Opvoeren Piaggio ZIP 2023 E5 (BROM)

JanPiet21

New Member
Beste,

Ik heb sinds 25 maart mijn full option customized zip 2023 met nu nog maar 300km. Het gaat om een EURO 5 Iget 4t3v scooter 50cc bromfiets. Hij is alleen voorzien van een malossi multivar op dit moment met 6,3g rollen. Ik ben zelf compleet nieuw en heb al weken lang onderzoek gedaan naar wat ik het beste kan doen om deze op te voeren. Heb nu een stuk extra informatie verkregen maar nog niet een compleet plaatje. Daarom heb ik een paar vragen:

- Hoeveel gram rollen is het beste voor de multivar?

- Welke ECU zou ik nemen? Ik heb er tot nu toe 2 gevonden de Malossi ECU en Speed ECU. De malossi ecu verhoogt de toeren naar 10.000 en de speed ecu naar 13.500. Beide even duur. Mijn scooter dealer zegt dat met de malossi ecu mijn garantie intact blijft en met de speed ecu niet door het hogere toeren aantal. Welke snelheiden zou ik ongeveer kunnen behalen met deze toeraantallen?

- Hoe kan ik me trekkracht hoger krijgen, want mijn top zit nu wel prima rond de 52 km/u. Alleen me trekkracht (acceleratie) is echt bagger.

- Heeft het inrijden invloed op me prestaties, ik heb tot nu toe maar 300km gereden zou hierdoor ook de lagere trekkracht kunnen komen? Omdat de motor nog niet goed is ingesleten.

- Ook heb ik nu een jm-tuning uitlaat voor de EURO5 ik ga deze verkopen en een turbokit EURO5 halen die nu pre-order is. Deze zou mijn prestaties met 5-8% omhoog moeten krijgen, is dat ook zo? En heeft iemand ervaring met deze?

- Enig andere ideeën of meer informatie die ik kan gebruiken met het opvoeren-/tunen van deze splinternieuwe zip?

Alvast bedankt voor reacties en sorry voor de grote aantal vragen. Gr Jan
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

80 CC Cilinder er opzetten , enige mogelijkheid om dat ding ism een Malossi of Polini ECU een beetje op snelheid te krijgen .
Ja man dat zou een optie kunnen zijn maar ik wil dat pas later doen waarschijnlijk half-1 jaartje. Wil hem nu gewoon bij de 60-65 krijgen met prima optrek en dan ben ik blij voor nu. Heb gezien dat andere dit ook konden bereiken. Geld is niet een hele grote meespelende factor op moment.
 
Dus je gaat met deze 4-takt al na 300 km, 10000 tot 12000 toeren draaien?
Ik zou hem toch nog wat langer inrijden, ik mocht met mijn 4T scooter pas na 500 kilometer volgas geven.
 
Dus je gaat met deze 4-takt al na 300 km, 10000 tot 12000 toeren draaien?
Ik zou hem toch nog wat langer inrijden, ik mocht met mijn 4T scooter pas na 500 kilometer volgas geven.
Klopt ik rij nu ook nog best voorzichtig en probeer niet al te hoge toeren te maken met me motor voordat ik de 500km raak dan heb ik ook me 1e beurt en ik ga hem ook hierna pas opvoeren. Weet alleen dus niet zeker wat ik het beste kan doen.
 
Lekker origineel laten dan heb je ook lang plezier van je "full option" Zip.
Ook al zou je 70 kmpu uit je Zipje kunnen persen, wat je nooit gaat lukken met de 50cc Iget, wat heeft het voor zin om met 70 kmpu van kruispunt naar verkeerslicht naar spoorwegovergang te jagen?
Tijdwinst is nul en zelfs een redelijk originele snorfiets houdt je nog bij in de stad.
Je kunt hooguit een snellere ECU en een "snelle uitlaat" aanschaffen maar je bent zomaar 500 a 600 Euro lichter en het resultaat is zeer bedroevend.
 
