This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Ontluchten rem speedfight 2

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik ben me remolie opnieuw aan het verversen omdat me remmen sponzig aanvoelen. De scooter staat nou al meer dan een 1 jaar al stil dus ik moet er even wat meer tijd aan besteden om het sneller weer rijdend te krijgen. Ik heb zoiezo voor het ontluchten nieuwe remblokjes gekocht om te zorgen dat ie goed op druk is. Ook heb je aan 1 kant de remhendel vervangen.

Op dat palletje wat naar binnen gaat zat een rubbertje, die heb ik maar verwijderd omdat die al heel erg gaar was en niks mee te beginnen was. Voor het ontluchten had ik zo`n ontluchtingspomp gekocht van buzetti. Nou kon ik daar de vloeistof ermee uitzuigen, maar erin drukken is een ramp.
Ik heb het slangentje op de ontluchtingsnippel gedaan, maar dat slangentje valt er steeds weer af. Of hij gaat schuin hangen en trekt het valse lucht naar binnen. En daarnaast als je de ontluchtingsnippel los draait dat zit het schroefdraad ook los waardoor al het remvloeistof eruit komt lopen, dus niet echt een suc6 zo`n buzzetti ontluchtingspomp.

Dus ik dacht ik doe het wel zonder die pomp maar dan gebruik ik wel die slangen en dat potje wat eraan zit.
Nou had ik alle oude vloeistof verwijderd en nieuwe vloeistof in het potje gedaan. Paar keer blijven pompen maar het remvloeistof wilt niet zakken in het reservoir. Dus ontluchtingsnippel open en dicht gehad maar het zakt nog steeds niet, wat gaat er fout? Dat rubbertje op dat palletje lijkt me het probleem toch niet? Verder is het reservoir helemaal open zonder dat rubber en deksel.
 
haha dat je het niet snapt man?

Stap 1: Je draait het deksel van je pot af.

Stap 2: Je vult het potje met olie.

Stap 3: Je pompt een aantal keer.

Stap 4: Je houdt het remhendel ingedrukt, of best vraag je een andere persoon ff te helpen.

Stap 5: Je draait de nippel op de remklauw los, TERWIJL de andere persoon het remhendel BLIJFT inhouden.

Stap 6: Stap 3, 4 en 5 blijven herhalen, en de vloeistof ook bijvullen.
 

Ja dat snap ik, maar bij stap 3 zou het niveau van het remvloeistof moeten zakken in het reservoir (in beetjes), omdat het vloeistof dan de remkabel in moet lopen, anders loopt de remkabel nooit vol, maar dat blijft zo(er gebeurd niks). Het werkt dus niet zo als bij grimeca of brembo..
En trouwens als je zonder reservoir deksels pomp, dan gebeurd er niks. Dan moet je zoiezo het dekseltje erop leggen en houden. Terwijl je bij grimeca gewoon zonder reservoir deksel kan pompen en dan zie je ook dat er iets gebeurd, vloeistof zakt dan steeds en dan bijvullen. Dan idd pompen even, remhendel inhouden, nippel los, nippel vast, en remhendel los. En dan weer pompen ect. en zorgen dat het reservoir half gevult is. Maar bij het AJP systeem gebeurd er niks. Ook als ik de kabel al los hebt gehad.

En jongens ik snap best dat jullie mij proberen te helpen en dat wardeer ik ook. Maar leg dan gewoon even simpel stap voor stap uit wat ik moet doen, en dan ga ik dat proberen. Simpel.


Wat is een olieclipje? Nippel bedoel je vast de bout mee waar de remkabel aan zit? Dus als je de lucht eruit drukt zuig je vanzelf vloeistof aan? Dus het systeem is dan helemaal vaccuum, heb ik dat goed?
 
Last edited:
een olieclipje is een pompje met een bakje eronder , veel gebruikt om iets te smeren..

google..

er zit maar 1 nippel op de hele klauw en remsysteem en dat is de onluchtingsNIPPEL

de bout waarmee "kabel" (die SLANG heet overigens) vastzit heet een BANJOBOUT.

de remvloeistof spuit je erin met het olieclipje , zo druk je de lucht voor de olie aan , een makkelijker manier die vaker word gebruikt in bijv. de autowereld.

jij bekijkt het gewoon helemaal verkeerd , de vloeistof komt er vanzelf in, het gaat niet om de vloeistof maar juist om de lucht , die moet eruit ,en als de lucht eruit is kan het niet anders dan dat de rest vloeistof is...

het kan zelfs zijn dat als je de nippel los laat staan en een poos wacht dat de vloeistof er zelfs vanzelf uit loopt..
 
Krijg maar weinig hits op olieclipje
http://www.google.nl/search?q=oliec...s=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Als het goed is is het zo`n alu of metaal cannetje met een handvat en een drukpompje erop. De olie komt dan uit zo`n messing stangetje.

Ik heb zelf dan zo iets gekocht
Maar dan is het een rode koffer met een iets andere pomp.

Dan vraag ik me af waarom een olieclipje beter zou werken dan die pomp die ik al gekocht had.
Ik kan best wel even een foto maken van die set.







