Niet behaalde snelheid met aangepaste Peugeot Kisbee RS 4-takt E2 - Hulp gezocht!

Ik heb een Peugeot Kisbee RS 4-takt E2 uit 2016 met een losgekoppelde blauwe kabel op de 45 km/u CDI. Daarnaast heb ik 8,5 gram variorollen en een 80cc cilinder geïnstalleerd. Ondanks deze aanpassingen bereikt de scooter slechts een snelheid van 50 km/u. Weet iemand waarom de scooter niet sneller gaat? Als er meer informatie nodig is om een beter inzicht te krijgen, laat het me dan weten.
 
Advertisement - register to remove this

Snelheid kan ook van andere factoren afhankelijk zijn.

Misschien even posten wat er precies in detail onder je scooter / motor zit. Krijgen we een iets beter beeld.

Mag ik ook vragen welke 80cc en hoe je de compressie veren hebt zitten. Je hebt namelijk een zilvere en een donkere.
Daar ben ik zelf ook de fout in gegaan, toen ik mijn eerste blok had opgebouwd.
 
Die blauwe draad die uit de cdi komt en die je nu hebt losgetrokken, moet je aan een geschakelde plus hangen.
De zwarte draad die naar de cdi loopt is toevallig zo'n geschakelde plus waar je hem op kunt aansluiten maar als het voor jouw makkelijker is om op een andere plaats die zwarte draad af te tappen is ook prima.
 
Die blauwe draad die uit de cdi komt en die je nu hebt losgetrokken, moet je aan een geschakelde plus hangen.
De zwarte draad die naar de cdi loopt is toevallig zo'n geschakelde plus waar je hem op kunt aansluiten maar als het voor jouw makkelijker is om op een andere plaats die zwarte draad af te tappen is ook prima.
Als ik het goed begrijp, moet ik de blauwe kabel strippen en de zwarte kabel openmaken om ze vervolgens aan elkaar te koppelen? Zal dit resulteren in een hogere snelheid voor mijn scooter?
 
Die blauwe draad die uit de cdi komt en die je nu hebt losgetrokken, moet je aan een geschakelde plus hangen.
De zwarte draad die naar de cdi loopt is toevallig zo'n geschakelde plus waar je hem op kunt aansluiten maar als het voor jouw makkelijker is om op een andere plaats die zwarte draad af te tappen is ook prima.
Als ik het goed begrijp, moet ik de blauwe kabel strippen en de zwarte kabel openmaken om ze vervolgens aan elkaar te koppelen? Zal dit resulteren in een hogere snelheid voor mijn scooter?
Klopt dit, @Sparky?
 
Hierbij (lees: het schema) wordt er uitgegaan van een standaard 50cc van de Kisbee.
Er zit nu dus een 80cc cilinder gemonteerd met wellicht ook een andere kop?

Even er van uitgaande dat het een origineel 139QMB-E motorblok betreft, is dit eigenlijk onmogelijk!
Er is alleen ruimte voor een 65cc cilinder waar de standaard kop op past.
Het is dus zeer aannemelijk dat de vorige eigenaar in een eerder stadium het motorblok heeft vervangen voor een ander type Chinees met ook een 139QMB codering maar dan zonder de E op het eind!

Deze heeft dus (waarschijnlijk) ook het oude (CDI-systeem) overgezet met de bijbehorende stator en vliegwiel.
Sensor in de carter is dus ook nog aanwezig net zoals het koppelingshuis met nok en/of strip.
Het originele systeem is echter niet afgestemd op een echte ''80cc'' en gaat daarom ook niet werken!

Zoals ik het zie, is er dus aardig wat om te controleren of dit daadwerkelijk zo is!
Als er meer informatie nodig is om een beter inzicht te krijgen, laat het me dan weten.
Dit is wel gewenst ja, maar zal best lastig worden...
Heeft de vorige eigenaar ook niks vermeld aangaande het motorblok?

Edit: zit me net te bedenken dat jij ook een van de zeldzame eigenaren kunt zijn waarbij dit blok toch origineel is! Als dit zo is zal er een sticker moeten zitten in het zadelcompartiment waar dit op staat weergegeven. Of op het kentekendocument en/of pas!
 
Last edited:
Het blijft mij een raadsel waarom iedereen de blauwe draad naar de plus brengt, als ik hem loskoppel gaat die bij mij een 57 GPS ongeveer op de top, teller geeft dan 61 aan. Ik heb gewoon een 30 CDI er in zitten en doorlussen is niet nodig en heeft ook geen nut bij mij; getest met een 45 CDI. Ik heb de originele sproeier er in zitten en er is verder niets aangepast wat van invloed is op snelheid. Met of zonder EGR maakt ook geen verschil en bij het inlaat traject valt ook niets te halen.

