Nieuwe cilinder voor Runner

x8racer

Zoutelande-Crew
Hoi, sinds kort heeft mn broertje een scooter, een Runner SP, met een trage cilinder eronder. Nu wil hij dat zn scooter wat harder gaat rijden, maar een andere uitlaat wil hij liever niet, omdat mn ouders dat nogal vlug door zullen hebben en omdat je dan nog steeds met zo een trage cilinder zit.
Dus nu wil hij een andere cilinder. Eerst had ik wat rondgevraagd voor een snel model Piaggio cilinder maar dat kwam met honen en overmaat zuiger ook al richting 100 euro en dan koopt hij net zo lief een nieuwe cilinder, als het aan hem ligt 70cc.
Ik weet alleen niet goed wat ik hem nou moet adviseren, vooral omdat hij echt helemaal totaal nix met scooters kan. (toen ik em een zuiger liet zien wist ie ook totaal niet wat het was :D )
Het probleem is de betrouwbaarheid van het hele zaakje, alle andere onderdelen blijven voorlopig origineel en er wordt VEEL op gereden. Toch zo'n kilometer of 25 per dag, met lange stukken volgas blazen. Ook zal ie ws. zn cilinder niet warm gaan draaien, net de eerste 200m zal ie het misschien wat rustiger aan doen vrees ik.

Dus mijn vraag is in het kort, welke cilinder is betrouwbaar genoeg om er elke dag mee te rijden maar ook een stuk sneller dan de langzame piaggio cilinder. (en om zn maten voorbij te rijden, ook sneller dan snel type piaggio cilinder)

Verder nog mijn verontschuldigingen voor deze n00b vraag, maar ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Als het voor mezelf was, zou het makkelijker zijn, dan kan ik het zelf onderhouden en zou ik wel weten wat ik moest kiezen, maar das nu niet het geval en ik ben doordeweeks niet thuis, dus als er iets kapot gaat kan ik nix doen.
 
Advertisement - register to remove this

Getuned of ongetuned? Wat ongetuned schijnt toch niet zo geweldig te zijn? Btw hoeveel toeren draait ie untuned ongeveer?

Misschien ook mensen die ervaring hebben met het dagelijks rijden van lange stukken (volgas) met een 70cc, dus hoe lang houden je krukaslagers, zuiger en zuigerveren het vol?
 
met een dr70 ongetuned + std. uitlaat denk ik wel vrij lang als het goed wordt onderhouden.. (gesmeerd..)
als hij ori 12mm carb heeft lijkt het me wel verstandig om een 17,5mm te pakken ofzo
 
Ja er zit origineel een 12mm Dellie onder, t zou natuurlijk wel beter zijn als er een grotere carb onder gaat ja, maar die sloeber heeft nauwelijks geld, de cilinder mag ik ook eerst gaan voorschieten :rolleyes: . Olie is Motul 600 dus das geen probleem. Antwoord is ook eigenlijk wel wat ik verwacht had, maar ja. Iemand enig idee of het veel harder gaat als een trage getimede pia cilinder, mits goed afgesteld, want das het enige waar het hem om gaat en als ik dan een cilinder eronder zet en het gaat nauwelijks harder dan krijg ik weer op mn flikker :)
 
Op de SP-Pro wel. Dit is een gewone SP. Overigens is het misschien toch verstandig om de krukaslagers te vervangen, dan ben je meteen van het extra oliesmering gedoe een stuk relaxeder. Motul is ook al gauw 20 euro en die paar lagers kosten ook niet zoveel.
 
Eey gast, jongen denk is na man, hoe lang heb ie al scooter gereden?? en dan wil ie al gelijk een andere cil... Een vriend van me had een Firefox met een andere cil (een malossie sport ofsow) Dat ding staat dus alleen maar bij de dealer he! En aangezien je broertje dus nix van scooters afweet, zou ik het hem best wel afraden! (dealer is $$$$). Die gast had het gewoon bij een goeie dealer gedaan (dus zeg nie dat ie dan naar een goeie dealer toe had moeten gaan)

maarja hij moet hetzelf weten (leer eerst rijden en dan wat meer over scoots is mijn advies ---> en je ouders komen er toch wel achter, dat had ik ook!)
 