Lekker origineel laten dan heb je ook lang plezier van je "full option" Zip.
Ook al zou je 70 kmpu uit je Zipje kunnen persen, wat je nooit gaat lukken met de 50cc Iget, wat heeft het voor zin om met 70 kmpu van kruispunt naar verkeerslicht naar spoorwegovergang te jagen?
Tijdwinst is nul en zelfs een redelijk originele snorfiets houdt je nog bij in de stad.
Je kunt hooguit een snellere ECU en een "snelle uitlaat" aanschaffen maar je bent zomaar 500 a 600 Euro lichter en het resultaat is zeer bedroevend.
Ah ik snap je! Sowieso wil ik geneens 70 lijkt me te snel wil tussen de 60-65 zitten op teller met prima trekkracht en dan ben ik blij. Ik snap precies wat je bedoelt met de kruispunten en in de stad maar mijn routes die ik meestal afleg zijn lange wegen die kilometers lang zijn. En ik woon ook niet in de stad. Denk jij dat het wel mogelijk is om met een goeie ECU, snelle uitlaat en nog paar andere opties de 60-65 aan te raken. Want heb hier wel threads gezien van mensen die het lukte. Bijvoorbeeld Dave kereltje had zijne gekregen tot 64/65 kmu.
Post automatically merged:

Ah ik snap je! Sowieso wil ik geneens 70 lijkt me te snel wil tussen de 60-65 zitten op teller met prima trekkracht en dan ben ik blij. Ik snap precies wat je bedoelt met de kruispunten en in de stad maar mijn routes die ik meestal afleg zijn lange wegen die kilometers lang zijn. En ik woon ook niet in de stad. Denk jij dat het wel mogelijk is om met een goeie ECU, snelle uitlaat en nog paar andere opties de 60-65 aan te raken. Want heb hier wel threads gezien van mensen die het lukte. Bijvoorbeeld Dave kereltje had zijne gekregen tot 64/65 kmu.
En als dat mogelijk is welke opties?
 
Kijk eens even naar het kanaal van Joey Schaar op youtube, dat door sommige leden op dit dorum verguisd maar er toch stiekem wordt naar gekeken. ;)
Daar wordt alles haarfijn uitgelegd en in stapjes getoond welke verandering, welke verbetering brengt.
Let wel, dit is een commecieel kanaal en krijg soms de indruk dat zaken soms positiever worden gebracht dan de werkelijkheid.
 
Beste,

Ik heb sinds 25 maart mijn full option customized zip 2023 met nu nog maar 300km. Het gaat om een EURO 5 Iget 4t3v scooter 50cc bromfiets. Hij is alleen voorzien van een malossi multivar op dit moment met 6,3g rollen. Ik ben zelf compleet nieuw en heb al weken lang onderzoek gedaan naar wat ik het beste kan doen om deze op te voeren. Heb nu een stuk extra informatie verkregen maar nog niet een compleet plaatje. Daarom heb ik een paar vragen:

- Hoeveel gram rollen is het beste voor de multivar?

- Welke ECU zou ik nemen? Ik heb er tot nu toe 2 gevonden de Malossi ECU en Speed ECU. De malossi ecu verhoogt de toeren naar 10.000 en de speed ecu naar 13.500. Beide even duur. Mijn scooter dealer zegt dat met de malossi ecu mijn garantie intact blijft en met de speed ecu niet door het hogere toeren aantal. Welke snelheiden zou ik ongeveer kunnen behalen met deze toeraantallen?

- Hoe kan ik me trekkracht hoger krijgen, want mijn top zit nu wel prima rond de 52 km/u. Alleen me trekkracht (acceleratie) is echt bagger.

- Heeft het inrijden invloed op me prestaties, ik heb tot nu toe maar 300km gereden zou hierdoor ook de lagere trekkracht kunnen komen? Omdat de motor nog niet goed is ingesleten.

- Ook heb ik nu een jm-tuning uitlaat voor de EURO5 ik ga deze verkopen en een turbokit EURO5 halen die nu pre-order is. Deze zou mijn prestaties met 5-8% omhoog moeten krijgen, is dat ook zo? En heeft iemand ervaring met deze?

