TiesP

New Member
Laatst mijn contactslot vervangen. Na deze vervanging van mijn contactslot werken mijn knipperlicht, elektrische start, koplamp en toeter (of te wel binnen stuurkap) niet meer. Als ik het contactslot omdraai komt er wel een wit licht bij mijn ledjes maar mijn knipperlichten werken niet meer. Ook mijn toeter, koplampen en elektrische start doen het niet.
Iemand tips hiervoor?
 
Advertisement - register to remove this

Kortom alles wat via de accu over het contactslot loopt werkt niet , Zekering heel ? geen draadbreuk naar contactslot toe , accu vol , massa verbinding oke , verbind het contactslot door als je hem op contact zet ,etc . Het wordt dus de meter of proeflampje erbij en meten.
 
Kortom alles wat via de accu over het contactslot loopt werkt niet , Zekering heel ? geen draadbreuk naar contactslot toe , accu vol , massa verbinding oke , verbind het contactslot door als je hem op contact zet ,etc . Het wordt dus de meter of proeflampje erbij en meten.
Elektra over het contactslot doet het gewoon aangezien de ledjes wit licht geven als je de scooter aanzet. Ook de accu doet het. Alleen alles op de binnenste stuurkap lijkt niet te werken. Zekering ziet er nog goed uit, en de massa verbinding geen idee.
 
Zekering ziet er nog goed uit
Ook gemeten?
de massa verbinding geen idee.
Wij ook niet.
Als jij verder zelf niks doet houdt het natuurlijk snel op en waren de vragen van @trabiarie misschien wel de laatste zinnige reactie die je op dit draadje gekregen hebt!
Dus toch maar even spanningen meten op de accu, aan weerszijde van de zekering, op de rood/blauwe draad bij je contactslot en op de witte draad bij je contactslot met contact aan en contact uit.
Hieronder heb ik het elektrische schema van jouw scooter toegevoegd.
We horen van je, of ook niet!Zip 50 4T Fly 50 4T LX4 50 & Liberty 50 4T models.jpg
 
Ook gemeten?

Wij ook niet.
Als jij verder zelf niks doet houdt het natuurlijk snel op en waren de vragen van @trabiarie misschien wel de laatste zinnige reactie die je op dit draadje gekregen hebt!
Dus toch maar even spanningen meten op de accu, aan weerszijde van de zekering, op de rood/blauwe draad bij je contactslot en op de witte draad bij je contactslot met contact aan en contact uit.
Hieronder heb ik het elektrische schema van jouw scooter toegevoegd.
We horen van je, of ook niet!View attachment 67870
Ga ik doen! Heel erg bedankt
 
Oké daar gaan we dan.
  • Zet de scooter op contact zodat de accu belast wordt.
  • Steek de zwarte meetdraad van de multimeter in de com-aansluitbus van de multimeter.
  • Steek de rode meetdraad van de multimeter in de V-aansluitbus van de multimeter.
  • Zet de keuzeschakelaar van de multimeter op 20V gelijkspanning.
  • Sluit de zwarte meetpen van de multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen hier beneden.
  • Prik met de rode meetpen op de pluspool van de accu, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M1.
1670508864496.png
  • Prik met de rode meetpen op de linker zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M2, je kunt meten op het metalen stripje links van het nummer 10.
  • Prik met de rode meetpen op de rechter zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M3, je kunt meten op het metalen stripje rechts van het nummer 10.
  • Prik met de rode meetpen op de rood/blauwe draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M4, dit kun je doen met de zogenaamde backprobe methode, zie plaatje hier beneden.
    back probing.png
  • Prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M5, ook weer met de backprobe methode.
  • Zet het contactslot uit en prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M6, ook weer met de backprobe methode.
Maak in je volgende post een overzichtje met hierop M1 t/m M6 en de gemeten waardes, aan de hand daarvan kijken we wat er verder moet gebeuren.
 
