Tomos onsteking afstellen.

Status
Not open for further replies.

CrossRally

Banned
Ik wil mijn onsteking van me tomos afstellen, ik hoorde dat ie bij een snor dat hij te laat stond of zo (ik weet het niet precies). Maar nou wil ik de onsteking af gaan stellen maar ik weet niet 100% hoe ik dat moet doen, ik weet wel dat je de grondplaat dan moest verdraaien.
Weet iemand misschien welke kant op? En hoeveel ik dan moet draaien.
Ik heb geen digitale schuifmaat, maar ik ben echt aangewezen op een normale schijfmaat helaas. Maargoed daarmee zal het te doen moeten zijn. Wie helpt mij verder, ik heb wel wat haast want het moet vanavond al klaar zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Ej mensen,

Tnx, kheb al een hoop gevonden. Op de grondplaat zelf, zie ik een klein streepje. Dus op de rand. En, op het carter, horizontaal, net naast de grondplaat, links in het midden, twee lijnen. Deze lijnen staan ongeveer 4mm uit elkaar. Daartussenin kan ik dus dat lijntje van mijn grondplaat zetten. Hij staat nu in het midden, en rijd redelijkgoed:).. Een hoop geinhou op top. Stotteren/inhouden zeg maar..

Melf, Ik heb zelf een stroboscooplamp voor auto's, maar kun je me eens vertellen hoe je een tomosje afstelt met een stroboscooplamp? waar houd je de flits op, enz..

Nog iets, ik haal vanmiddag mijn carb van me spruitstuk los, zit er in mijn spruitstuk een focking dikke vernauwing.. Die er maar even uitgehaald..Van zo'n begerenser heb ik echt nog nooit gehoord. Maargoed.

Vragenoverzicht:

Hoe help ik dat gestotter/geinhou weg?, met sproeiers, o de grondplaat ouehoeren?? ( ik rijd nu met promaatje)
Hoe stel ik hem af met een stroboscooplamp?

Inmmiddels is de luchtfilterbegrensing, en spruitstuk begrenser verwijdert

tandwielen enz veranderen, kan wel, maar kmoet eerst van dat gestotter/inhouden op top af. grotere tandwielen betkend natuurlijk weer langzamer optrekken enz..

iig Tnx voor de hulp alavast, ik hoop echt dat jullie me wat wijzer kunnen maken.

Remy
 
Remy said:
Ej mensen,

Tnx, kheb al een hoop gevonden. Op de grondplaat zelf, zie ik een klein streepje. Dus op de rand. En, op het carter, horizontaal, net naast de grondplaat, links in het midden, twee lijnen. Deze lijnen staan ongeveer 4mm uit elkaar. Daartussenin kan ik dus dat lijntje van mijn grondplaat zetten. Hij staat nu in het midden, en rijd redelijkgoed:).. Een hoop geinhou op top. Stotteren/inhouden zeg maar..

Melf, Ik heb zelf een stroboscooplamp voor auto's, maar kun je me eens vertellen hoe je een tomosje afstelt met een stroboscooplamp? waar houd je de flits op, enz..

Nog iets, ik haal vanmiddag mijn carb van me spruitstuk los, zit er in mijn spruitstuk een focking dikke vernauwing.. Die er maar even uitgehaald..Van zo'n begerenser heb ik echt nog nooit gehoord. Maargoed.

Vragenoverzicht:

Hoe help ik dat gestotter/geinhou weg?, met sproeiers, o de grondplaat ouehoeren?? ( ik rijd nu met promaatje)
Hoe stel ik hem af met een stroboscooplamp?

Inmmiddels is de luchtfilterbegrensing, en spruitstuk begrenser verwijdert

tandwielen enz veranderen, kan wel, maar kmoet eerst van dat gestotter/inhouden op top af. grotere tandwielen betkend natuurlijk weer langzamer optrekken enz..

iig Tnx voor de hulp alavast, ik hoop echt dat jullie me wat wijzer kunnen maken.

Remy


Ik had hem ook in het midden gezet en ik heb idd ook dat gestotterd. En dan alleen op hogere toeren. Ik ga hem zelf denk ik nog een beetje naar rechts proberen denk ik. Werkt het niet dan draai ik hem gewoon iets naar links vanaf het midden. Ik heb zelf ook de luchtfilter begrenzer slang eruit gehaald.
Mijn setup is bijna gelijk aan die van jou. Bij mij zit alleen de ring nog in het spruit. Maar die haal ik er nog wel een keer eruit. Als je weet waar het streepje van de grond plaat moet staan laat het me dan ook even weten. Ik ga het weekend het weer even proberen. Als ik weet hoe het moet laat ik je het wel weten. Welke sproeier heb jij momenteel.
Ik gebruik nou 51 omdat ie steeds blijf stotteren. Maar bij mij is het niet koffie bruin maar rijd nou wel beter dan in het begin.
 