- Enig andere ideeën of meer informatie die ik kan gebruiken met het opvoeren-/tunen van deze splinternieuwe zip?

Alvast bedankt voor reacties en sorry voor de grote aantal vragen. Gr Jan
Koop geen ECU als je geen 80cc neemt want verschil in optrek ga je nauwelijks merken… alleen 5km hogere top. 6.3 is te licht, probeer 7.5 gram. Enige optie voor een goede optrek is 80cc maar dan ben je al minimaal 600€ kwijt zonder begrenzer. 50cc optrek is niet goed te krijgen voor injectie dus zou daar geen geld en tijd in besteden aangezien dat is wat je wilt.
Post automatically merged:

Koop geen ECU als je geen 80cc neemt want verschil in optrek ga je nauwelijks merken… alleen 5km hogere top. 6.3 is te licht, probeer 7.5 gram. Enige optie voor een goede optrek is 80cc maar dan ben je al minimaal 600€ kwijt zonder begrenzer. 50cc optrek is niet goed te krijgen voor injectie dus zou daar geen geld en tijd in besteden aangezien dat is wat je wilt.
En ohja, als je een ecu neemt neem alleen Malossi, begrenzers werken niet op andere merken! Blauw, Naraku etc etc is allemaal kakzooi en kan voor grote problemen zorgen. Polini is ook goed omdat je daar met 1 ECU voor 50cc en 80cc kan instellen, mocht je dus later toch nog een 80er willen hoef je geen andere ECU te kopen en dat moet bij Malossi dus wel. Maar dan wel zonder begrenzer… dit is alles wat je hoeft te weten.
 
Koop geen ECU als je geen 80cc neemt want verschil in optrek ga je nauwelijks merken… alleen 5km hogere top. 6.3 is te licht, probeer 7.5 gram. Enige optie voor een goede optrek is 80cc maar dan ben je al minimaal 600€ kwijt zonder begrenzer. 50cc optrek is niet goed te krijgen voor injectie dus zou daar geen geld en tijd in besteden aangezien dat is wat je wilt.
Post automatically merged:


En ohja, als je een ecu neemt neem alleen Malossi, begrenzers werken niet op andere merken! Blauw, Naraku etc etc is allemaal kakzooi en kan voor grote problemen zorgen. Polini is ook goed omdat je daar met 1 ECU voor 50cc en 80cc kan instellen, mocht je dus later toch nog een 80er willen hoef je geen andere ECU te kopen en dat moet bij Malossi dus wel. Maar dan wel zonder begrenzer… dit is alles wat je hoeft te weten.
Bedankt! Kan jii mij vertellen wat ik naast natuurlijk een nieuwe cilinder het beste allemaal kan bij kopen voor prestatie’s? Zoals torquedriver, vertanding, uitlaat etc.
 
als je afgedraaid vliegwiel, racespie, torque driver & polini vertanding monteert haal je ca. 85kmu
Ah bedankt man! Dan nog 2 vraagjes:

- Als ik alleen een 80cc malossi cilinder zet en een 80cc ECU van malossi + multivar en turbo kit uitlaat zonder de vliegwielen etc. Zou mijn optrek dan goed zijn en wat zou dan ongeveer de top zijn?
- Hoe zit het met de verzekering op een 80cc scooter, ik snap dat als die gestolen wordt ik dan alleen het geld krijg wat op de originele factuur zat en daar zat de 80cc etc niet bij. Want ik verzeker namelijk een bromfiets en niet een motorbromfiets. En als ik bijvoorbeeld schade aanricht bij iemand anders maar ik reed gewoon 60-65 zou de verzekering dan gaan kijken naar me cc's of andere mogelijkheden om niet te betalen? En kan ik deze dan gewoon niet eruit halen voordat de verzekering er naar gaat kijken?