Oké daar gaan we dan.
  • Zet de scooter op contact zodat de accu belast wordt.
  • Steek de zwarte meetdraad van de multimeter in de com-aansluitbus van de multimeter.
  • Steek de rode meetdraad van de multimeter in de V-aansluitbus van de multimeter.
  • Zet de keuzeschakelaar van de multimeter op 20V gelijkspanning.
  • Sluit de zwarte meetpen van de multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen hier beneden.
  • Prik met de rode meetpen op de pluspool van de accu, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M1.
View attachment 67871
  • Prik met de rode meetpen op de linker zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M2, je kunt meten op het metalen stripje links van het nummer 10.
  • Prik met de rode meetpen op de rechter zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M3, je kunt meten op het metalen stripje rechts van het nummer 10.
  • Prik met de rode meetpen op de rood/blauwe draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M4, dit kun je doen met de zogenaamde backprobe methode, zie plaatje hier beneden.
    View attachment 67872
  • Prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M5, ook weer met de backprobe methode.
  • Zet het contactslot uit en prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M6, ook weer met de backprobe methode.
Maak in je volgende post een overzichtje met hierop M1 t/m M6 en de gemeten waardes, aan de hand daarvan kijken we wat er verder moet gebeuren.
Uitkomsten nadat we hebben gemeten
M1= 12,75
M2= 12,75
M3= 12,75
M4= 0
M5= 12,75
M6= 0

Vanuit deze resultaten neem ik aan dat het rode draad naar het contactslot kapot is. Wat is de oplossing hiervoor?
 
Ik denk dat je bij meting 4 geen goed contact hebt gemaakt met de connector want zou deze meting 0 Volt opleveren kan het nooit dat je bij meting 5 ineens wel weer spanning meet.

Maar verder ziet het er goed uit en het contact in je contactslot schakelt ook goed.

Dus het probleem zit ergens in de witte bedrading.
Maakt de witte draad wel goed contact in de contactslotconnector?
Meet eens aan beide zijden van deze connector op de witte draad middels de backprobe methode.
Dus eigelijk de stappen 1 t/m 5 hierboven herhalen en meting 5 opnieuw uitvoeren maar dan aan beide zijdes van de connector.

Hieronder nog wat vragen om het plaatje compleet te maken, kun je die even beantwoorden?

1. Werkt de brandstofniveaumeting, indien aanwezig op jouw Zip, ook niet?

2. Werkt je remlicht?

3. In het schema hierboven bekijk heeft je koplamp echter niks te maken met het contactslot noch met de witte bedrading, de koplamp, achterlicht en cockpit achtergrondlicht zou alleen moeten werken als de motor draait, misschien kun je dit ook even controleren?

4. Wat bedoel je eigenlijk met witte ledjes die het wel doen als je het contact aan zet want op het schema hierboven zie ik geen dagrijverlichting?

5. heb je al eens in je stuurkap gekeken of hier geen connector(en) is/zijn losgeschoten door het rommelen aan de bedrading bij het vervangen van je contactslot?
 
Gooi hem toch even tussendoor als dat mag.
leg je twee contactsloten eens naast elkaar, komt de plaatsing van de draden in de connector wel overeen met je originele contactslot?
Ziet vaak genoeg dat je bij een nieuw contactslot net niet de goede hebt en dat je even wat draadjes moet omwisselen.
 
Ik denk dat je bij meting 4 geen goed contact hebt gemaakt met de connector want zou deze meting 0 Volt opleveren kan het nooit dat je bij meting 5 ineens wel weer spanning meet.

Maar verder ziet het er goed uit en het contact in je contactslot schakelt ook goed.

Dus het probleem zit ergens in de witte bedrading.
Maakt de witte draad wel goed contact in de contactslotconnector?
Meet eens aan beide zijden van deze connector op de witte draad middels de backprobe methode.
Dus eigelijk de stappen 1 t/m 5 hierboven herhalen en meting 5 opnieuw uitvoeren maar dan aan beide zijdes van de connector.

Hieronder nog wat vragen om het plaatje compleet te maken, kun je die even beantwoorden?