Alleen de isolator heb ik er uitgelaten vanwege een betere response wat dag en nacht verschil maakt bij mij en heb een imitatie filter. Afstellen is wel een kunst en maakt veel verschil ben ik achter gekomen, ik reed zeer onzuinig en rij nu best wel prettig 1 op 32 ongeveer. Je kunt de bougie gap nog iets kleiner maken dan 0.7, ik rij nu op 0.5mm en merkte toen iets beter resultaat in de ontbranding door geurverschil.

Als je een 80cc hebt en je zou alles goed afstellen dan zou je op zijn minst ook een 80 op de top kunnen halen lijkt mij, die 57 met een gekoppelde blauwe draad doet mij eerder vermoeden dat er nog wel meer inzit en je puur bij toeval op 57 uitkomt. Ik zou alles eens goed schoonmaken van inlaat (lucht), carb reinigen (Ultrasoon), iso er uit halen, nieuwe bougie op .5 gap, en kleppen is testen wat werkt bij de 80cc want dat weet ik niet.
 
Last edited:
Het blijft mij een raadsel waarom iedereen de blauwe draad naar de plus brengt, als ik hem loskoppel gaat die bij mij een 57 GPS ongeveer op de top, teller geeft dan 61 aan. Ik heb gewoon een 30 CDI er in zitten en doorlussen is niet nodig en heeft ook geen nut bij mij; getest met een 45 CDI.
Waarom is dit een raadsel?
Dit gegeven is jaren geleden al mede gedeeld door Peugeot zelf aan dealers in de Benelux.

Jouw Kisbee heb je ook niet nieuw aangeschaft dus wie weet wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft!?

En een 80cc past simpelweg niet op het standaard 139QMB-E motorblok!
63/65 is de max...

Dit komt omdat het gat in de carters kleiner is dan de 139QMB varianten van een ander Chinese fabrikant.
Deze Chinees heeft dus hetzelfde probleem als de Sym 4 takt motorblokken welke o.a. ook onder andere types van Peugeot scooters zit gemonteerd.

IMG_2261_grande.jpg
Ik heb de originele sproeier er in zitten en er is verder niets aangepast wat van invloed is op snelheid.
De originele maat is wel erg klein als men onbegrensd rijdt!
Als je dit vergelijkt met de Sym motorblokken scheelt dit bijna 4 maten.
Kisbee heeft standaard maat 78 terwijl de Taiwanezen al op maat 84/85 zitten!

Ik heb de betreffende manual v.w.b. het opheffen van de begrenzing van de RS ook weer gevonden en bijgevoegd in het topic. Dus voor een ieder die geïnteresseerd is, zie de bijlage.
 

Attachments

  • Peugeot Kisbee RS 50 4 takt begrenzing.pdf
    854.5 KB · Views: 5
Hierbij (lees: het schema) wordt er uitgegaan van een standaard 50cc van de Kisbee.
Er zit nu dus een 80cc cilinder gemonteerd met wellicht ook een andere kop?

Even er van uitgaande dat het een origineel 139QMB-E motorblok betreft, is dit eigenlijk onmogelijk!
Er is alleen ruimte voor een 65cc cilinder waar de standaard kop op past.
Het is dus zeer aannemelijk dat de vorige eigenaar in een eerder stadium het motorblok heeft vervangen voor een ander type Chinees met ook een 139QMB codering maar dan zonder de E op het eind!

Deze heeft dus (waarschijnlijk) ook het oude (CDI-systeem) overgezet met de bijbehorende stator en vliegwiel.
Sensor in de carter is dus ook nog aanwezig net zoals het koppelingshuis met nok en/of strip.
Het originele systeem is echter niet afgestemd op een echte ''80cc'' en gaat daarom ook niet werken!

Zoals ik het zie, is er dus aardig wat om te controleren of dit daadwerkelijk zo is!

Dit is wel gewenst ja, maar zal best lastig worden...
Heeft de vorige eigenaar ook niks vermeld aangaande het motorblok?

Edit: zit me net te bedenken dat jij ook een van de zeldzame eigenaren kunt zijn waarbij dit blok toch origineel is! Als dit zo is zal er een sticker moeten zitten in het zadelcompartiment waar dit op staat weergegeven. Of op het kentekendocument en/of pas!

Ben je niet in de war met sym? Wist wel dat bij sym 65cc de max is.
Maar 139QMB-E is een heel ander type blok. Er zal al mensen die zelfs al 72cc erop hebben zitten.
Post automatically merged:

Het blijft mij een raadsel waarom iedereen de blauwe draad naar de plus brengt, als ik hem loskoppel gaat die bij mij een 57 GPS ongeveer op de top, teller geeft dan 61 aan. Ik heb gewoon een 30 CDI er in zitten en doorlussen is niet nodig en heeft ook geen nut bij mij; getest met een 45 CDI. Ik heb de originele sproeier er in zitten en er is verder niets aangepast wat van invloed is op snelheid. Met of zonder EGR maakt ook geen verschil en bij het inlaat traject valt ook niets te halen.

