nieuwe cilinder voor mijn sf 2 lc

olaf1

Well-Known Member
wie weet voor mijn speedfight 2 lc een goede vervangings cilinder?
dus 50cc geen 70

kan iemand mij hier mee helpen

mvg Olaf
 
Advertisement - register to remove this

Nodig:

Beetje vet pistonpenlager
Koelvloeistof (nieuwe)
Cilinderkop paking peugeot LC
Cilinder voetpakking peugeot LC
Zuiger+ veren+ pistonpen+ circlips pen12
Pistonpen lager
Opvang bakje (om de koelvloeistof op te vangen
Gereedschap (ring steek sleutels) Voor het demonteren van cilinder en uitlaat
Oud lapje om je handen af te vegen.
Bougie sleutel (om je bougie te monteren en demonteren)
Uitlaatpakking


Eerst wat kappen wat in de weg zit eraf halen. Dus ook maar beter je buddybak
Bougie dop, sensor eraf halen. Zorgen dat je een bakje hebt om je koelvloeistof op te vangen. Beste is om de slang van je pomp los te maken en dan nog even van je cilinder.
Je moet dan ook je uitlaat eraf halen.(anders kan de cilinder er niet eraf) Moet je maar even kijken is niet zo moeilijk.
Cilinderkop moeren los draaien. Probeer voordat je je cilinder eraf haalt rondom zoveel mogelijk zand te verwijderen.Want dit zand kan er dan niet meer in je blok vallen.
Je demonteerd de cilinder kop en de cilinder. Let op er kan nog een beetje vloeistof in de cilinder zitten, dus is wel handig als je er iets extras onder hebt staan. Nou is je cilinder eraf. Je ziet de zuiger, de drijfstang, en de sterke peugeot krukas. Om te voorkomen dat je circlipje in het blok valt kan je er beste een doek/ stuk papier in proppen zodat je blok dicht zit en alleen je zuiger bovenuit steekt. Je moet nou 1 circlipje eruit halen (let op kan weg springen!) Nou kan je via de andere kant de pistonpen eruit drukken. De pistonpen hoef je niet er helemaal eruit te drukken (voor 90% is voldoende) Je haalt de zuiger eraf en je haalt het pistonpenlager eruit. Dit lager kan je ook vervangen omdat je scooter al 60000km heeft gedraait en beter vervangen dient te worden. Je vet het nieuwe pistonpen lager in met een beetje vet en dan stoppen we dit lager weer terug in de pen van de drijfstang. Nou moet je eerst de nieuwe zuigerveren monteren op de nieuwe zuiger. (Let op dat je er voorzichtig mee omgaat de zuigerveren kunnen breken en dan moet je nieuwe gaan halen!) Als de zuigerveren gemonteerd zijn, doen je aan de kant waar je het moeilijkste bijkomt 1 circlipje in. Controleer of deze werkelijk goed vast zit. Dan doe je aan de kant waar nog geen circlipje in zit de nieuwe pistonpen in. Je houd de nieuwe zuiger boven de drijfstang(LET OP DAT JE HET PIJLTJE OP DE ZUIGER RICHTING DE UITLAAT HOUD!, ANDERS LOOPT IE NIET GOED OF LOOPT IE VAST), dan druk je de pistonpen er weer helemaal in de zuiger. Je houd dan nog een stukje over waar nog een circlips in moet. Als je het goed gedaan hebt heb je de zuiger gemonteerd.
Voordat je de cilinder monteerd moet je eerst de cilinderwand van een beetje olie voorzien (gewoon de hele wand even goed insmeren, beste is ook om gelijk even de uitlaatpoort schoon te maken als deze vies is). Dan doe je de voetpakking van de cilinder onder de cilinder. Je houd dan de zuigerveren bij elkaar en dan kan je de cilinder weer over de zuiger schuiven. Je monteren een nieuwe koppakking en de cilinder kop kan er weer erop. Nou moet je de cilinderbouten weer vast draaien (DIT MOET JE KRUISLINKS DOEN, DUS LINKS BOVEN/RECHTSONDER enz..)Draai je cilinder niet te vast. Gewoon goed handvast en dan nog een slagje erbij..
Dan moet je een nieuwe uitlaat pakking monteren en monteerd je weer de uitlaat. Zorgt dat de uitlaat spannings vrij hangt zodat ie niet kan scheuren. Dan monteer je de bougie en temp sensor. Je vult het koelvloeistof circuit weer (op het reservoir staat wat je er max in mag doen, dus niet helemaal vol). Je laat de dop eraf en laat je de moter weer even lopen om het vloeistof circuit te ontluchten. Na 5 minuten kan je de dop er weer erop plaatsen. En de overige kappen weer monteren. Als je helemaal klaar bent en je weet zeker dat je het goed gemonteerd hebt moet je de zuiger weer inrijden
max 200 km is genoeg. Eerste keer je moter even laten lopen totdat hij warm word. Uitzetten en laten afkoelen, en daarna eerst rustig je moter warm laten worden en dan max 40 kilometer rijden. Naar 100km op je teller kan je iets harder rijden. En dan ben je klaar.