In jou geval zou ik gewoon een DR70 halen , is ook niet zo hoogtoerig en houdt het wel op std krukas en lagers gaan na een tijdje wel kapot maar daar kan je nog wel 10.000km mee rijden denk ik. ligt er ook aan hoeveel die SP nu heeft gereden.
ik heb een hele snelle std cil gekocht voor €90 tuned. maar die shop is al gesloten :| .
 
Originally posted by Joost@aerox
dat zegt meer over die jongen dan over de topicstarter hoor, als je nog geen malossi sport heel kan houden.. :X

Het kan nog erger hoor, ik heb wel 's gelezen dat ene B-100 zelfs z'n std. cylinder nog niet heel kon houden...

:D :P
 
Originally posted by Falco
Eey gast, jongen denk is na man, hoe lang heb ie al scooter gereden?? en dan wil ie al gelijk een andere cil... Een vriend van me had een Firefox met een andere cil (een malossie sport ofsow) Dat ding staat dus alleen maar bij de dealer he! En aangezien je broertje dus nix van scooters afweet, zou ik het hem best wel afraden! (dealer is $$$$). Die gast had het gewoon bij een goeie dealer gedaan (dus zeg nie dat ie dan naar een goeie dealer toe had moeten gaan)

maarja hij moet hetzelf weten (leer eerst rijden en dan wat meer over scoots is mijn advies ---> en je ouders komen er toch wel achter, dat had ik ook!)
Het feit dat ik dit topic start zegt toch al dat ik nadenk?
Enne, mijn ouders zijn lomp, dus die cilinder merken ze toch niet, bij mn x8r hebben ze niet gemerkt dat er andere uitlaat+carb enz opzat. Nadat ik em verkocht heb heb ik verteld dat er een andere uitlaat op zat, dus daar letten ze nu wel op.
Die scooter heeft nog niet veel gelopen, km of 2500, dus weinig zin om lagers te gaan vervangen uit voorzorg, ook heb ik dat nog maar 1 keer met hulp gedaan, dus das niet echt verstandig om nu maar zelf te gaan proberen op een scooter van 3 maanden oud.
Maar de reacties zeggen eigenlijk al waar ik zelf ook mee zit, de een zegt dat het niet gaat, de ander zegt dat het gewoon moet kunnen.
(enne, 46:thedoctor, motul 600 is geen 20 euro maar 10,95 ;))
 
DR 70 gaat het op pia asje zeker wel goed volhouden, aangezien je ook niet de maatregelen neemt het maximale uit de cilinder halen zal het nog wel meevallen met de extreme belasting van het standaard spul...

Gewoon doen, endie dingen schijnen ook gewoon betrouwbaar te zijn en met standaard pijp (Lees: niet al teveel toeren en goed koppel) moet de slijtage ook wel meevallen, alleen probeer wel netjes de cilinder op temp. te brengen...

Btw, hoe hard loopt ie nu, en hoe hard wil je'm hebben, want goed ontgrenzen en afstellen kan je bij runner ver mee komen!
 
Maarjah, die cil wordt 's ochtends toch ook nie warm gelopen? Owkeej die gast die ik ken die liep hem helemaal niet warm, maar DILA had alles voor hem gedaan, maar hij staat dus gewoon elke week bij de dealer, maar hoe hard gaat die scoot nu dan?
 
Mijn ex- runner liep toen ie onbegrensd was ook al over de 90 (op teller), lijkt me toch best wel hard genoeg als je hem nog nie sow lang heb weet je wel, ik zou egt gewoon tegen je ouders zeggen dat je broertje een andere uitlaat wil (dan gaat er nix kapot), dan ga je en iets sneller en harder optrekken en er gaat nix kapot :-) iedereen blij....(bij jouw thuis dan he)
 
Tja denk je dat dat nog niet gebeurd is? Tuurlijk is ie onbegrensd, anders ga ik natuurlijk niet over een 70cc beginnen.....
Maar eh dat ding loopt nu iets van 65 met beetje windje tegen op de teller, wind mee wil ie nog wel eens wat harder, 80/85, maar dan gaat het met harde wind mee wat overtoeren draaien ;) Dr zit gewoon totaal geen vermogen in, optrekken is gewoon huilen.

Affijn, ik zie wel, ik stel het wel voor aan em en het risico is voor hem.
 
Back
Top