Onbekende kabel

djp1992

New Member
Hi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en ben zelf bezig om een oude Kymco People S (45k op de teller, bj 2011) weer volledig werkend te krijgen. Op dit moment doet de benzinemeter het niet en brandt de verlichting alleen als ik volgas rij. Op dat moment brandt de verlichting nog steeds heel zwak.

In de zoektocht naar beide problemen kwam ik een loszittende kabel tegen. Ik kan alleen niet bedenken waar deze in zou moeten. Hopelijk kan iemand me hiermee helpen. IMG_2567.jpegIMG_2568.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Is dit de 4-takt of 2-takt versie?

Persoonlijk denk ik de 4-T versie deze heeft namelijk zo'n stekker.
Op het schema is deze niet aangesloten en er staat ook niks bij.
Denk dat dit een accessoire-stekker is waar 12V op staat als het contactslot op "aan" staat.

Verder controleer of je accu wel geladen wordt want dit probleem lijkt verdacht veel op een defecte spanningsregelaar ook al gaat de verlichting van de 4-takt op wisselspanning direct van de lichtspoel op de stator.
 
People S is sowieso i.c.m. een 4 takt motorblok.
Gezien de kleuren Zwart en Groen/of groen-zwart lijkt het er inderdaad op dat deze stekker een 12V gelijkspanning doorlaat.

(groen of groen/zwart is de mindraad/aansluiting
zwart is de plusdraad (2) van de accu, kan zijn dat deze ook contact-geschakeld is, dus contact op ''aan'' is automatisch 12 V spanning vanaf de accu)

Maar ik vermoed toch dat hier wel het e.e.a. aangesloten dient te zijn.
Kymco (oude People-S) heeft voor zover ik weet geen losse stekkers waar men willekeurig een telefoon/GPS of ander 12 V gelijkspanning apparaat op kan aansluiten.

Voor de rest is het inderdaad even meten met de multimeter wat hierboven aangegeven wordt, om zo toch het e.e.a. in kaart te brengen. (bouwjaar 2011 lees ik net.., is nog Euro 3 toch?)
 
Last edited:
Hm lastig verhaal.

De stekker voor het vlotter lijkt aangesloten te zitten, die duikt echter weg en kan ik niet volgen zonder alle kappen eraf te halen. Zou wel logisch zijn aangezien de meter het niet doet.

Spanningsregelaar heb ik al vervangen. Zojuist even de spanning op de accu gemeten. Die is 12.4 als de motor uit is en blijft 12.4 als de motor loopt en het wiel draait. Deze lijkt dus niet op te laden, wat wel gek is want ik rij al een aantal weken zo rond en start altijd elektrisch.
 
Voor wat je verlichting:
Trek de spanningsregelaar eens los, start de scooter en kijk of je verlichting nu wel werkt.
Draai wel het gas niet open want de verlichting werkt nu met een ongeregelde spanning.
Als je het gas open draait wordt de spanning te hoog en je lampjes gaan kapot.

Voor wat betreft je brandstofmeter:
Die connector waar je een foto van gemaakt hebt heeft niks met de brandstofmeter noch met je verlichting te maken.
De groene draad van je tanksensor is de massa-aansluiting en is verbonden met de min-pool van je accu.
De geel/witte draad van je tanksensor loopt naar de brandstofmeter.
Ook al zou je accu niet of niet goed bijladen, met 12,4 Volt moet de brandstofmeter het gewoon doen.

Zonder multimeter kom je er niet achter wat er met de brandstofmeting aan de hand is.

Een niet werkende brandstofmeting kan allerlei oorzaken hebben namelijk:
  • De zwarte draad tussen contactslot en brandstofmeter is onderbroken of maakt slecht contact.
  • De meter zelf is defect.
  • De wit/gele draad tussen de brandstofmeter en de tanksensor is onderbroken of maakt slecht contact.
  • De tanksensor zelf is defect.
  • De groene draad tussen de tanksensor en de minpool van de accu is onderbroken of maakt slecht contact.
 
Back
Top