Onsteking afstellen

Scarrie

ScaR ?
Heuj,

Aangezien ik binnenkort mijn onsteking maar eens wou gaan afstellen was ik een aantal topics aan het doorzoeken om een paar vragen te beantwoorden.
Alleen wil ik toch nog een paar vragen stellen bevestigd hebben, aangezien dit mijn eerste binnerotor is die ik zelf ga afstellen en ik dit liever goed doe :)

Ik ben er dus achter gekomen dat je de voorontsteking op bepaalde manieren kunt afstellen, bijv. een micrometer of zelfs met een schuifmaat.

Wat ik er nu van begrijp is dat ik als volgt te werk moet gaan:
Ik wou zelf te werk gaan met een micrometer van Buzetti

- Ik zet de zuiger dus op BDP mbv de micrometer ( als ik hem dus zacht voel tikken ) en lees deze af ( staat dan bijv. op 4,2 )

- Omdat mijn onsteking ( Twins PVL Digitaal ) op 6,6mm voorontsteking moet en de micrometer in stapjes van 0,1 mm gaat, draai ik deze 24 streepjes naar rechts?

- Nu staat mijn onsteking dus goed, alleen moet ik nu de stator gelijk met het streepje van de rotor zetten, zonder de rotor/krukas verder te bewegen?

Klopt dit ongeveer?

En ik wou weten of bijv, 0,1mm te verwaarlozen valt, aangezien 't mij sterk lijkt dat je de 2 streepjes PRECIES gelijk krijgt.

Ook wou ik weten of het uitmaakt of je de squish VOOR of NA de onsteking afstellen goed zet? ( lijkt mij niet )

Graag hulp en tips gevraagd, alles is welkom!

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

De beschrijving is inderdaad goed zoals jij het omschrijft. Dus gewoon de aantal milimeters terug tellen en de zuiger terug draaien. Zorg dat de krukas dan niet meer beweegt en draai de stator (goed) vast. Ik controleer het meestal nog even 2x na zodat je zeker weet dat die goed staat.
De squish kan je ervoor of erna afstellen dat maakt niks uit.

Succes!
 
het komt wel nauwkeurig , dus je moet serieus te werk gaan.

altijd de meter op 0 zetten als ie @ bdp staat (je zet m dus eerst op 0 , dan draai je de zuiger naar boven oto het staafje niet meer hoger gaat en dan zet je m vast met het schroefje) , als je het bdp hebt gevonden moet je m terug draaien , tegen de klok in (tenzij het een links draaiende motor is) , en dan draai je de meter 6,6 keer rond , dus 6 keer de 0 voorbij en dan nog 0,6 rondje.. alleen ligt het een beetje aan de schaalverdeling wat voor streepjes wat betekenen de 1 gaat in stappen van 0,1 , de ander in stapen van 2 etc.

ik persoonlijk heb het niet zo op die buzetti dingen en andere goedkopere versies (vooral niet bij AC), ik werk het liefste met een meetklok met adapter.
 
Heb je misschien wat meer informatie over die meetblok met adapter en of dit betaalbaar is?
En misschien een topic waarin er wat uitleg over staat, aangezien ik het
natuurlijk 't liefste zo precies mogelijk doe, maar het moet wel betaalbaar blijven.
( en google vind ook zo weinig nuttigs op 'meetblok met adapter' :p )

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Voor kwaliteit betaal je natuurlijk wat, dat lijkt me ook logisch. :)

Maar werkt dit in principe hetzelfde of hoe moet ik dit zien?
Aangezien je mbv die 'klok' kunt aflezen waarop je vooronsteking staat, maar waarvoor is dat 2e deel?
( om de zuiger op BDP te krijgen oid? )

Ook hoor ik vaker dat als bijv. je micrometer in stapjes van 0,1mm gaat dat het best moeilijk is om een stapje van 0,05 te maken.
Kan dat met deze wel?
 
de adapter is om het klokje (micrometer) vast te houden , op het klokje zelf (buitenrand)zit een schijfje met een soort naald die je kunt verdraaien , je zorgt eerst dat je de zuiger omhoog draait totdat de wijzer weer terug gaat ,maar eigenlijk moet je m op BDP zetten door de wijzer net voor het terug gaan op 0 te zetten door de schijf op 0 te draaien.

heel nauwkeurig en veel mooier af te lezen imo..
 
Met de gewone micrometer stelt het ook niet zoveel voor. Ik heb voor het eerst van het weekend ook een pvl afgesteld met een buzetti meter. En moeilijk was het iig niet om de rotor af te stellen :)
 
Back
Top