Waar op te letten:

Zorgen dat je de juiste spullen hebt.
Zorgen dat je met beleid werkt, niet denken dat je in 15min al weer klaar bent.
Goed je spullen weg leggen om later nog te kunnen zien hoe het in elkaar heeft gezeten, maak desnoods aantekeningen. en bewaar je spullen op een vast plaats zodat je niet constant aan het zoeken bent.
Zorg dat je nieuwe pakkingen gebruikt, ook een compleet nieuwe zuigerset en pistonpen lager.
Zorg dat je gereedschap niet overal slingerd en dus op 1 plek ligt, dit sleutelt makkelijker.
Zorgen dat je een bakje onder je cilinder hebt en 1 bij de waterpomp en eventueel iets voor de ondergrond niet onder de troep komt te zitten
Opletten dat er niks in je carter te recht komt, want dan kan je het eruit gaan spoelen. Dus prop er papier of doek in.
Kan nog restje vloeistof in je cilinder zitten.
Let erop dat je je uitlaat niet vergeet te demonteren.
Let erop dat je circlipjes niet weg springen en dat ze goed in het gootje van je zuiger zitten (controlleer dit ook even)
Let op dat je de pakkingen goed monteren en ook niet scheurt/ kapot maakt.
Controleer of je het pijltje op de zuiger richting de uitlaatpoort hebt.
Zorg dat je bij het monteren van je cilinder dat je de wand in de olie zet met je vinger.
Zorg ervoor dat je de cilinder rustig om de zuiger schuift en niet gaan rammen.
Zorgen dat je de cilinder kruis links en even strak vast zet.
Inrijden van je nieuwe zuiger..
Ontluchten van je vloeistof circuit.
Uitlaat spannings vrij monteren
Controleren om de uitlaatpakking lucht dicht is (moter laten lopen, uitlaat achterkant dichthouden en moter moet uitvallen, loopt ie door dan zit ie niet goed dicht)
Zorgen dat je je blok redelijk schoon is voordat je eraan begint.

Heb je vragen, vraag het dan hier.
 
Last edited:
G spotter said:
WAt een onzin , alles slijt net zo hard, maakt niet uit wat voor blok het is, doordat krukas mischien iets sterker is zal de rest minder hard slijten? :|

Als ik jouw was zal ik gewoon nieuwe krukaslagers, dr cillinder, nieuwe drukveer rollen, trekveren, naaldlager in steken en weer gaan.


Peugeot blok slijt echt niet zo hard als jij denk hoor. Ik heb zelf een viva-city gehad. Toen ik de cilinder eraf haalde zag ik de hoon sporen nog in de wand zitten en de zuiger was nog redelijk nieuw! En de cilinder was ook gewoon nog nieuw. En dat al bij 13000km!
De krukas heeft niks te lijden voor een standaard scooter, dus ook de lagers niet. En dat al bij 13000km! Dus als die dan weer goed rijd met een nieuwe zuiger dan zal ik er nog niet veel aan laten doen. Het maakt per blok dus wel uit hoe hard iets slijt! Elke blok gebruikt andere kwalitatieve onderdelen.
Bij peugeot kan dit super zijn, en bij minarelli weer minder. Peugeot is de enigste scooter met een goede standaard cilinder van alu. De rest hebben allemaal gietijzer.
 
Last edited:
G spotter said:
WAt een onzin , alles slijt net zo hard, maakt niet uit wat voor blok het is, doordat krukas mischien iets sterker is zal de rest minder hard slijten? :|

Als ik jouw was zal ik gewoon nieuwe krukaslagers, dr cillinder, nieuwe drukveer rollen, trekveren, naaldlager in steken en weer gaan.

als alles nog goed is zomaar alles er nieuwe ingooien ?

:rolleyes:

mijn vriendin heeft rijd ook al ruim 60.000 met een std krukas @ minarelli ,er komen nu nieuwe lagers in (omdat ik de keerringen niet vertrouw o.a.) maar de krukas gaat er fijn weer in , die is gewoon nog als nieuw...

als je maar weet wat goed is en wat niet , zomaar nieuwe dingen erin gooien geeft vaak ook juist extra verwarring...
 
Roedi.. said:
ik zou iig de v-snaar,rollen en de drukveer ook vervangen na 60.000 km

die zijn nog geen 1000km geleden vervangen
ik ga iig de zuiger vervangen en als ik meer tijd heb ook de krukas lagers

is het ook aan te raden om de lagers in de transmissie te vervangen?
 
Back
Top