Olie uit uitlaat aerox

Peter_aerox

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik rij al een tijdje op mijn Rox, heb hem vorige week schoon gespoten en nu zie ik dat er weer olie uit komt. Ik heb al op meerde forums gekeken, maar kan daar niet bepaald een oplossing in vinden.
 
Advertisement - register to remove this

Hiervoor komen een drietal oorzaken in aanmerking..

1 = een te rijk brandstof mengsel
2 = zuigerveren versleten
3 = oliepomp (klepje) sluit niet meer af waardoor de olie vrij baan heeft zonder dat de motor loopt
 
Hiervoor komen een drietal oorzaken in aanmerking..

1 = een te rijk brandstof mengsel
2 = zuigerveren versleten
3 = oliepomp (klepje) sluit niet meer af waardoor de olie vrij baan heeft zonder dat de motor loopt

Als die te veel olie krijgt, kan dat ook een reden zijn dat die dan begint te stotteren in het begin?
En bedankt, zal daar maar is even naar kijken.
 
Als de motor warm is en de choke is uitgeschakeld behoort het niet te gaan stotteren.
Doet je scoot dit toch, is het bijna zeker dat de motor te rijk staat afgesteld. Waarschijnlijk sproeier iets te groot.

Van alleen te veel olie gaat de motor niet stotteren.
Hittegraad van de bougie niet te koud?
 
Ik heb de originele bougie er nog steeds inzitten, weet niet precies welke hittegraad dat is. Ik kan alleen niet aan het bougie zien of die te rijk staat afgesteld omdat die al een beetje verrot is. Tijd voor een nieuwe denk ik en dan kijk of die bruin wordt
Post automatically merged:

Sproeier maat 88 zit erin volgensmij, misschien iets hoger of lager maar daar in de buurt.
 
Sproeier maat 88 zit erin volgensmij, misschien iets hoger of lager maar daar in de buurt.

Sproeier 88 is veel te groot voor een standaard Aerox met een 12,5mm carburateur!
Hierdoor raakt ook de bougie flink vervuilt en wordt deze uiteindelijk zwart op de onderkant schacht en isolator.
Juiste bougie is de BR8HS van NGK voor de Aerox.

Uit welk bouwjaar is de Rox? En is deze ook geheel origineel?
 
Last edited:
2006, alleen de sproeier is + koppeling is vervangen door de vorige eigenaar. Ik zelf heb er dan nog een ander luchtfilter ondergezet + technigas sportuitlaat. Rest is orgineel
 
Bouwjaar 2006 is dus met een Gurtner carburateur.
Standaard maat is 62/65 van hoofdsproeier.

De sprong naar maat 88 is dan wel heel erg groot, ook al heeft scoot een tecnigas sportuitlaat.
Zelfs volledig ontgrenst i.c.m. de sport uitlaat en andere luchtfilter is het veel.
 
Dan zal ik daar een andere voor bestellen, bedankt

Wat bedoel je hier precies mee?
Luchtfilter? Het best is de originele standaard luchtfilter plaatsen.
Deze is immers groot genoeg en laat ook voldoende lucht door.

Vertel is wat meer...

Welk type carburateur?
Welk type luchtfilter?

Scoot begrenst of niet?
Huidige afstelling van de vario en koppeling?
Lucht/brandstof verhouding goed afgesteld met warme motor?
 
Ik bedoelde een nieuwe sproeier.
Standaard luchtfilter heb ik nog wel liggen.

Scooter is niet meer begrenst, uitlaatprop+ring er uit.

Er zit een gele drukveer op + witte trekveeryjes van minarelli. 3.7 grams rolletjes.

De carb is totaal verrot, zit onder de olie, zand en je kan niet precies meten of die nou goed is afgesteld. Heb het nog wel een beetje geprobeerd door te horen hoe de scooter dan stationair loopt.

Er zit een powerfilter op, Polini. En een 12.5 mm carb.
 
Oké, geen begrenzers aanwezig dus...
Is eigenlijk alleen maar goed, hoe minder weerstand hoe beter!

Gele drukveer is wel wat te sterk voor standaard cilinder en uitlaat.
Standaard drukveer terugplaatsen mits mogelijk. Zo niet, een witte van Malossi of Polini plaatsen.
Trekveertjes wit van Malossi zijn in principe sterk genoeg...
De gele zijn een fractie sterker, maar veranderen ook het optrek en toerengedrag/verloop van de motor.

Powerfilter op een straatscooter monteren is sowieso geen goed idee!

Ik zou toch het hele spul loshalen en even heel goed reinigen!
Want dit:
De carb is totaal verrot, zit onder de olie, zand en je kan niet precies meten of die nou goed is afgesteld.
Dit is een echte motor sloper wat dat betreft, zit op de carb maar ook bij de luchtinlaat van de carburateur.
Zodra dit goedje in de cilinder terecht komt is het ''game over'' en loopt het spul geheid vast!
 
Ik was van plan een 17.5 mm carb te halen, die zijn niet al te duur.
Dan heb ik meteen een fresh start, ik heb hem al een keer gereinigd maar hij blijft maar weer vies worden. Ik zal dan witte trekveertjes halen op uw aanraden, en een witte drukveer. De standaard helaas weggegooid.
Post automatically merged:

Ik was van plan een 17.5 mm carb te halen, die zijn niet al te duur.
Dan heb ik meteen een fresh start, ik heb hem al een keer gereinigd maar hij blijft maar weer vies worden. Ik zal dan witte trekveertjes halen op uw aanraden, en een witte drukveer. De standaard helaas weggegooid.

Herstel, geen witte trekveer. Want die heb ik al
Post automatically merged:

Nu ben ik ook niet echt een echte beunhaas en kan ik bijvoorbeeld niet het motorblok reviseren ( alles is mogelijk). Nu zou ik wel graag alles willen nakijken. Enige tips daarmee?
 
Back
Top