Oude bougie laten vallen bij t verwisselen

  • Thread starter Deleted member 68514
  • Start date
Bram said:
Ik denk dat t vliegwiel zo snel draait dat het een soort slijptol is.

Dit is heel goed mogelijk en dit zal ook wel gebeurd zijn.

Het vervangen van het vliegwiel lijkt me niet nodig, tenzij de roest je stoort, deze roest is trouwens niet van invloed op de werking van het vliegwiel.
Een nieuwe fan zou ik er wel opzetten, deze is immers verantwoordelijk voor een goede flow van je koelende lucht langs je cilinder.
Deze luchtstroom is nu enigsinds verstoord door de beschadeging/slijtage aan de uiteinden van deze fan, waardoor de luchtsnelheid afneemt en daarmee de koeling.

Voor wat betreft de riem, als deze geen slijtage vertoont zou ik hem fijn laten zitten.
 
Tot hier weet ik het nog te volgen.. En daarna word alles zwart voor me ogen:

Sym Orbit 2 50

Ik maak een mega domme beginnersfout. Ik heb heel mijn jeugd op 2 takt gereden. MT toen een NRG mc2. Kon ik allemaal makkelijk zelf onderhouden.
Nu ben ik 40 en woon in de stad en heb een sym Orbit 2 50 gekocht en zelf een beurtje gegeven. Maar ik draai de bougie eruit en hij valt. Dus ik denk van ja hij kan niet in de cilinder vallen want dat past niet. Ik kon de nieuwe bougie zonder problemen plaatsen.


Weet niet waar je vandaan komt, maar probeer je zinnen eens wat duidelijker te plaatsen..


Dit is allemaal acabrbabca.

Ik dacht nu komen de drempels wel van pas en rolt hij eraf. Fout fout fout. Ik hoorde hem net 50 meter van mijn huis ergens gruwelijk hard tegen aan schuren. Ik denk dus de v snaar. Wat moet ik doen? Ik heb de motorolie net vervangen maar dat is t blok. Zit de v snaar ook in een oliebad? En waar is dat ding dan toch in hemelsnaam kunnen vallen bij draaiende en afgesloten delen vd scooter? Ik denk aan mijn vroegere autoblok en nu heb ik maar 1 cilinder. Waar blijft dat ding en waar moet ik zoeken?


Nee een bougie kan niet in de cilinder vallen.. Wel bij sommige 4takt modellen tussen de geforceerde koelkap.. En dan ben je verder van huis en kan je alles los gaan maken om bij die bougie te komen..

Daarna lees ik iets onder drempels.. Geen idee wat dat van doen heeft, als je de bougie eruit draait.. En dan begin je eens over de v-snaar.. En weer de motorolie.. Je springt van de hak op de tak en geen idee wat je allemaal zegt.
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig Zinnen lopen idd niet lekker? Maar ik kan hem wel volgen. Met die drempels bedoelt hij dat door het schudden de bougie er wel uit zou vallen.
 
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig Zinnen lopen idd niet lekker? Maar ik kan hem wel volgen. Met die drempels bedoelt hij dat door het schudden de bougie er wel uit zou vallen.
Pinootje jij snapt mijn verhaal. Zoals ze hier zeggen: ik sprong van de hak op de tak.
Mijn verhaal was grootendeels overbodig. De desbetreffende bougie was de oude die ik na het losdraaien liet vallen in de hard plastice kap. En ipv alle kappen eraf te halen heb ik gewoon de nieuwe bougie erin gedraaid. Ik d8 hij kan nergens in vallen. Dus ipv me te ergeren aan de drempels van Eindhoven, ben ik er gebruik van gaan maken. Ik ging harder dan normaal over de drempels. Zo'n beetje volgas. Dat is een slaapverwekkende 51 km per uur na 200 meter. Dus door de horizontale, verticale en diagonale klappen rammelt hij er wel uit was de prognose. Helaas kwam hij 2x of 3x kort maar krachtig tussen de fan en stond ik stil. Met een magneet op de schroevendraaier heb ik hem eruit gevist. Verder nergens schade buiten de getoonde foto's . Toen ik 20 jaar geleden met mijn NRG mc2 met dikke 90 bij de auto's reed was het een stuk veiliger dan nu met 50km per uur gezien wordt als een rijdende chicane. Ik hoop dat iedereen het kon volgen. Anders geef ik graag een toelichting. Groetjes Bram
 
