Oude bougie laten vallen bij t verwisselen

Sparky

Active Member
Bram said:
Ik denk dat t vliegwiel zo snel draait dat het een soort slijptol is.
Dit is heel goed mogelijk en dit zal ook wel gebeurd zijn.

Het vervangen van het vliegwiel lijkt me niet nodig, tenzij de roest je stoort, deze roest is trouwens niet van invloed op de werking van het vliegwiel.
Een nieuwe fan zou ik er wel opzetten, deze is immers verantwoordelijk voor een goede flow van je koelende lucht langs je cilinder.
Deze luchtstroom is nu enigsinds verstoord door de beschadeging/slijtage aan de uiteinden van deze fan, waardoor de luchtsnelheid afneemt en daarmee de koeling.

Voor wat betreft de riem, als deze geen slijtage vertoont zou ik hem fijn laten zitten.
 

Pinootje

New Member
Tot hier weet ik het nog te volgen.. En daarna word alles zwart voor me ogen:

Sym Orbit 2 50

Ik maak een mega domme beginnersfout. Ik heb heel mijn jeugd op 2 takt gereden. MT toen een NRG mc2. Kon ik allemaal makkelijk zelf onderhouden.
Nu ben ik 40 en woon in de stad en heb een sym Orbit 2 50 gekocht en zelf een beurtje gegeven. Maar ik draai de bougie eruit en hij valt. Dus ik denk van ja hij kan niet in de cilinder vallen want dat past niet. Ik kon de nieuwe bougie zonder problemen plaatsen.


Weet niet waar je vandaan komt, maar probeer je zinnen eens wat duidelijker te plaatsen..


Dit is allemaal acabrbabca.

Ik dacht nu komen de drempels wel van pas en rolt hij eraf. Fout fout fout. Ik hoorde hem net 50 meter van mijn huis ergens gruwelijk hard tegen aan schuren. Ik denk dus de v snaar. Wat moet ik doen? Ik heb de motorolie net vervangen maar dat is t blok. Zit de v snaar ook in een oliebad? En waar is dat ding dan toch in hemelsnaam kunnen vallen bij draaiende en afgesloten delen vd scooter? Ik denk aan mijn vroegere autoblok en nu heb ik maar 1 cilinder. Waar blijft dat ding en waar moet ik zoeken?


Nee een bougie kan niet in de cilinder vallen.. Wel bij sommige 4takt modellen tussen de geforceerde koelkap.. En dan ben je verder van huis en kan je alles los gaan maken om bij die bougie te komen..

Daarna lees ik iets onder drempels.. Geen idee wat dat van doen heeft, als je de bougie eruit draait.. En dan begin je eens over de v-snaar.. En weer de motorolie.. Je springt van de hak op de tak en geen idee wat je allemaal zegt.
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig Zinnen lopen idd niet lekker? Maar ik kan hem wel volgen. Met die drempels bedoelt hij dat door het schudden de bougie er wel uit zou vallen.
 

brambiggelaar

Bram/ Sim Orbit 2 50cc/onkruid vergaat niet!
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig Zinnen lopen idd niet lekker? Maar ik kan hem wel volgen. Met die drempels bedoelt hij dat door het schudden de bougie er wel uit zou vallen.
Pinootje jij snapt mijn verhaal. Zoals ze hier zeggen: ik sprong van de hak op de tak.
Mijn verhaal was grootendeels overbodig. De desbetreffende bougie was de oude die ik na het losdraaien liet vallen in de hard plastice kap. En ipv alle kappen eraf te halen heb ik gewoon de nieuwe bougie erin gedraaid. Ik d8 hij kan nergens in vallen. Dus ipv me te ergeren aan de drempels van Eindhoven, ben ik er gebruik van gaan maken. Ik ging harder dan normaal over de drempels. Zo'n beetje volgas. Dat is een slaapverwekkende 51 km per uur na 200 meter. Dus door de horizontale, verticale en diagonale klappen rammelt hij er wel uit was de prognose. Helaas kwam hij 2x of 3x kort maar krachtig tussen de fan en stond ik stil. Met een magneet op de schroevendraaier heb ik hem eruit gevist. Verder nergens schade buiten de getoonde foto's . Toen ik 20 jaar geleden met mijn NRG mc2 met dikke 90 bij de auto's reed was het een stuk veiliger dan nu met 50km per uur gezien wordt als een rijdende chicane. Ik hoop dat iedereen het kon volgen. Anders geef ik graag een toelichting. Groetjes Bram
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Hoi Bram,