Alvast bedankt.
Post automatically merged:

Ah bedankt man! Dan nog 2 vraagjes:

- Als ik alleen een 80cc malossi cilinder zet en een 80cc ECU van malossi + multivar en turbo kit uitlaat zonder de vliegwielen etc. Zou mijn optrek dan goed zijn en wat zou dan ongeveer de top zijn?
- Hoe zit het met de verzekering op een 80cc scooter, ik snap dat als die gestolen wordt ik dan alleen het geld krijg wat op de originele factuur zat en daar zat de 80cc etc niet bij. Want ik verzeker namelijk een bromfiets en niet een motorbromfiets. En als ik bijvoorbeeld schade aanricht bij iemand anders maar ik reed gewoon 60-65 zou de verzekering dan gaan kijken naar me cc's of andere mogelijkheden om niet te betalen? En kan ik deze dan gewoon niet eruit halen voordat de verzekering er naar gaat kijken?

Alvast bedankt.
En wat bedoel je met de racespie? Een linkje of iets, want kan niks vinden voor een Euro 5 zip.
 
Last edited:
Ah bedankt man! Dan nog 2 vraagjes:

- Als ik alleen een 80cc malossi cilinder zet en een 80cc ECU van malossi + multivar en turbo kit uitlaat zonder de vliegwielen etc. Zou mijn optrek dan goed zijn en wat zou dan ongeveer de top zijn?
- Hoe zit het met de verzekering op een 80cc scooter, ik snap dat als die gestolen wordt ik dan alleen het geld krijg wat op de originele factuur zat en daar zat de 80cc etc niet bij. Want ik verzeker namelijk een bromfiets en niet een motorbromfiets. En als ik bijvoorbeeld schade aanricht bij iemand anders maar ik reed gewoon 60-65 zou de verzekering dan gaan kijken naar me cc's of andere mogelijkheden om niet te betalen? En kan ik deze dan gewoon niet eruit halen voordat de verzekering er naar gaat kijken?

Alvast bedankt.
Post automatically merged:


En wat bedoel je met de racespie? Een linkje of iets, want kan niks vinden voor een Euro 5 zip.
Je top blijft 65 als je de vertanding niet aanpast, zo als jij hem net opnoemde gaat je optrek waarschijnlijk t best zijn. Door vertanding kan de optrek flink minder worden namelijk.

Ja dat kan, als je een ongeluk maakt wilt de verzekering de scooter wel is meenemen voor technisch onderzoek. Als ze er dan schter komen dat je een 80cc hebt ben je de lul. Is wel een flink risico dus. Je moet het zelf weten….
 
Je top blijft 65 als je de vertanding niet aanpast, zo als jij hem net opnoemde gaat je optrek waarschijnlijk t best zijn. Door vertanding kan de optrek flink minder worden namelijk.

Ja dat kan, als je een ongeluk maakt wilt de verzekering de scooter wel is meenemen voor technisch onderzoek. Als ze er dan schter komen dat je een 80cc hebt ben je de lul. Is wel een flink risico dus. Je moet het zelf weten….
Oke bedankt wat nou als ik wel dus de torque driver, afgedraaid vliegwiel en racespie zet maar nog steeds niet de vertanding en dan natuurlijk een 80cc cilinder + 80cc ecu. Zou mijn acceleratie dan nog hoger liggen en mijn top steeds 65? En nog van die racespie wat is dat en waar kan je dat kopen voor de zip e5?
 
Wat je kan doen is een goede ECU erop zetten. Hij trekt dan heus wat beter op.
Mijn ervaring met 50 cc was dat de top ook hoger werd: tegen de 60 km. Alle overbrenging en rolletjes waren standaard.
Maar: bij die 60 km was het toerental dik 9000.
Het probleem bij de ZIP-IGET 5 is dat de overbrenging via andere tandwielen niet te realiseren is, omdat die niet te koop zijn. (Nog niet)
Wanneer je er een 80 cc opzet, zal ie mogelijk een wheelie gaan maken, maar de top zal niet of nauwelijks toenemen vanwege de overbrenging.
Een race spie zorgt er bij de oude zipjes voor dat het tijdstip van ontsteking 1 of 2 graden vervroegd of verlaat kan worden.
Wanneer je deze spie op een injectie motor zet gooi je de ECU op een onvoorspelbare manier wat in de war: weliswaar zal de ontsteking wat eerder of later gezet kunnen worden, maar dat geldt ook voor het moment van injectie. Ik zou het niet aandurven om uit te proberen.
Hoewel ik de racespie een heel creatieve vondst vind, heb ik het idee dat de vervroeging van de standaard ECU ruim voldoende is, en zit de begrenzing op het toerental, en de injectie.
 
