Op zoek naar luchtfilterelement Iva Jet 2016 (Zogenaamde Gy11)

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Beste medeleden,
Helaas moet ik een topic aanmaken voor zoiets wat ogenschijnlijk simpel zou moeten zijn.
Recent voor een prikkie een Iva Jet 2016 met 7500 km op de klok op de kop getikt.
Startproblemen opgelost.
Bijna Volledige servicebeurt uitgevoerd.
Ding rijdt als een zonnetje.
Helaas ontbreekt mij het aan één ding.
Het luchtfilterelement kan ik nergens vinden.
Deze scooter heeft een zogenaamd GY11 blok.
Kickstartas zit 'vast' in het carter. Voor demontage carterkap dient het pedaal eraf gehaald te worden.
Halfpoelie is er dan ook één zonder tandwielen.
En wat andere verschilletjes als ik de volgende link mag geloven.

Op google zoeken naar GY11 brengt eigenlijk betreffend scooters alleen bovenstaande link tevoorschijn.
Het luchtfilterelement heb ik overal gezocht online maar vond ik nergens.
De 2021/22 versies van een Iva Jet hebben voor zover ik zie weer een ander luchtfilter.

Deze is niet dezelfde als de mijne.

Op zandri vond ik deze: https://www.zandri.nl/luchtfilter-china-gy11-50cc-4t-popo-element-st.html
Helaas lijkt deze op de foto er wel op, maar in werkelijkheid niet. Het heeft meer weg van een Gy6 12 inch filter, als t niet al dezelfde maat is.
Als het echt niet anders kan bestel ik universeel schuim om op maat te snijden. Echter heb ik eigenlijk helemaal geen zin om dat te doen en sproeier na te kijken / aan te passen. Voor een 2016 scooter mag ik toch aannemen dat een luchtfilterelementje leverbaar is.

Fotos van mijn filter plaats ik hieronder.


Wie weet mij aan zon filter te helpen?

Alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het probleem met niet originele luchtfilter is wel dat niet alle luchtfilter dezelfde dichtheid hebben waardoor je het brandstofmengsel gaat verrijken of verarmen.
Op de foto ziet het schuimfilter er toch nog redelijk goed uit, is uitwassen geen optie of is het schuim poreus en laten er stukjes los?
 
Het probleem met niet originele luchtfilter is wel dat niet alle luchtfilter dezelfde dichtheid hebben waardoor je het brandstofmengsel gaat verrijken of verarmen.
Op de foto ziet het schuimfilter er toch nog redelijk goed uit, is uitwassen geen optie of is het schuim poreus en laten er stukjes los?
Dat is waar ik ook tegenop zie.. overigens lijkt me een universeel schuimpje wel te doen met een andere sproeier op zon gy6 blokje.
Ik overwoog ook een origineel gy6 10 inch luchtfilter. Alleen zijn de sls aansluitingen heel anders dan bij de filtertjes die ik online zie. Bij mij gaat er een kleine en een grote slang van de sls naar het luchtfilter.
Tevens heb ik weinig zin om beugeltjes te gaan maken om dat luchtfilter vast te kunnen zetten.

Ik zal het filter Uitwassen door hem in wasbenzine te weken. Afspoelen en laten drogen.
De voorkant oogt wel redelijk. Achterkant is ranzig. Zit er al 8000 km in. En begint inderdaad wel een beetje los te laten. Tevens zal ik over een paar 1000 km alsnog een nieuw filter nodig hebben.

Vind het filter nergens, ook niet op de vriend ali.
Ik zal Iva zelf nog even contacten. Dat is een goede tip! Thanks!
 
Last edited:
Mailtjes zijn uitgestuurd, maar ik verwacht er weinig van.
Het filter bestaat uit twee lagen in twee verschillende kleuren en fijnheid van t stof.
Laat geen stukjes af, de twee lagen willen echter wel splijten op een deel van de rand. Verder geen probleem gezien je hem in het luchtfilterhuis klemt.
Heb hem gewassen in wasbenzine en daarna met water alvorens hem goed te drogen.
Is niet helemaal schoon, maar zal de komende 4000km wel overleven.