1. Werkt de brandstofniveaumeting, indien aanwezig op jouw Zip, ook niet?

2. Werkt je remlicht?

3. In het schema hierboven bekijk heeft je koplamp echter niks te maken met het contactslot noch met de witte bedrading, de koplamp, achterlicht en cockpit achtergrondlicht zou alleen moeten werken als de motor draait, misschien kun je dit ook even controleren?

4. Wat bedoel je eigenlijk met witte ledjes die het wel doen als je het contact aan zet want op het schema hierboven zie ik geen dagrijverlichting?

5. heb je al eens in je stuurkap gekeken of hier geen connector(en) is/zijn losgeschoten door het rommelen aan de bedrading bij het vervangen van je contactslot?
Ik zal morgen opnieuw meten en de resultaten laten weten!

1. Als het goed is werkt de brandstofniveaumeting het. Heeft u misschien nog enig idee hoe ik dit kan testen?

2. De rechterrem deed het niet met rem verlichting en de linker rem heb ik nog niet kunnen testen aangezien die er op dit moment niet opzit vanwege het opnieuw gespoten van de rem (zal die er morgen terug op zetten en testen)

3. Goed idee! Ga ik ook morgen testen

4. Als je het op contact zet, dan gaat er via een wit draad stroom naar de lampen waardoor die een wit licht geven. De andere 2 draadjes aan de lampen (voor de knipperlichten) doen het dan echter niet

5. Stuurkap heeft er de hele tijd afgehangen en heb alle connectoren er nog eens goed ingedrukt.
Post automatically merged:

Gooi hem toch even tussendoor als dat mag.
leg je twee contactsloten eens naast elkaar, komt de plaatsing van de draden in de connector wel overeen met je originele contactslot?
Ziet vaak genoeg dat je bij een nieuw contactslot net niet de goede hebt en dat je even wat draadjes moet omwisselen.
Heb net ff de oude contact schakelaar er aan gezet, maar helaas nog steeds geen teken van knipperlichten etc
Heeft u misschien nog een tip die we kunnen toepassen?
 
Last edited:
1. Als het goed is werkt de brandstofniveaumeting het.
Als het metertje al iets aangeeft is het al goed, het was maar om te kijken of je cockpit spanning krijgt.
2. De rechterrem deed het niet met rem verlichting en de linker rem heb ik nog niet kunnen testen
Als het remlicht niet werkt, kan ook je elektrische start meestal niet werken, dus kijk even of met beide remmen het remlicht niet werkt, dan weten we of de spanning wel/nit aankomt bijde remschakelaars.

4. Als je het op contact zet, dan gaat er via een wit draad stroom naar de lampen waardoor die een wit licht geven.
Ik begrijp het niet helemaal, heb jij dan knipperlichten met dagrijverlichting erin en zaten die origineel op je brommer of zijn die door jouw later gemonteerd?
 
Als het metertje al iets aangeeft is het al goed, het was maar om te kijken of je cockpit spanning krijgt.

Als het remlicht niet werkt, kan ook je elektrische start meestal niet werken, dus kijk even of met beide remmen het remlicht niet werkt, dan weten we of de spanning wel/nit aankomt bijde remschakelaars.


Ik begrijp het niet helemaal, heb jij dan knipperlichten met dagrijverlichting erin en zaten die origineel op je brommer of zijn die door jouw later gemonteerd?
Zou ik die meter nog wel op een of andere manier kunnen testen?

Remlichten zal ik vandaag dan ff aansluiten en testen

Ja ik heb knipperlichten met dagrijverlichting erin. Heb de scooter van iemand over gekocht en deze lampen zaten er toen al op
 
Hallo,
Excuus voor het laat reageren. Ik had het erg druk afgelopen weekend. Vandaag nieuwe metingen gedaan met een betere meter.

M1 = 12,72
M2 = 12,67
M3 = 12,67

M4, M5 en M6 hebben we met een “pro plus” spanningzoeker gemeten.