Wat je kan doen is een goede ECU erop zetten. Hij trekt dan heus wat beter op.
Mijn ervaring met 50 cc was dat de top ook hoger werd: tegen de 60 km. Alle overbrenging en rolletjes waren standaard.
Maar: bij die 60 km was het toerental dik 9000.
Het probleem bij de ZIP-IGET 5 is dat de overbrenging via andere tandwielen niet te realiseren is, omdat die niet te koop zijn. (Nog niet)
Wanneer je er een 80 cc opzet, zal ie mogelijk een wheelie gaan maken, maar de top zal niet of nauwelijks toenemen vanwege de overbrenging.
Een race spie zorgt er bij de oude zipjes voor dat het tijdstip van ontsteking 1 of 2 graden vervroegd of verlaat kan worden.
Wanneer je deze spie op een injectie motor zet gooi je de ECU op een onvoorspelbare manier wat in de war: weliswaar zal de ontsteking wat eerder of later gezet kunnen worden, maar dat geldt ook voor het moment van injectie. Ik zou het niet aandurven om uit te proberen.
Hoewel ik de racespie een heel creatieve vondst vind, heb ik het idee dat de vervroeging van de standaard ECU ruim voldoende is, en zit de begrenzing op het toerental, en de injectie.
Thanks! Wat voor ECU's zou je aanraden, de ECU waar ik nu voor wil gaan is de malossi ECU 50cc + multivar met 7,5 g rollen + turbokit uitlaat. Ik denk dat dit een best goeie prestatie kan opleveren ten minste een stuk beter dan nu. Ik ga hem sowieso nog inrijden tot 500-600km en dan is ook me 1e beurt en dan ga ik het opvoeren doen. De malossi ECU kan de 10.000 toeren halen, wil je dan zeggen dat deze sneller dan 60 kan, want je zegt dat bij 9.000 toeren er 60km was bereikt. En weet je zeker dat de ECU mee helpt met de optrek? Heeft het nut om een malossi torque driver te zetten of niet nu op de 50cc nog voor extra trekkracht? En bedankt over de informatie over de race spie!
Post automatically merged:

Thanks! Wat voor ECU's zou je aanraden, de ECU waar ik nu voor wil gaan is de malossi ECU 50cc + multivar met 7,5 g rollen + turbokit uitlaat. Ik denk dat dit een best goeie prestatie kan opleveren ten minste een stuk beter dan nu. Ik ga hem sowieso nog inrijden tot 500-600km en dan is ook me 1e beurt en dan ga ik het opvoeren doen. De malossi ECU kan de 10.000 toeren halen, wil je dan zeggen dat deze sneller dan 60 kan, want je zegt dat bij 9.000 toeren er 60km was bereikt. En weet je zeker dat de ECU mee helpt met de optrek? Heeft het nut om een malossi torque driver te zetten of niet nu op de 50cc nog voor extra trekkracht? En bedankt over de informatie over de race spie!
En dus als ik een 80cc erop zet + de vertanding en alle andere dingen zeg jij dat de top niet in de buurt van de 80 - 85 zou komen als

magikevenjeID aangaf?​

 
Met andere vertanding zal ie zeker harder kunnen dan 60.
Maar die vertanding is er niet, tenzij je een oud en nieuw blok combineert. Het is een werk, maar het is mogelijk!
En doe er svp geen half open uitlaat op. Er is juist door de viertakten een afname van onnodig lawaai. En de standaard uitlaat van elke zip is echt goed te noemen.
 
Back
Top