onsteking afstellen vespa piaggio ciao

tweaker1331

Well-Known Member
ik ben nou bezig met het afstellen van de onsteking van vespa piaggio ciao.
maar ik kom niet verder want ten eerste weet ik niet wat de afstelling is voor de contactpunten en het onstekingstijdstip
en ik moet de contactpunten vervangen want die zijn ook niet meer goed maar het lukt mij niet om dat vliegwiel eraf te krijgen zodat ik de contactpunten eruit kan halen

weet iemand wat de afstelling is en hoe je dat vliegwiel eruit moet halen
 
Advertisement - register to remove this

Vliegwiel is wel k*twerk als je het nog nooit gedaan hebt.
Haal eerst het halve maantje uit de spie van de krukas.
Dan moet je even draaien, trekken enz. aan de vliegwiel (schiet vanzelf er wel af)

Ontsteking afstellen:

Zorg dat de zuiger op het hoogste punt is. (bovenste dode punt)
Pak de voelermaat en pak dan maat 40.
Draai je contactpunten open, doe die voelermaat ertussen, zet de contactpunten ertegen aan en draai de schroeven van de contactpunten weer dicht.

/edit
Het kan ook zijn dat je maat tussen de 35 & 45 zit, moet je even kijken waar het beste op loopt;)
 
Last edited:
Misschien een oud topic, maar zit met hetzelfde probleem.. Afstellen niet zo`n ramp maar hoe weet ik dat de zuiger op het BDP staat en of de krukas wel in de goede stand staat.

Het klopt toch dat zo`n vespa blok naar achteren (rechts draait?)

Word de lucht gezogen van de koeling of geblazen? (dacht zelf dat de rijwind via de cilinder word gezogen)

(trouwens cilinder en zuiger is er momenteel er vanaf.)
 
een vespa blokje kun je niet afstellen als er contactpunten op zitten ... Alleen de lichthoogte van de contatpunten zelf (uiteinderlijk veranderd het ontstekingstijdstip wel maar de punten moeten gewoon goed staan , zo tussen 3 tiende en 4 tiende in , een 4 tiende voelermaat moet er stroef door heen geen.

verder , hoe hij draait is heel erg logisch , draai maar eens aan de achterpoelie en kijk welke kant het wiel op draait ;)

de koeling word zowel aangezogen als geblazen , logisch , het schoepenradje op het vliegwiel forceerd het binnenkomende lucht bij het vliewiel richting de cilinder en erover heen en onderdoor. daarnaast is de cilinderkop weer rijwind gekoeld.

BDP opzoeken doe je met een micrometer.. en dit kan niet zonder cilinder enz.

vliegwiel trek je er af met een vliegwieltrekker , de contactpunten kun je vervangen door het gat in het vliegwiel heen , ik haal liever gewoon het vliegwiel eraf , zo kun je meteen de spei controleren en contactpuntvet op de nok , het fiberblokje op de punten en een beetje in het "sponsje" wat aan de condensator vast zit. persoonlijk zou ik de condensator ook meteen vervangen en beide het liefste door origineel Bosch!
 
Back
Top