Hoi Bram,

Natuurlijk konden we het wel volgen hoor, we zijn immers wereldburgers :p hier maar dat metaal wat los gekomen is van de bougie kan heel goed schade aanrichten aan de stator en/of spoelen. Ook het vliegwiel zelf en de magneten kunnen beschadigen waardoor er een onbalans ontstaat.
Het belangrijkste echter zijn de fragiele onderdelen zoals een keerring welke weer achter het vliegwiel en stator zit gemonteerd.
Kleine metalen deeltjes wat hier kan binnendringen is zeer zeker niet wenselijk!
Wellicht heb je geluk omdat het toerental wel meeviel toen het onvermijdelijke plaatsvond.
In dit geval kan het goed zijn dat de deeltjes aan de binnenkant zitten geplakt van het vliegwiel op de magneten.

Laatste wat ik wil is om je op een speurtocht te sturen maar ''better safe than sorry'' is mijn advies.
 
Hoi Bram,

Natuurlijk konden we het wel volgen hoor, we zijn immers wereldburgers :p hier maar dat metaal wat los gekomen is van de bougie kan heel goed schade aanrichten aan de stator en/of spoelen. Ook het vliegwiel zelf en de magneten kunnen beschadigen waardoor er een onbalans ontstaat.
Het belangrijkste echter zijn de fragiele onderdelen zoals een keerring welke weer achter het vliegwiel en stator zit gemonteerd.
Kleine metalen deeltjes wat hier kan binnendringen is zeer zeker niet wenselijk!
Wellicht heb je geluk omdat het toerental wel meeviel toen het onvermijdelijke plaatsvond.
In dit geval kan het goed zijn dat de deeltjes aan de binnenkant zitten geplakt van het vliegwiel op de magneten.

Laatste wat ik wil is om je op een speurtocht te sturen maar ''better safe than sorry'' is mijn advies.
Nou stuur mij graag op een speurtocht. Er ontbreken zo'n ongelooflijk kleine stukjrs. Niet in millimeters uit te drukken. De 2 ergste beschadigingen aan de los in het vooronder stuiterende bougie zijn 0.3 mm diep. Ik kan de draad nog nét zien. Maar ik ga altijd uit van het ergste en hoop op t beste. Ik moet dus goed kijken naar een mogelijke lekkage cq beschadiging bij die keerring? Ik kom uit t 2 takt tijdperk. Honda MT/MB(X) en later nog ff een scooter, nrg mc2 maar bij de 35.000 ben ik auto gaan rijden. En toevallig als koerier meer dan 4 miljoen kilometer gereden. Dus ik d8 omdat de scooters tegenwoordig 4 takt zijn dat daar alleen maar voordelen aan zaten. T verbruik 4 liter op 120 km is bijna een Toyota Prius hybride. Dat valt me wel op. Alsof die scooter dmv het begrenzen gewoon mishandeld wordt. Hij wil wel maar t gaat niet. Ik zou liever een andere soort begrenzing zien. Maar dat is weer een ander onderwerp. Voordat ik weer op mijn donder krijg. Ik ben blij met je hulp! Met iedereen zijn hulp tot nu toe
 
Hi...ik ben nieuw....weet niks van scooters, maar ik heb precies hetzelfde gedaan....bougie laten vallen, kwam klen tussen plastic ventilator. Heb de ventilator een klein beetje kunnen draaien en toen kwam de bougie los.....kickstarter kan ik ook weer intrappen nu....maarrrr scooter doet niks meer.Niet met kickstart en niet electrsch. Wat zou er kunnen zijn? Onsteking afstellen, of zou die kapot zijn?20210807_163713.jpg
 
Last edited:
Dit is al een ouder draadje maar goed.
Die beschadiging op die bougie komt echt niet van een ventilator uit plastic, dus deze heeft toch ergens metaal geraakt.

Wat was de reden waarvoor je een nieuwe bougie ging plaatsen, startte de scooter toen ook al niet.

Vonkt je bougie?
Is de pickup bij je vliegwiel niet beschadigd?
Is de bedrading bij je vliegwiel niet beschadigd?
 
Dit is al een ouder draadje maar goed.
Die beschadiging op die bougie komt echt niet van een ventilator uit plastic, dus deze heeft toch ergens metaal geraakt.