Alleen de isolator heb ik er uitgelaten vanwege een betere response wat dag en nacht verschil maakt bij mij en heb een imitatie filter. Afstellen is wel een kunst en maakt veel verschil ben ik achter gekomen, ik reed zeer onzuinig en rij nu best wel prettig 1 op 32 ongeveer. Je kunt de bougie gap nog iets kleiner maken dan 0.7, ik rij nu op 0.5mm en merkte toen iets beter resultaat in de ontbranding door geurverschil.

Als je een 80cc hebt en je zou alles goed afstellen dan zou je op zijn minst ook een 80 op de top kunnen halen lijkt mij, die 57 met een gekoppelde blauwe draad doet mij eerder vermoeden dat er nog wel meer inzit en je puur bij toeval op 57 uitkomt. Ik zou alles eens goed schoonmaken van inlaat (lucht), carb reinigen (Ultrasoon), iso er uit halen, nieuwe bougie op .5 gap, en kleppen is testen wat werkt bij de 80cc want dat weet ik niet.
dus 0.7 was het stinken en 0.5 was het brandschoon.. Laat meneer timmermans dat maar niet weten.. Moeten we straks allemaal de bougie naar binnen kloppen..
 
Jouw Kisbee heb je ook niet nieuw aangeschaft dus wie weet wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft!?

De originele maat is wel erg klein als men onbegrensd rijdt!

En een 80cc past simpelweg niet op het standaard 139QMB-E motorblok!



Je hebt gelijk, ik had geen originele CDI, vorige eigenaar had een 45 er in gezet en ik heb deze vervangen naar een 25. Dat brengt mij ook naar het feit dat ik helemaal niet heb gekeken naar de sproeier omdat ik gewoon snor snelheid aanhou (behalve met testen) en ondanks reinigen er geen aandacht aan heb besteed. Welke cilinder waarop past bemoei ik mij niet mee, daar ben ik verder nog niet mee bezig geweest op mijn eigen.
 
Ben je niet in de war met sym? Wist wel dat bij sym 65cc de max is.
Maar 139QMB-E is een heel ander type blok. Er zal al mensen die zelfs al 72cc erop hebben zitten.
Nou nee, die 72cc is eigenlijk ook gewoon een 65cc...
We worden gewoon voor de gek gehouden door de meeste webshops en/of verkopers!

En wat is er dan precies anders?
De opbouw van het motorblok wijkt inderdaad wat af omdat Sym een eigen motorblok heeft ontwikkeld.

Ik lees ook her en der dat er zondermeer een 47 mm zuiger gemonteerd kan worden met als klapstuk zelfs een
52.4 mm zuiger! En dat gaat gewoonweg niet aangezien de standaard maat 41.4 mm is volgens de (standaard) specificaties! En dat gaat dus echt niet...

Maar goed, het is niet mijn bedoeling om hier de azijnpisser uit te gaan hangen natuurlijk.
Meer een ''Heads up'' om niet zomaar een ieder op z'n lieve bruine en/of blauwe ogen te geloven!
 
Ik heb een Peugeot Kisbee RS 4-takt E2 uit 2016 met een losgekoppelde blauwe kabel op de 45 km/u CDI. Daarnaast heb ik 8,5 gram variorollen en een 80cc cilinder geïnstalleerd. Ondanks deze aanpassingen bereikt de scooter slechts een snelheid van 50 km/u. Weet iemand waarom de scooter niet sneller gaat? Als er meer informatie nodig is om een beter inzicht te krijgen, laat het me dan weten.

Welke cilinder heb je gekocht en wat is nu de motorcode?

Post automatically merged:

Ik lees ook her en der dat er zondermeer een 47 mm zuiger gemonteerd kan worden met als klapstuk zelfs een
52.4 mm zuiger! En dat gaat gewoonweg niet aangezien de standaard maat 41.4 mm is volgens de (standaard) specificaties! En dat gaat dus echt niet...
Geen idee wat je bedoelt, maar het gaat er om of de hemd gaat vast zitten en je moet uitboren. Elk blok kan tot 72cc en vervolgens is het de vraag welke pen. De zuiger zelf kan wel flink verschil maken en de klep afstelling ook. Wellicht heeft TS de klep afstelling nog standaard staan...

@TS, heb je de klep uit wel op .15 staan? Heb je ook een dubbele voetpakking geplaatst? je bougie gat gemeten en op 0.7 minimaal staan? Je compressie is vermoedelijk ruk. Isolator ook aangepast (dikke restrictie). Zuigerveren goed staan>? Toen je de nieuwe cilinder plaatste, was deze glad van binnen en heb je hem ook gehoond voor een honinggraad?

Snap nog niet helemaal waarom je de motorcode niet geeft...
 
Last edited:
Back
Top