Elektra over het contactslot doet het gewoon aangezien de ledjes wit licht geven als je de scooter aanzet. Ook de accu doet het. Alleen alles op de binnenste stuurkap lijkt niet te werken. Zekering ziet er nog goed uit, en de massa verbinding geen idee.Kortom alles wat via de accu over het contactslot loopt werkt niet , Zekering heel ? geen draadbreuk naar contactslot toe , accu vol , massa verbinding oke , verbind het contactslot door als je hem op contact zet ,etc . Het wordt dus de meter of proeflampje erbij en meten.
Ook gemeten?Zekering ziet er nog goed uit
Wij ook niet.de massa verbinding geen idee.
Ga ik doen! Heel erg bedanktOok gemeten?
Wij ook niet.
Als jij verder zelf niks doet houdt het natuurlijk snel op en waren de vragen van @trabiarie misschien wel de laatste zinnige reactie die je op dit draadje gekregen hebt!
Dus toch maar even spanningen meten op de accu, aan weerszijde van de zekering, op de rood/blauwe draad bij je contactslot en op de witte draad bij je contactslot met contact aan en contact uit.
Hieronder heb ik het elektrische schema van jouw scooter toegevoegd.
We horen van je, of ook niet!View attachment 67870
Heb je een multimeter of testlampje?Ga ik doen! Heel erg bedankt
Ik heb een multimeter maar geen test lampje. Verdere help zou ik erg kunnen gebruiken!Heb je een multimeter of testlampje?
Weet je hoe je dit verder aanpakt of moeten we je hiermee verder helpen?
Uitkomsten nadat we hebben gemetenOké daar gaan we dan.
View attachment 67871
- Zet de scooter op contact zodat de accu belast wordt.
- Steek de zwarte meetdraad van de multimeter in de com-aansluitbus van de multimeter.
- Steek de rode meetdraad van de multimeter in de V-aansluitbus van de multimeter.
- Zet de keuzeschakelaar van de multimeter op 20V gelijkspanning.
- Sluit de zwarte meetpen van de multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen hier beneden.
- Prik met de rode meetpen op de pluspool van de accu, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M1.
Maak in je volgende post een overzichtje met hierop M1 t/m M6 en de gemeten waardes, aan de hand daarvan kijken we wat er verder moet gebeuren.
- Prik met de rode meetpen op de linker zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M2, je kunt meten op het metalen stripje links van het nummer 10.
- Prik met de rode meetpen op de rechter zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M3, je kunt meten op het metalen stripje rechts van het nummer 10.
- Prik met de rode meetpen op de rood/blauwe draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M4, dit kun je doen met de zogenaamde backprobe methode, zie plaatje hier beneden.
View attachment 67872- Prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M5, ook weer met de backprobe methode.
- Zet het contactslot uit en prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M6, ook weer met de backprobe methode.
Ik zal morgen opnieuw meten en de resultaten laten weten!Ik denk dat je bij meting 4 geen goed contact hebt gemaakt met de connector want zou deze meting 0 Volt opleveren kan het nooit dat je bij meting 5 ineens wel weer spanning meet.
Maar verder ziet het er goed uit en het contact in je contactslot schakelt ook goed.
Dus het probleem zit ergens in de witte bedrading.
Maakt de witte draad wel goed contact in de contactslotconnector?
Meet eens aan beide zijden van deze connector op de witte draad middels de backprobe methode.
Dus eigelijk de stappen 1 t/m 5 hierboven herhalen en meting 5 opnieuw uitvoeren maar dan aan beide zijdes van de connector.
Hieronder nog wat vragen om het plaatje compleet te maken, kun je die even beantwoorden?
1. Werkt de brandstofniveaumeting, indien aanwezig op jouw Zip, ook niet?
2. Werkt je remlicht?
3. In het schema hierboven bekijk heeft je koplamp echter niks te maken met het contactslot noch met de witte bedrading, de koplamp, achterlicht en cockpit achtergrondlicht zou alleen moeten werken als de motor draait, misschien kun je dit ook even controleren?
4. Wat bedoel je eigenlijk met witte ledjes die het wel doen als je het contact aan zet want op het schema hierboven zie ik geen dagrijverlichting?
5. heb je al eens in je stuurkap gekeken of hier geen connector(en) is/zijn losgeschoten door het rommelen aan de bedrading bij het vervangen van je contactslot?
Heb net ff de oude contact schakelaar er aan gezet, maar helaas nog steeds geen teken van knipperlichten etcGooi hem toch even tussendoor als dat mag.
leg je twee contactsloten eens naast elkaar, komt de plaatsing van de draden in de connector wel overeen met je originele contactslot?
Ziet vaak genoeg dat je bij een nieuw contactslot net niet de goede hebt en dat je even wat draadjes moet omwisselen.
Als het metertje al iets aangeeft is het al goed, het was maar om te kijken of je cockpit spanning krijgt.1. Als het goed is werkt de brandstofniveaumeting het.
Als het remlicht niet werkt, kan ook je elektrische start meestal niet werken, dus kijk even of met beide remmen het remlicht niet werkt, dan weten we of de spanning wel/nit aankomt bijde remschakelaars.2. De rechterrem deed het niet met rem verlichting en de linker rem heb ik nog niet kunnen testen
Ik begrijp het niet helemaal, heb jij dan knipperlichten met dagrijverlichting erin en zaten die origineel op je brommer of zijn die door jouw later gemonteerd?4. Als je het op contact zet, dan gaat er via een wit draad stroom naar de lampen waardoor die een wit licht geven.
Zou ik die meter nog wel op een of andere manier kunnen testen?Als het metertje al iets aangeeft is het al goed, het was maar om te kijken of je cockpit spanning krijgt.
Als het remlicht niet werkt, kan ook je elektrische start meestal niet werken, dus kijk even of met beide remmen het remlicht niet werkt, dan weten we of de spanning wel/nit aankomt bijde remschakelaars.
Ik begrijp het niet helemaal, heb jij dan knipperlichten met dagrijverlichting erin en zaten die origineel op je brommer of zijn die door jouw later gemonteerd?
Vandaag opnieuw getest, resultaten staan hierboven.Als het metertje al iets aangeeft is het al goed, het was maar om te kijken of je cockpit spanning krijgt.
Als het remlicht niet werkt, kan ook je elektrische start meestal niet werken, dus kijk even of met beide remmen het remlicht niet werkt, dan weten we of de spanning wel/nit aankomt bijde remschakelaars.
Ik begrijp het niet helemaal, heb jij dan knipperlichten met dagrijverlichting erin en zaten die origineel op je brommer of zijn die door jouw later gemonteerd?
De resultaten zijn goed, dat betekend dus dat de verbindingen tussen de accu, de spanningsregelaar en het contactslot in orde zijn en het contact in het contactslot ook goed schakelt.Vandaag opnieuw getest, resultaten staan hierboven.
Dit komt omdat de koplamp gebruik maakt van een spanning die in principe rechtstreeks van je vliegwiel komt, dit heeft niks te maken met de boordspanning waarop de componenten zijn aangesloten die momenteel niet werken.maar als ik kick dan flits de koplamp wel heel even.
Als rechts-voor het doet moet links-voor het ook doen, deze ledjes krijgen van dezelfde bron (witte draad van je contactslot) hun spanning.4. Op de zip zitten power 1 ledjes. Als de ledjes zitten aangesloten doet alleen de dagrijverlichting van de knipperlicht rechts voor.