Het luchtfilter wat ik van zandri kreeg bestaat ook uit twee lagen.
Volgens mij het reguliere Gy6 filter ook als ik me niet vergis.
Ik zie 3 opties:
- 2 GY6 filters laten overlappen en bij 1 de eerste laag wegknippen en bij de tweede de andere laag wegknippen. Dit voor een overlap van enkele cm. Vervolgens met wat naaigaren aan elkaar naaien.
- Polini schuim universeel op maat knippen. De dikte is mij onbekend, de malossi is iig maar 8 mm dik waar GY6 2 cm dik is.
- Een origineel GY6 10 inch filter op maat knippen en SLS afsluiten of twee gaten boren in het luchtfilterhuis en daar 2 buisjes in PVC lijmen en de boel die er nu hangt daarop aansluiten.
Zal in de komende maanden eens met zoiets aan de slag gaan.

Heb nog 4000km tot ik het echt moet gaan vervangen, terugkoppeling kan wel even duren dus.
Optie 2 is het mooist imo, maar ook het meeste werk voor iets wat niet zo heel boeiend is. Twee filtertjes aan elkaar maken is een appeltje eitje.
We gaan t zien.
 
Last edited:
Heb je het mailtje wel in het Engels gestuurd? Anders begrijpen ze het misschien niet.


Daarom ben ik zelf niet zo kapot van om redelijke onbekende scooters te kopen.
Zoeken naar onderdelen is altijd een probleem.
 
Heb je het mailtje wel in het Engels gestuurd? Anders begrijpen ze het misschien niet.


Daarom ben ik zelf niet zo kapot van om redelijke onbekende scooters te kopen.
Zoeken naar onderdelen is altijd een probleem.
Ja heb ik gedaan. :)
Engels en Nederlands. ^_^

Ja ik weet ze wel uit te zoeken.
Eerst een AGM Retro 12 inch met schijfrem achter waarbij een compleet niuew blok ooit wat prijziger is om te vervangen als je dat ooit zou willen. En een Kappenset van zon grand retro past, maar dan moet je weer andere voorknipperlichten kopen.
Anders had ik voor 150 euro een splinternieuwe kappenset gehad.
Dan heb je nog de zeer beperkte buddyruimte waar de accu in zit en daarnaast amper ruimte.

Dan haal ik nu een Iva Jet waar de SLS pijp zo zit dat je met een ratel en een bougiedopsleutel lastig bij de bougie komt.
Dan zit vervolgens een slssysteempje zo boven de uitlaat geklemd dat je niet met een trechtertje je blokolie kan bijvullen. ^_^
En is het luchtfilterelement onvindbaar.
Maargoed, ik zie goede opties nu. En ik kom er wel uit.
100 euro, 2016, eerste eigenaar, 8000 op de klok. Slsslangetje vervangen. Servicebeurtje gegeven, accu en contactslot vervangen.
Voor 180 euro incl. aanschaf ben ik klaar.
Mag ik eigenlijk niet klagen.
 
@eurokit held ben jij!
Iva Mobolity mailde terug dat zij het filter op voorraad hebben, maar dat ik hem het beste via voordeelscooters.nl kan bestellen. Iva zal wel zelf niet leveren aan particulieren.
Tweemaal dank voor de tip, had er zelf niet aan gedacht.
Heb hem nog niet binnen, maar het kost daar 14,95 excl. verzenden.
Heb er even twee besteld, mocht de scooter het de komende 30.000 km volhouden. Ook al verwacht k tegen die tijd elektrisch te rijden.


Dat gezegd te hebben.
Interesse en nieuwsgierigheid is gewekt. Ik was natuurlijk aan het kijken om het filter te vervangen voor een origineel gy6 filter.
Echter breekt nu me klomp. Nu ik het systeem goed bekijk, komen er twee slangen binnen op het luchtfilter en komt de dikke slang er weer vanaf richting de carburateur.
Er zit dus helemaal geen aanzuigslang voor verse lucht op dit luchtfilter.
Nu vraag ik mij dus wel af hoe dit systeem werkelijk werkt.
Ik heb zo goed mogelijk een kriebeltje neer proberen te zetten die het benoemt en uitbeeld.
Ik vermoed dat het apparaatje iets van een slspomp is ofzo. Er worden twee dikkere slangen op bevestigd.