Natuurlijk konden we het wel volgen hoor, we zijn immers wereldburgers :p hier maar dat metaal wat los gekomen is van de bougie kan heel goed schade aanrichten aan de stator en/of spoelen. Ook het vliegwiel zelf en de magneten kunnen beschadigen waardoor er een onbalans ontstaat.
Het belangrijkste echter zijn de fragiele onderdelen zoals een keerring welke weer achter het vliegwiel en stator zit gemonteerd.
Kleine metalen deeltjes wat hier kan binnendringen is zeer zeker niet wenselijk!
Wellicht heb je geluk omdat het toerental wel meeviel toen het onvermijdelijke plaatsvond.
In dit geval kan het goed zijn dat de deeltjes aan de binnenkant zitten geplakt van het vliegwiel op de magneten.

Laatste wat ik wil is om je op een speurtocht te sturen maar ''better safe than sorry'' is mijn advies.
 

brambiggelaar

Bram/ Sim Orbit 2 50cc/onkruid vergaat niet!
Hoi Bram,

Natuurlijk konden we het wel volgen hoor, we zijn immers wereldburgers :p hier maar dat metaal wat los gekomen is van de bougie kan heel goed schade aanrichten aan de stator en/of spoelen. Ook het vliegwiel zelf en de magneten kunnen beschadigen waardoor er een onbalans ontstaat.
Het belangrijkste echter zijn de fragiele onderdelen zoals een keerring welke weer achter het vliegwiel en stator zit gemonteerd.
Kleine metalen deeltjes wat hier kan binnendringen is zeer zeker niet wenselijk!
Wellicht heb je geluk omdat het toerental wel meeviel toen het onvermijdelijke plaatsvond.
In dit geval kan het goed zijn dat de deeltjes aan de binnenkant zitten geplakt van het vliegwiel op de magneten.

Laatste wat ik wil is om je op een speurtocht te sturen maar ''better safe than sorry'' is mijn advies.
Nou stuur mij graag op een speurtocht. Er ontbreken zo'n ongelooflijk kleine stukjrs. Niet in millimeters uit te drukken. De 2 ergste beschadigingen aan de los in het vooronder stuiterende bougie zijn 0.3 mm diep. Ik kan de draad nog nét zien. Maar ik ga altijd uit van het ergste en hoop op t beste. Ik moet dus goed kijken naar een mogelijke lekkage cq beschadiging bij die keerring? Ik kom uit t 2 takt tijdperk. Honda MT/MB(X) en later nog ff een scooter, nrg mc2 maar bij de 35.000 ben ik auto gaan rijden. En toevallig als koerier meer dan 4 miljoen kilometer gereden. Dus ik d8 omdat de scooters tegenwoordig 4 takt zijn dat daar alleen maar voordelen aan zaten. T verbruik 4 liter op 120 km is bijna een Toyota Prius hybride. Dat valt me wel op. Alsof die scooter dmv het begrenzen gewoon mishandeld wordt. Hij wil wel maar t gaat niet. Ik zou liever een andere soort begrenzing zien. Maar dat is weer een ander onderwerp. Voordat ik weer op mijn donder krijg. Ik ben blij met je hulp! Met iedereen zijn hulp tot nu toe
 
Advertisement - register to remove this
Top