Wat was de reden waarvoor je een nieuwe bougie ging plaatsen, startte de scooter toen ook al niet.

Vonkt je bougie?
Is de pickup bij je vliegwiel niet beschadigd?
Is de bedrading bij je vliegwiel niet beschadigd?
Ja, ik vond dit forum omdat ik aan t googlen was....maae hij rees wel goed, maar ik had mn v-snaar vervangen(augustus2020) en sindsien reed hij geen 48 meer, maar 40...laatst mn luchtfilter vervangen en vorige week dus mn bougie...alles deed het dus...electeisch en kickstart...Vliegwiel is de kast om de ontsteking?...die ziet er nog goed uit.
 
@sl10 maar je geeft geen enkel antwoord op de vragen van Sparky.

En probeer svp ABN te typen, je posts zitten vol spelfouten.

Ik gok dat je nieuwe bougie kapot is, zo te zien is dit geen "simpele" val geweest als er een flinke beschadiging op zit. Dus volg het advies van Sparky en geef duidelijk antwoord op zijn vragen.
 
Dit is al een ouder draadje maar goed.
Die beschadiging op die bougie komt echt niet van een ventilator uit plastic, dus deze heeft toch ergens metaal geraakt.

Wat was de reden waarvoor je een nieuwe bougie ging plaatsen, startte de scooter toen ook al niet.

Vonkt je bougie?
Is de pickup bij je vliegwiel niet beschadigd?
Is de bedrading bij je vliegwiel niet beschadigd?
Foto is van de nieuwe bougie...die is vast komen te zitten..heb de oude er weer ingedraaid. Deze gooi ik uiteraard weg.
-Ik weet niet of de bougie nog vonkt, ga ik proberen zodra het buiten even droog is.
-De bedrading is, voor zover ik kan zien, intact. Aan de bovenkant van het vliegwiel toch?
-De pick up up zit daar ook toch?
Ik heb de ventilator eraf geschroefd, de rand van het vliegwiel langsgegaan met mn vinger en geen onregelmatigheden gevoeld. De bougie zat klem rechtsonder..ik neem aan dat het vliegwiel met de klok mee draait?
Post automatically merged:

@sl10 maar je geeft geen enkel antwoord op de vragen van Sparky.

En probeer svp ABN te typen, je posts zitten vol spelfouten.

Ik gok dat je nieuwe bougie kapot is, zo te zien is dit geen "simpele" val geweest als er een flinke beschadiging op zit. Dus volg het advies van Sparky en geef duidelijk antwoord op zijn vragen.
Spelfouten, in dit geval, typefouten(!) hebben niks met ABN te maken. Zoals ik al zei...ik ben nieuw hier, nul verstand van scooters...ik geef zo duidelijk mogelijk antwoord.
 
Last edited:
Wat ik dan niet snap. ..
Als je een bougie in het motorblok laat vallen dan ga je toch niet rijden? Dat is letterlijk om problemen vragen.
Ik dacht dus dat het een afgesloten kap was en ik wilde naar de scootermonteur bij mij in de buurt rijden. Had een beetje op google gezocht ...kwam alleen te laat hier terecht....MAAR...hij doet t inmiddels weer....ik zei toch...nul verstand van scooters....de bougie had ik niet stevig(ver) genoeg erin gedraaid.
Nu zit ik alleen nog met t probleem dat ik max 40km haal terwijl dat voor vervanging V-snaar een kleine 50km was.
 
Ik dacht dus dat het een afgesloten kap was en ik wilde naar de scootermonteur bij mij in de buurt rijden. Had een beetje op google gezocht ...kwam alleen te laat hier terecht....MAAR...hij doet t inmiddels weer....ik zei toch...nul verstand van scooters....de bougie had ik niet stevig(ver) genoeg erin gedraaid.
Nu zit ik alleen nog met t probleem dat ik max 40km haal terwijl dat voor vervanging V-snaar een kleine 50km was.
Bougie heel klein beetje hitte bestendig vet op de schroefdraad en dan 1x vast draaien, dan weer lossen en opnieuw vastdraaien.
Als je geen gevoel hebt met het vastdraaien, dan een momentsleutel gebruiken met 12 Nm vast zetten.

Zo zijn we allemaal begonnen denk, van proberen kan je leren.
 
Back
Top