- Er loopt een dikkere slang van het SLssysteem naar de slspijp onderop het kleppendeksel.
- Er loopt een dikkere slang van het slssysteem naar het luchtfilter.
- Er loopt een dunne slang van het slssysteem naar een vacuumnippel op het spruitstuk(2 vacuumnippels aanwezig op spruitstuk)
- Er loopt een dunne slang van de nippel bovenop het kleppendeksel naar het luchtfilter.

Dit scootertje loopt fabrieksaf op een sproeier 78.
Nu vraag mij ik mij weleens af, hoe werkt dit systeem. Van waar naar waar loopt lucht, welke richting op en hoe komt dit luchtfilter aan verse lucht gezien er verder geen opening zit in het luchtfilter.
 
Geen probleem, je kan niet meer doen dan even na vragen.. Iva is de gene die de scooter verkoopt.. Dan kunnen ze je ook wel even aangeven waar dat filter te koop is. Denk dat die 9 van de 10 keer nergens te vinden is.. (alleen bij voordeelscooters dan)


Die groene slang op je tekening van de kleppen deksel naar het filter is om de motor overdruk af te laten..) Dat lucht gaat weer retour naar het luchtfilter.. En waarschijnlijk via de carbuteur weer de motor in.
 
Last edited:
Ik moet mezelf even aanleren beter te kijken of niet te sleutelen wanneer ik vermoeid ben.
Luchtinlaat zit gewoon in het deksel van het luchtfilter. :p

Filtertje kost uiteindelijk per stuk:

Prijs 14,95 excl. Btw €18,09 incl btw.
Prijzig dingetje.
En dan nog verzendkosten, maaarja zon ding kan wel 10.000 km mee dus opzich te doen.
In vergelijking met regulier GY6 filter slaat die prijs natuurlijk nergens op.
 
Dan is de optie in je post 5 een stuk goedkoper , en misschien werkt het net zo goed , zou het een keer proberen. Je hebt als ze 10.000 meegaan nog 2500 om te testen.
Dat klopt, maar €41,09 / 20.000 KM = €2,05 per 1000 km .
Daar kan ik wel mee leven en mezelf de moeite besparen.
20.000 km vanaf nu is die China scooter of k.o. of 4 jaar verder en dan verwacht ik wel elektrisch te rijden.
Ik had het zekers gedaan een regulier GY6 filter passend maken als 't moest, maar dit is iets teveel gemak om te negeren.
 
Dit verhaal kreeg een staartje
Voordeelscooters leverde een regulier GY6 filter voor zon 22 euro inclusief verzenden.:unamused::neutral:
Geretourd.
Klantenservice Iva reageerde matig en zou nog even controleren en adviseerde ook naar een bouwmarkt te gaan om schuim te halen.
Kansloos.
Conclusie is 3 opties:
- Universeel schuim van Polini met een dikte van ca 1,5/1,7 cm.
- Regulier GY6 filter monteren en gaten boren erin voor de slsslangen.
- 2x Regulier GY6 element aan elkaar naaien na het op maat knippen.
Zodra het nodig is zal ik één van deze opties toepassen.
 
Op zandri vond ik deze: https://www.zandri.nl/luchtfilter-china-gy11-50cc-4t-popo-element-st.html
Helaas lijkt deze op de foto er wel op, maar in werkelijkheid niet. Het heeft meer weg van een Gy6 12 inch filter, als t niet al dezelfde maat is.
Zandri zei destijds na het retouren van het verkeerde filter dat ze de juiste wel weer zouden krijgen.
Echter zou de leverancier er een paar maanden voor nodig hebben.
Nu van de week, net geen 5 maanden later kreeg ik een voorraaddupdate mail.
Meteen 3 stuks besteld, verwachte er weinig van.
Echter werd ik positief verrast.

Het is de juiste, voor nog geen 4 euro per stuk.
Met deze 3 kan ik de resterende levensjaren/km's van deze scooter makkelijk door komen.
Luchtfilter Gy11.jpg
 
Last edited:
Back
Top