Bij M4 en M5 brandde het lichtje, dus daarop staat spanning.
Bij M6 brandde er geen lichtje, dus daarop staat geen spanning.

Hierbij nog (verbeterde) antwoorden op de andere vragen.

1. Er zit een brandstofmeter lichtje op het dashboard van mijn zip. Alleen ik heb de zip 2e hands gekocht en weet niet of deze werkt. Ik weet niet hoe ik dat kan testen, want de zip loopt nu niet.

2. Remlicht doet het op dit moment niet. Het snoertje van het linker remlicht is afgebroken. Het rechter remlicht zit er wel aan, alleen volgens mij is er bij het stekkertje van het remlicht een snoertje kapot. Dit hebben namelijk met de spanningzoeker gemeten. Het gaat om het witte draadje van het achter remlicht. Beide dingen ga ik z.s.m repareren

3. Zoals eerder gezegd staat de scooter nu stil, want elektrische start werkt niet en de kick moet gesmeerd worden. De kick werkt nu slecht, maar als ik kick dan flits de koplamp wel heel even. Lagervet is besteld dus de kick wordt binnenkort ook gerepareerd.

4. Op de zip zitten power 1 ledjes. Als de ledjes zitten aangesloten doet alleen de dagrijverlichting van de knipperlicht rechts voor.

5. In de stuurkap heb ik nog even alle stekkertje goed aangedrukt, maar geen verbeteringen.

Ik kijk uit naar uw reactie!
Post automatically merged:

Als het metertje al iets aangeeft is het al goed, het was maar om te kijken of je cockpit spanning krijgt.

Als het remlicht niet werkt, kan ook je elektrische start meestal niet werken, dus kijk even of met beide remmen het remlicht niet werkt, dan weten we of de spanning wel/nit aankomt bijde remschakelaars.


Ik begrijp het niet helemaal, heb jij dan knipperlichten met dagrijverlichting erin en zaten die origineel op je brommer of zijn die door jouw later gemonteerd?
Vandaag opnieuw getest, resultaten staan hierboven.

Mvg
 
Vandaag opnieuw getest, resultaten staan hierboven.
De resultaten zijn goed, dat betekend dus dat de verbindingen tussen de accu, de spanningsregelaar en het contactslot in orde zijn en het contact in het contactslot ook goed schakelt.

Ik zou inderdaad eerst de remschakelaars/remlicht weer in orde maken, grote kans dat de elektrische start het ook weer doet.

Dat punt met de brandstofmeting kun je vergeten, jij hebt blijkbaar alleen een lampje, het schema hierboven is dan waarschijnlijk van een luxere uitvoering die ook een daadwerkelijke niveaumeter heeft.

maar als ik kick dan flits de koplamp wel heel even.
Dit komt omdat de koplamp gebruik maakt van een spanning die in principe rechtstreeks van je vliegwiel komt, dit heeft niks te maken met de boordspanning waarop de componenten zijn aangesloten die momenteel niet werken.

4. Op de zip zitten power 1 ledjes. Als de ledjes zitten aangesloten doet alleen de dagrijverlichting van de knipperlicht rechts voor.
Als rechts-voor het doet moet links-voor het ook doen, deze ledjes krijgen van dezelfde bron (witte draad van je contactslot) hun spanning.
Dit betekent dus dat of de verbinding tussen de witte draad van je contactslot en de linker dagrijverlichting onderbroken is of dat de witte ledjes in het linker knipperlicht het begeven hebben.

Maar je knipperlichten deden het ook niet, zei je.
Hier kun je even meten of je op de witte draad bij je spanningsregegelaar spanning meet tov massa. (=min-pool accu) met het contact aan.
Daarna even je richtingaanwijzerschakelaar in de linker stand zetten en op de blauw/zwarte draad bij de spanningsregelaar meten, hier zou nu ook een spanning/knipperspanning moeten staan.
Ook op deze blauw/zwarte draad en de roze draad bij je richtingaanwijzerschakelaar en op de roze draden van je linker knipperlichten voor en achter moet dit het geval zijn.
 
Back
Top