glaszekering kabel zo heet dat alles smelt.

dwkoster

New Member
Hallo,
Ik heb een china scooter. ansich niks mis mee. Tot nu.
Voor de winter aan. had ik opeens dat de glaszekering en zijn houder helemaal waren weg smolten.
Nu probeer ik het een en ander te fixxen.
Had eerst gewoon de zekering vervangen. die brande direct weer door.
Zwaardere zekeringen geprobeerd maar dan begint het pas echt spannend te worden.

Alles eraf gehaald en ik vond een compleet in elkaar gesmolten stekkers. De stekkers naar de startknop.
Afin, ik heb alle draden opnieuw verbonden zonder stekker. Hiervoor steekkoppelingen gebruikt en met isolatietape afgeplakd.

Alles lijkt weer aangesloten zoals het hoort. Ik kan nergens kortsluiting meer vinden.
Maar zodra ik de zekering weer monteer. en sluit de Min aan. vonkt de pool van de min en gaat het rode draadje van de zeker weer roken en wordt gloeiend heet.
Ik snap het niet meer. Waarom wordt die dat draadje zo ontiegelijk heet?

Wat zou het nog meer kunnen zijn? En waarom gebeurde het eigenlijk in de eerste plaats zomaar?

Edit: Dat hele doorbrand gebeuren vindt al plaats voordat ik hem op contact zet.
Of betekend dit dat er toch nog ergens kortsluiting is.
Zou de spanningsregelaar dit kunnen veroorzaken? nee toch?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Iets wordt heet als er een te grote stroom doorheen loopt en/of een slecht contact maakt.
Dus als er geen kortsluiting meer in de bedrading zit, zet de originele zekering er weer in en kijk eens naar de zekeringhouder of de contacten ervan schoon zijn, vrij zijn van oxide en een goed contact maken.
Verder kan het zo zijn dat het draadje wat nu staat te roken al geleden heeft door de kortsluiting met een te grote zekering gemonteerd, dus wellicht zijn een aantal draadjes in deze kabel al gesmolten en dien je dat stuk draad te vervangen.

Als de kortsluiting nog aanwezig is, kijk hieronder eens, dit is een stukje tekst waarin @Bulldog beschrijft hoe je een kortsluiting zoekt met een gloeilamp trucje om te voorkomen dat je een vermogen spendeert aan steeds nieuwe zekeringen te steken.

https://scooterforum.net/resources/meetmethode-voor-het-opsporen-van-kortsluiting-en-lekstroom.257/
 
De rode draad gaat in principe alleen naar de regelaar en naar het contactslot , als er geen andere dingen tussen geknutseld zijn.
Je kan als je de truc met de lamp die Sparky aangeeft doet , en dan de stekker uit het contactslot halen , en uit de regelaar .
blijf je dan nog kortsluiting houden kan het in de in de draadboom zitten waar draden aan elkaar gesmolten zijn . Kijk ook goed op de plek waar de draden langs het stuur lopen , deze willen daar nog wel eens door schuren. Heb je ook sluiting als je contact uit staat ?
 
Bedenk wat de reden is van een zekering. Dat is feitelijk een bescherming van de bekabeling. De waarde van de zekering is bepaalt op basis van de draaddikte. Ga je de zekering vervangen door een zwaarder (hogere waarde) brand de bekabeling door. Fout en fout. Zoek eerst maar eens uit waardoor in eerste instantie de zekering doorbrandde.
 
Hier een schema van een chinese scooter ( grande retro) maar zal niet zoveel verschillen van jou model .
 

Attachments

  • RETRO schema standaard.pdf
    251.5 KB · Views: 6
Jongens onwijs bedankt voor jullie wijze antwoorden.
Bij de eerste vrije dag met een zonnetje op ons dak ga ik aan de slag.
Genoeg tips waarmee ik uit de voeten kan .

En bedankt voor het schema!
 
De rode draad gaat in principe alleen naar de regelaar en naar het contactslot , als er geen andere dingen tussen geknutseld zijn.
Je kan als je de truc met de lamp die Sparky aangeeft doet , en dan de stekker uit het contactslot halen , en uit de regelaar .
blijf je dan nog kortsluiting houden kan het in de in de draadboom zitten waar draden aan elkaar gesmolten zijn . Kijk ook goed op de plek waar de draden langs het stuur lopen , deze willen daar nog wel eens door schuren. Heb je ook sluiting als je contact uit staat ?
@trabiarie
Je tips waren erg hopevol.
Zonder contact en regelaar geen kortsluiting.
Wel contact geen kortsluiting
contact en regelaar gekoppeld. Wel kortsluiting.
Is het dan kort door de bocht als ik zeg dat de regelaar stuk is?
Rode draad had corrosie. Dus die heb ik ingekort en de stekker vervangen. Echter zonder vooruitgang.
Kun je veilig zeggen regelaar vervangen en klaar?
Of gewoon hele kabelboom vervangen?
 
Lijkt er inderdaad op dat je spanningsregelaar kortsluiting maakt.
Vooral als het zo is, dat als de spanningsregelaar niet aangesloten zit, de zekering heel blijft zowel bij contact aan als uit.
Wel even controleren, bij het op contact zetten, zonder dat de spanningsreglaar aangesloten zit uiteraard, of de bedrading nog steeds heet/warm wordt met een goeie zekering van het juiste Amperage gemonteerd.
Indien dit nog steeds het geval is, ter plekke controleren op slechte contacten en dit alsnog herstellen.
Afhankelijk van de aangetroffen toestand van de bedrading kun je altijd dan nog bezien of het beter is de kabelboom in z'n geheel te vervangen of dat een simpele reparatie ook voldoet.
 
Last edited:
Lijkt er inderdaad op dat je spanningsregelaar kortsluiting maakt.
Vooral als het zo is, dat als de spanningsregelaar niet aangesloten zit, de zekering heel blijft zowel bij contact aan als uit.
Wel even controleren, bij het op contact zetten, zonder dat de spanningsreglaar aangesloten zit uiteraard, of de bedrading nog steeds heet/warm wordt met een goeie zekering van het juiste Amperage gemonteerd.
Indien dit nog steeds het geval is, ter plekke controleren op slechte contacten en dit alsnog herstellen.
Afhankelijk van de aangetroffen toestand van de bedrading kun je altijd dan nog bezien of het beter is de kabelboom in z'n geheel te vervangen of dat een simpele reparatie ook voldoet.
Hmz, Dat ga ik doen.
Heb al wel een bestelling gedaan voor een regelaar.
Ik zal zaterdag pas toekomen aan een verder onderzoek.
Bedankt weer voor je bijdrage.
 
Back
Top