Zo was ik dus al bezig. Alleen als ik de druk opvoer en de ontluchtingsnippel open doe gaat het vloeistof lopen zoals jij het zegt en hij zou moeten MAAR dan spuit er heel veel vloeistof tussen het schroefdraad van die ontluchtingsnippel eruit omdat je die hebt open gezet.

Dus mijn vraag, krijg ik dit alleen met een olieclipje gedaan?
 
Last edited:
Stap voor stap? 8P

Je pomp is wel kapot ofzo
als je doet zoals ik het zeg is het na een paar keer echt wel in ordE.

edit/ swa, er moet heel veel olie uit de nippel lopen als je die losdraait, volkomen normaal, zo komt er ook lucht mee.

gewoon blijven doen totdat er druk op staat.
 
Ik heb de pomp volgens melf#50 getest. Ik moest de remkabel boven los maken en dan een vinger op de pomp houden. Er kwam toen zeker druk op me vinger en vloeistof spot er ook een beetje uit. Dus pomp werkt wel zeker. Maar als de kabel erop zit zakt het niveau van het reservoir gewoon niet zonder rempotdeksel. Dus ik ga het morgen gewoon met rempomp deksel proberen. En dan steeds het reservoir beetje leeg maken en dan weer vullen net zo lang dat alles in de kabel zit. En dan pompen, rem inknijpen. Nippel op, nippel dicht. ect...
 
je moet de nippel ook niet helemaal los draaien , gewoon een halve slag.

verder weet ik niet wat voor pomp dit is maar zuigt ie of pompt ie?

een gemiddelde pomp zuigt namelijk..


verder , wat er bij jou aan de hand is is dat een achterremsysteem , daarbij gebeurd het vaker dat de lucht ergens in de leiding blijft hangen , je kunt soms makkelijker ontluchten in de bankschroef , zodat de lucht ook naar boven kan , dus remklauw op de grond en pomp in de bankschroef.

mja , zo zijn er zoveel dingen die je kunt doen , zoals ik al zei kun je er wel een boek over schrijven..
 
Ik heb de ontluchtingsnippel ook niet helemaal eruit gedraait hoor. Gewoon een klein slagje zodat ie open is. Die pomp kan zowel pompen en zuigen. Het is eigenlijk een pomp om bij moteren lekkage te kunnen zoeken en of de juist druk klopt. Maar het is ook voor ontluchten van remsystemen, alleen het werkt gewoon niet op die klauw van mijn scooter. Kan het zo nog proberen zonder suc6. Kan wel eens proberen met een tyrerap. Wat ik ook kan proberen is om de ontluchtingnippel eruit draaien en dan een rubbertje eronder voor de lekkage en dan die nippel weer erin draaien zodat ie hoger komt te zitten. Alleen dan als het systeem gevult is dan kan ik zeker die nippel er niet meer eruit draaien want dan loopt denk ik het systeem weer leeg.
 
Ben al een beetje verder gekomen. Ik kreeg de vloeistof echt niet in die slang gedrukt. Klein stukje ging, daarna gebeurde er niks meer. Ben maar wat anders gaan proberen.

Ontluchtingnippel open en maar pompen dat het remvloeistof de kabel in gaat.
Daarna dicht gedraait en weer pompen.
Daarna remhendel vast en ontluchtingsnippel op
Toen de bovenste banjobout beetje los zodat er lucht eruit kan.
En dan weer pompen. Daarna zag je pas echt dat er golfjes vloeistof omhoog kwa en ging steeds harder.
Daarna weer de banjo open aan de boven komt.

Het is nog niet helemaal goed maar begin is er. Heb even een tierap op de remhendel gezet.
Zometeen weer even proberen. Dus banjobout even los en verder gaan.
 
AJP is gewoon een ramp om te ontluchten.

Ik ben met m'n dragster een keer naar een motorzaak gegaan om de boel te laten ontluchten. Het lukte niet binnen een half uur, dus vroegen ze wanneer ik 'm weer nodig had. Een week later zou ik terug komen van vakantie, dus kwam prima uit.

Ik kwam terug, en ze hebben van alles geprobeerd, maar kregen het niet voor elkaar.
Vervolgens maar een remsysteem op druk gekocht

Het lukte af en toe wel eens, maar toen echt niet meer.

Dus breng hem eens weg voor de meeste motorzaken is het nog geen 10 minuten werk
 
Ik ben er net nog mee bezig geweest. Dit is idd een K*T systeem. Ik heb het geprobeerd en er staat weer druk op het systeem, alleen voelt het nog sponzig aan (Ja idd Melf#50 er zal dan nog wel wat lucht in de leiding zitten, en bedankt voor je hulp i.i.g) maar ik krijg het niet 100% goed, dus daarom maar besloten om hem naar de dealer te brengen om beide na te kijken, opnieuw vullen en ontluchten. Dus morgen zet ik er even nieuwe remblokjes in de klauw en een nieuwe remhevel wat die is helemaal vol corrosie. De nieuwe banden had ik er i.i.g er erop gekregen. Dus nou meer weer verder met het project.