Opvoeren Piaggio ZIP 2023 E5 (BROM)

JanPiet21

New Member
Beste,

Ik heb sinds 25 maart mijn full option customized zip 2023 met nu nog maar 300km. Het gaat om een EURO 5 Iget 4t3v scooter 50cc bromfiets. Hij is alleen voorzien van een malossi multivar op dit moment met 6,3g rollen. Ik ben zelf compleet nieuw en heb al weken lang onderzoek gedaan naar wat ik het beste kan doen om deze op te voeren. Heb nu een stuk extra informatie verkregen maar nog niet een compleet plaatje. Daarom heb ik een paar vragen:

- Hoeveel gram rollen is het beste voor de multivar?

- Welke ECU zou ik nemen? Ik heb er tot nu toe 2 gevonden de Malossi ECU en Speed ECU. De malossi ecu verhoogt de toeren naar 10.000 en de speed ecu naar 13.500. Beide even duur. Mijn scooter dealer zegt dat met de malossi ecu mijn garantie intact blijft en met de speed ecu niet door het hogere toeren aantal. Welke snelheiden zou ik ongeveer kunnen behalen met deze toeraantallen?

- Hoe kan ik me trekkracht hoger krijgen, want mijn top zit nu wel prima rond de 52 km/u. Alleen me trekkracht (acceleratie) is echt bagger.

- Heeft het inrijden invloed op me prestaties, ik heb tot nu toe maar 300km gereden zou hierdoor ook de lagere trekkracht kunnen komen? Omdat de motor nog niet goed is ingesleten.

- Ook heb ik nu een jm-tuning uitlaat voor de EURO5 ik ga deze verkopen en een turbokit EURO5 halen die nu pre-order is. Deze zou mijn prestaties met 5-8% omhoog moeten krijgen, is dat ook zo? En heeft iemand ervaring met deze?

- Enig andere ideeën of meer informatie die ik kan gebruiken met het opvoeren-/tunen van deze splinternieuwe zip?

Alvast bedankt voor reacties en sorry voor de grote aantal vragen. Gr Jan
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Met andere vertanding zal ie zeker harder kunnen dan 60.
Maar die vertanding is er niet, tenzij je een oud en nieuw blok combineert. Het is een werk, maar het is mogelijk!
En doe er svp geen half open uitlaat op. Er is juist door de viertakten een afname van onnodig lawaai. En de standaard uitlaat van elke zip is echt goed te noemen.
Ja dat met die uitlaat gaat mij meer om het uiterlijk dan het geluid ik hou de DB-killer er sowieso in, alleen ik vind de standaard uitlaat niet echt mooi. Maar verwacht jij dat ik meet een malossi ECU + malossi variateur 7,5g rollen + turbokit uitlaat de 60-65 top aanraak met een redelijke acceleratie?
 
Ik heb zelf een Vespa Sprint uit 2022 met Malossi Multivar. Ik heb tot vorige week een Malossi ECU erin gehad. Als ik geluk had ging ie rond de 60/62 en trok ie nét ietsje beter op en door.

Heb laatst de ECU eruit gehaald en ik merk meteen dat alles een stuk soepeler loopt. Soepeler als in: ongeveer dezelfde optrek en +/-8 km langzamer maar wel veel fijner geluid (geen overtoeren).

80cc heb ik ook overwogen maar als je gepakt wordt en je moet dat ding origineel maken, veel plezier. De kenner heeft er waarschijnlijk zo weer 50cc op gezet maar dat is me allemaal teveel rompslomp. Sowieso met een scooter die ik zelf voor woon/werk verkeer gebruik en vooral ook zuinig moet zijn is het risico gewoon te groot.

Afgelopen weekend een 2 takt gekocht, kan ik daar lekker mee blazen.
 
Ja dat met die uitlaat gaat mij meer om het uiterlijk dan het geluid ik hou de DB-killer er sowieso in, alleen ik vind de standaard uitlaat niet echt mooi. Maar verwacht jij dat ik meet een malossi ECU + malossi variateur 7,5g rollen + turbokit uitlaat de 60-65 top aanraak met een redelijke acceleratie?
Ja 60-65 haal je 100%. Redelijke acceleratie zal ik zelf niet zeggen maar is voor iedereen anders
Post automatically merged:

Ik heb zelf een Vespa Sprint uit 2022 met Malossi Multivar. Ik heb tot vorige week een Malossi ECU erin gehad. Als ik geluk had ging ie rond de 60/62 en trok ie nét ietsje beter op en door.

Heb laatst de ECU eruit gehaald en ik merk meteen dat alles een stuk soepeler loopt. Soepeler als in: ongeveer dezelfde optrek en +/-8 km langzamer maar wel veel fijner geluid (geen overtoeren).

80cc heb ik ook overwogen maar als je gepakt wordt en je moet dat ding origineel maken, veel plezier. De kenner heeft er waarschijnlijk zo weer 50cc op gezet maar dat is me allemaal teveel rompslomp. Sowieso met een scooter die ik zelf voor woon/werk verkeer gebruik en vooral ook zuinig moet zijn is het risico gewoon te groot.

Afgelopen weekend een 2 takt gekocht, kan ik daar lekker mee blazen.
Een leuke twee takt is sowieso beter dan knutselen met een scooter van meer dan 5000€
 
Ik zou 7.2 gram rollen erin doen. Aanstaande zaterdag wordt mijn IGET e4 omgekeurd. Brom ecu en 7.2 gram rollen.
7.5 is wat de meeste mensen gebruiken, vooral namelijk door Joeyschaar. Hij speelt met 0,5 gram rollen, altijd.

In praktijk werkt 7.2 altijd beter met die Multivar.
 
Back
Top