Op bezoek bij Horse Power Ignitions (HPI)

Sinister -D-

Dat meen je niet!!
Ik ga komende woensdag met de klas van mijn cursus op bezoek bij HPI in Bree (B).
HPI is hier natuurlijk bekend als de binnenrotor ontsteking voor scooters en dergelijk.

Nu wil ik best een klein verslagje met foto's maken, en het over het een en ander met de goede man van HPI hebben.

Is er hier enig belangstelling daarvoor om dat verslag hier te plaatsen.

Bij té weinig belangstelling hoef ik m'n tijd er natuurlijk niet in te steken, om het een en ander te noteren als ik met die meneer praat.

Met genoeg belangstelling wil ik dit dus wel met veel plezier doen.
En ik wil ook best wel vragen van jullie aan de man stellen, dus dan kunnen jullie die posten.

Ik hoor het dus wel als die belangstelling er is.

GRTZ Mr. Sin
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by sr-johan
Mischien kun je vragen of er een nieuwe HPI opkomst is, wat de voordelen er van zijn t.o.v de oude.

daar is toch een topic speciaal over met reeds een hoop info..
 
Interessant ja. Ik denk alleen niet dat ze het op prijs gaat stellen als je foto's maakt. Anders even naar vragen. :)
 
Als je verslag met foto's wil maken heel interssant, ook zonder foto's blijft het wel intressant dus vna mij mag je :)
 
hmmzzz, belangstelling genoeg dus.

En ik zou niet weten waarom dat je geen foto's mag maken, zodat de eventuele concurentie producten kan copieren???
Kunnen ze ook een HPI kopen en dan strippen om dan producten na te maken :p

Ga gewoon pix maken, mag 't niet hoor ik het wel :p
 
waarom de afwerking van de ontstekingen zo bagger is, hebben ze kinderen in de arbeid genomen voor de afwerking ofzo?
 
Originally posted by Mr. Sin
enne, heeft toevallig nog iemand vragen???? Anders zit ik daar strax met me bek vol tanden :p
Voor welke prijs die dingen (mina rotors offcourse;) ) de deur uit gaan vanuit de fabriek. En wat de fabrikage kosten zijn.
 
Nou goed. Ben net terug vanuit Bree. Is niet dat de man heel erg veel los liet over z'n producten -wat opzich niet zo vreemd is-

Beetje info heb ik kunnen verzamelen, maar geen foto's omdat ik me op het laatste moment moest haasten en de digi-cam ben vergeten |(

Om te beginnen, ik kwam daar dus aan bij een redelijk groot huis, waar je dan achterom moest lopen. Heeft het daar een oversized schuurtje staan wat vanbuiten dus echt niet uitziet alsof daar race onderdelen gemaakt worden :rolleyes:

Daar ff staan lullen met Willie. levensverhaaltje verteld. Hij is per toeval erachter gekomen dat andere spoelen wilde helpen voor meer PK'tjes op je motortje. Hij had in den beginne een eigen motor waar die kapotte spoel in had, en omdat die krengen zo verrektes duur waren besloot ie om zelf maar een spoel te draaien. Hij dus de benodigde spullen kopen. Spoeltje draaien, en er waren PK's vanuit 't niets bij gekomen. Dat verhaaltje is dus de motor-wereld in gekomen en al snel stonden andere potentiele klanten aan de deur. En van het een komt het ander en na een aantal jaren had ie een eigen zaak.

Nou ja, wie 2-wielige 4-takt voertuigen doet, komt vroeg of laat ook in aanraking met 2-takt.

Begon Willie ook wat te blaten over een diesel-power box, lekker intressant dus :|

Van alle producten worden dus eerst prototypes gemaakt daar. Er wordt eerst op de pc een schema getekend door Tom (tom is de electronicus daar) en daarna ge-etst of gefreesd om een plotter-achtig ding. UIteindelijk heb je dus een print :!

Dan worden er proef spoelen gedraaid, hangt af van welke type motor/brommer het is hoeveel spoelen en wikkelingen er dus gedraaid worden.

