Onzekerheden bij montage krukas

kees

38.8KG 22.2HP 6.83s
Beste members,

Ik zit met wat onzekerheden en die wou ik graag delen met jullie, en omdat misschien iemand me kan helpen.

Goed, ik heb afgelopen weekend heel wat onderdeeltjes gehaald waaronder een stage 6 krukas. Ook een waterpomp revisie setje omdat me carters gestraalt zijn en daardoor de oude helemaal gaar was. Ook zijn mijn carters en cilinder getuned :)

Maargoed ik had 2 carter helften, als eerst legde ik de krukas in de diepvries en toen legde ik het kleine carterdeel op het gasfornuis, ding behoorlijk warm gemaakt en me lager kon ik er zo inleggen. Toen heb ik ook een lager in me andere carter helft gelegd en dat ging allemaal vlekkenloos. Toen heb ik mijn waterpomp ding gebouwt en vervangen, moet zeggen dat dit ook vlekkenloos ging heb alleen wat vloeibare pakking aan de buitenkant van de keering gedaan om zeker te zijn dat hij niet gaat lekken.
Maar nu komt ie, toen ik mijn carters wederom verwarmde (om de krukas erin te leggen) heb ik mijn krukas erin geschoven en op de rond vloeibare pakking gedaan (wel redelijk veel). Dit ging allemaal goed, andere carterhelft verwarmt ener op gelegd. Toen heb ik de bouten vast gedraait en daar begon het al, een bout (van de inlaat) brak af die krijg ik er dus niet meer uit zonder uit te boren en nieuw draad te tappen. Andere bouten wel vast gedraait zonder problemen en toen ging ik eens kijken naar me waterpomp maar ik vondt dat hij heel stroef draaide naar mijn mening. Is dit normaal? en levert dit niet veel weerstand op voor je krukas? Ik ben dus heel bang dat ik iets "fout" gedaan heb waardoor hij (te) stroef draait.

Maargoed, krukas toen gebalanceerd ging redelijk goed als ik nu aan de krukas draai, draait hij uit eigen kracht een keer of 5 mee :p

Ook heb ik zitten kloten met de keeringen, volgens mij heb ik ze precies verkeert om gemonteerd dus de grote aan de onstekingskant en de kleine die nu dus om de krukas heen zit in plaats van in de carter aan de vario kant. Is dit verkeerd, en hoe erg is dit? Moet ik ze opnieuw monteren?

Zo dit was het weer even, morgen nieuwe draadstangen halen en dan kan me cilinder er weer op :). Krukas vervangen is wel pittig karweitje :p
 
Advertisement - register to remove this

die keerringen kan je imo niet verwisselen van plaats hoor.

De grote aan de vario-kant en de kleine aan de ontstekingskant.(word geborgd door een clipje).

Als je die van plaats kan wisselen:eek:
 
rookie said:
die keerringen kan je imo niet verwisselen van plaats hoor.

De grote aan de vario-kant en de kleine aan de ontstekingskant.(word geborgd door een clipje).

Als je die van plaats kan wisselen:eek:

Jij haalt mina en pia in de war ;) (kwa borgen dan)

Keeringen verkeerd om, merk je goed genoeg... een past er zonder douwe in en de andere past voledig niet dan zit het dus fout
Ontsteking keering is kleiner, dacht ik

Waterpomp hoort wel wat ''stroef'' te draaie (komt door klemen van keering), weet niet hoe het precies draait bij jouw.., maar hoort wat stroef te draaie :)
 
Sibo said:
Jij haalt mina en pia in de war ;) (kwa borgen dan)

Keeringen verkeerd om, merk je goed genoeg... een past er zonder douwe in en de andere past voledig niet dan zit het dus fout
Ontsteking keering is kleiner, dacht ik

Waterpomp hoort wel wat ''stroef'' te draaie (komt door klemen van keering), weet niet hoe het precies draait bij jouw.., maar hoort wat stroef te draaie :)

Kost dit geen vermogen dan? Gezien dit een redelijke tegenwerkende kracht is of niet?
 
wipkip said:
Kost dit geen vermogen dan? Gezien dit een redelijke tegenwerkende kracht is of niet?

Kan uiteraad vermogen koste..., test het zou ik zegge;)

Kan vanaf hier niet zien/voelen hoe 'stroef' het bij jouw loopt.., maar hoort wat stroef te lopen :)
 
Dus dan is een elektrische waterpomp aansluiten toch beter, is dit trouwens mogelijk? Dan zou je dus op het plastice buisje de waterpomp moet aansluiten en de waterpomp as lekker laten zitten maar het tandwieldje eraf halen?
 
wipkip said:
Dus dan is een elektrische waterpomp aansluiten toch beter, is dit trouwens mogelijk? Dan zou je dus op het plastice buisje de waterpomp moet aansluiten en de waterpomp as lekker laten zitten maar het tandwieldje eraf halen?

Jah..

Maar waarom al dat gezeik? accu's die leeg gaan, extrta werk & ruimte, extra kosten etc..

Je kan ook gewoon hard rijden met een mechanische waterpomp :X:L
 
Waarom zou ik dan gaan tunen? Waarom zou ik dan een project beginnen? Waarom zou ik dan de snelste tijd willen rijden?

Uiteraard kun je hard rijden met een waterpomp, maar waarom laat je je cilinder tunen dan? "Je kunt ook gewoon hard rijden met een ongetunede EVO". ;)

Maargoed, ik zal niet meer zeiken over die pomp :p
 
het is door een paar getest zover ik weet en zover ik weet is daar niet echt verschil in gemeten (@piaggio) , kan mischien per blok verschillen vanwege de aandrijving van de pomp etc.. maar je moet niet verwachten dat je het ook maar verneemt..

ik persoonlijk heb liever een electrisch pomp @ piaggio omdat de gewone pomp IN de carters zit en daar heb ik een hekel aan :p
 
Sander said:
Jah..

Maar waarom al dat gezeik? accu's die leeg gaan, extrta werk & ruimte, extra kosten etc..

Je kan ook gewoon hard rijden met een mechanische waterpomp :X:L

Ja idd het geeft een boel gezeik :), maar als het een halve pk meer vermogen geeft...., is het nog wel te overwegen
 
Ook Voor de vrijheid die je hebt is het te overwegen, en zoals melf al zegt dat je minder "rommel" in je carter hebt. Enigste "probleem" wat ik zover zie is dat je het gat moet opvallen waar normaal de pomp in zit als je echt heel de as etc eruit wilt slopen.
 
Back
Top