Last edited:
ej man,

Nou, het gestotter is zo goed als weg.
Mina, jij hebt het telkens over het linkse streepje, en rechtse streepje, maar noem het dan gewoon het bovenste, of onderste streepje, dat is een stuk duidelijker, en logisher, maargoed. Mijn grondplaat lijntje, staat tussen het midden, van de middelste streep en de bovenste streep.. dus op 1/4 van de bovenste streep.. Dit werkt goed.
wél heb ik vanmiddag voor 8 euro effe een 28tands tandwiel gekocht. Ook een proma van een vriend kunnen lenen, maar wat een irritant gestotter en geluid geeft dat. Meteen eraf gehaald, en originele uitlaat erop. lekker stil. Kwa top snelheid, merk ik niet veel van het vervangen van het tandwiel, en het uitboren van het spruitstuk.

Ik merkte wel met mijn oude setupje dat dat gestotter weg is, als je een brug op rijd, of als je de rem tijdens het rijden iets inhoud. Dan is het een mooi eentonig geluid. wilt hij sneller gaan, dan lijkt het beestje flink te begrensen. Maargoed, tandwiel met minder tanden deed dus aardig wat wonderen.

melf, kun je me het afstellen mete en stroboscoop lamp eens uitleggen?
Mina Lc( je hebt nu zo ongeveer 4x hetzelfde verteld in deze tread, dat je dus sproeiers hebt uitgeprobeert, en de stand van jou grondplaat. lees hem nog eens door, dan zie je het)

Ciao!
 
Hallo Tomos gebruiker hier [snor]

Hallo, ik zit denk ik met zelfde probleem alleen ik wil niet aan de onsteking komen want woon vlakbij zon juten bureau weetjewel dus als nodig is moet ik mn tomos weer terug kunnen transformeren in een lief brommertje, maar ik zal even de setup vertellen wat het nu is, tomos a35blok, standaard nokken en krukas[ krukas moet nog veranderen naar sport]
70cc ,dellorto carb. 15/15 ,normaal luchtfilter inlaat lucht uitgeboord tot 1mm wanddikte en grove filter gebruikt erin [vijverfilter blauw laagje van een centimeter dik] in de carburateur zelf niks bijzonders gedaan alleen grotere sproeier 60[ twijfel nog of naar 58 moet gaan] en dat ronde filter eruit gedaan.Snelle ngk bougie gelaten op fabrieks afstelling, standaard elektrische bobine, ben niet aan de onsteking zelf geweest trouwens,wel nog wel de koppakking eruit gehad en de kop heel ver afgeflakt totat die 4 steuntjes glad waren, wel netjes glad gedaan 8 vormige schuurbewegingen op dikke glasplaat [ongeveer 3 dagen werk], aan tandwielen nog niks gedaan maar ik zit erover te denken aan de voorkant een kleinere te doen maar weet niet welke vertanding ik las iets van 22 dat klinkt trouwens nog groot.., met afstelling ga ik door totdat de bougie een schone witachtige kleur krijgt heelheel licht koffie bruin, spruitstuk is 14mm maar busje is eruit[begrenzer] wat denken jullie dat beste kan doen zonder aan de onsteking te komen? dacht zelf proberen eerst iets met tandwielen klein voor groter achter? :| ok reageer maar...
 
Hallo, ik zit denk ik met zelfde probleem alleen ik wil niet aan de onsteking komen want woon vlakbij zon juten bureau weetjewel dus als nodig is moet ik mn tomos weer terug kunnen transformeren in een lief brommertje, maar ik zal even de setup vertellen wat het nu is, tomos a35blok, standaard nokken en krukas[ krukas moet nog veranderen naar sport]
70cc ,dellorto carb. 15/15 ,normaal luchtfilter inlaat lucht uitgeboord tot 1mm wanddikte en grove filter gebruikt erin [vijverfilter blauw laagje van een centimeter dik] in de carburateur zelf niks bijzonders gedaan alleen grotere sproeier 60[ twijfel nog of naar 58 moet gaan] en dat ronde filter eruit gedaan.Snelle ngk bougie gelaten op fabrieks afstelling, standaard elektrische bobine, ben niet aan de onsteking zelf geweest trouwens,wel nog wel de koppakking eruit gehad en de kop heel ver afgeflakt totat die 4 steuntjes glad waren, wel netjes glad gedaan 8 vormige schuurbewegingen op dikke glasplaat [ongeveer 3 dagen werk], aan tandwielen nog niks gedaan maar ik zit erover te denken aan de voorkant een kleinere te doen maar weet niet welke vertanding ik las iets van 22 dat klinkt trouwens nog groot.., met afstelling ga ik door totdat de bougie een schone witachtige kleur krijgt heelheel licht koffie bruin, spruitstuk is 14mm maar busje is eruit[begrenzer] wat denken jullie dat beste kan doen zonder aan de onsteking te komen? dacht zelf proberen eerst iets met tandwielen klein voor groter achter? :| ok reageer maar...
lol ik vergat nog de membraan die is van polini [snel dus] las ook iets van een ducati onsteking hmm klinkt goed heeft iemand daar ervaring mee? oja een snelle uitlaat is geen optie voor mij, ik hem al de snelle standaard versie met dikke bocht [snel tussen aanhalingstekens] :+
 
lol ik vergat nog de membraan die is van polini [snel dus] las ook iets van een ducati onsteking hmm klinkt goed heeft iemand daar ervaring mee? oja een snelle uitlaat is geen optie voor mij, ik hem al de snelle standaard versie met dikke bocht [snel tussen aanhalingstekens] :+
de kop is een bromkop, de koppakking heb ik heel ver afgevlakt ook :P
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top