De spoelen worden via een speciaal wikkel apparaat gedraaid, en dat apparaat zag best versleten uit ;)

De draad die op een spoel wordt gedraait is tussen de 0.08mm en 0.25mm dik. Zo kunnen bepaalde weerstanden in de draad gelegd worden wat dus ook weer effect heeft op de reactie van de motor. Een wikkeling wordt altijd gestart links onder op een spoel en moet altijd rechtboven eindigen. Afhankelijk van om wat voor type spoel het gaat kan een spoel tot 110V (!!) opwekken. Dan wordt per laag op de spoel +/- 10v opgewekt.

Goed dan hebben ze dus de spoelen, die wordt eindeloos getest tot ze het gewenste effect hebben. Willie was aan 't vertellen dat ie wel eens tot 3jaar testen deed voor een alternator.

De rotor zelf heb ik niet zoveel over gehoord, ik neem aan dat ze daar altijd een ''standaard'' voor gebuiken. Als iemand een HPI 2003 al heeft vergeleken met een 2004 versie, ligt dit dan AUB ff toe ;)

Hebben ze het prototype uiteindelijk zo uitgewerkt en ingeprogrammeerd wordt deze in productie genomen.

HPI werkt met meerdere bedrijven, vergelijkbare als die van hun, samen. De een heeft de software en electronica (HPI zelf)
De andere hebben cnc-draaibanken voor de rotor en andere metalen wat op een ontsteking zitten.

De spoelen worden gewikkeld in een bedrijf in Engeland, evenals de rotor bij een ander bedrijf in Engeland wordt gedraaid (dus de slechtere afwerking van de 2003 ligt niet bij HPI zelf maar bij een co-producent ;)).

Uiteindelijk belanden alle losse onderdelen in de werkplaats van HPI en daar word dan alle electronica in een plastic omhulsel geplaatst en ingegoten met hars. Alles wordt gemonteerd op en aan elkaar. En de rest wordt er mooi bijgelegd in het doosje.

Uiteindelijk heb je dus dit ----->
Universal_Ignition.jpg


Het enige verschil tussen een analoge en een digitale is dat er bij de digi een extra spoel wordt gemonteerd. Zodat de Cdi weet hoe het zit met de omwenteling van de krukas (raar verwoord maar je snapt het wel)
Je kunt dus meerdere curven in je CDI programmeren, en dus de ''rij-eigenschappen'' van de scooter bepalen.

Voor de rest. Ze hebben daar een apparaatje staan wat alle draden op voorhand knipt en afstript op gewenste lengte -over luie mensen gesproken ;)- Nog meer appaartjes om connectors op draden te plaatsen.
Heel veel electromotortjes om rotors/alternators en noem maar op om te testen. Zoals het eerder genoemde wikkel-machine staat er dus ook nog. En natuurlijk standaard gereedschap, kolomboor, schuurband enzo...

Over de kosten wat de onstekingen voor hun zijn hebben ze niets over verteld. Wat zij vragen voor een binnenrotor weet ik wel, maar mag ik niet zeggen. Hebben ze nadrukkelijk gezegd, ga ik verder ook niet op in!

En ik heb me dus echt de ogen de kost gegeven, als je ziet wat daar allemaal rondslingert aan binnenrotortjes :eek: Hebben ze gewoon (aan winkelwaarde) ff voor € 1300 op de hoek van de tafel liggen waar iedereen tegenaan loopt, of gewoon perongeluk de grond op gooit :| Reageren ze niet op als dat gebeurt :?

Weet ook dat er voor Peugeot geen ventilator-plaatjes zijn, moet je gewoon een Minarelli plaat en ven voor pakken. Die ven moet dan wel afgedraait worden. (weer wat geleerd :))

Maar goed. Hoop dat iedereen wat wijzer is geworden, valt me nog iets te binnen wat intressant is, dan edit ik de boel wel ff.

Mazzels Mr. Sin.

PS: viel me net te binnen. Ik heb in de vluggen een losse spoel zien liggen van de HPI, 't was geen licht spoel maar die voor je vonkje van je bougie :p Die spoel heeft een weerstand van 200 ohm voor diegene wat zich ervoor intreseren.
 
Back
Top