Hai @jurre.dc welkom op het forum. 1 topic over je vraag is voldoende. Ik laat deze even open, je andere topic is gesloten. Heb je zelf al goed gezocht?
Akrapovic uitlaat Vespa Sprint ✔ Uit voorraad leverbaar ✔ Bestel gemakkelijk online ✔ Montage of afhalen in onze winkel mogelijk ✔ Nu in de aanbieding! ✔
Dit soort uitlaten bestaan ook gewoon helemaal niet voor 50CC, zoals ze zelf ook al zeggen.
De Akrapovic uitlaat voor 50cc en 80cc Piaggio en Vespa scooters. Eigenlijk bestaat deze uitlaat helemaal niet voor deze modellen scooters maar wij zijn er in geslaagd om ze passend en perfect werkend te krijgen op diverse modellen scooters. Wij kopen 125cc Akrapovic uitlaten in en laten ze handmade op maat maken tot deze op de gewenste scooter past.
Handmade op maat maken ja! WOW! Ze laten een uitlaatbochtje lassen! Wat een ontzettende prestatie!
Heel simpel, voor iedereen die het merk kent is het vanzelf sprekend dat ALS je een uitlaat zou kopen voor een scooter, motor of auto dit DE uitlaat is die iedereen zou kiezen. Waarom? De uitlaat is mooi, super goed afgewerkt, het geluid is perfect en de naam (Akrapovic) ligt lekker in de mond. Als je het mij vraagt bestaat er geen mooiere of betere uitlaat dan Akrapovic.
Performance resultaat
Wat betreft snelheid of trekkracht merk je met deze uitlaat geen verschil. De uitlaat is alleen bedoeld voor een veel mooiere sound en look!
En door al dit soort onzin willen mensen het hebben. Wat een verhaal weer. De naam ligt mooi in de mond? Waar heb je het toch over man.
Het is DE uitlaat! Wat bereikt het? Helemaal niks. Joepie jeej. Wat een geweldige uitlaat!
Marketing marketing marketing. Ik heb wel eens uitlaten gezien voor auto's en motoren van akrapovshit, was helemaal niet zo mooi afgewerkt, was genoeg op aan te merken. Het is echt de Apple onder de uitlaten. Alleen is een Apple dan wel weer netjes afgewerkt. Je betaalt gewoon voor de naam, en op de een of andere manier worden mensen er helemaal geil van.
Er wordt voor deze uitlaat speciaal een nieuwe voorbocht gemaakt van RVS waardoor deze 1: nooit meer roest
RVS roest ook gewoon. Helemaal op een uitlaat. Als je denkt dat RVS niet roest heb je geen idee waar je het over hebt. Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen, want Joey is natuurlijk DE specialist.
Tja, op een 4 takt is een uitlaat ook niet echt veel meer als een pijp, met wat demp materiaal. Dus wat dat betreft zal het waarschijnlijk niet veel verschil maken. Maar ik denk dat als je het echt gaat meten, je met een originele pijp meer vermogen hebt. Met een dunnere buis zoals bij een originele pijp, zorgt het ook voor drukgolven etc, waardoor de uitlaatgassen efficiënter afgevoerd worden. Als je die buis veel groter gaat maken, gaat dat allemaal (of bijna allemaal) verloren.
Even serieus voor mijn eigen kennis (dus niet voor de lol),
Voor wat ik nu probeer te leren in gedachten is dat er een kans is op hoogtoerig en het zweven van de kleppen. Een uitlaat zou dan mogelijk een verbetering kunnen geven, maar zelf zit ik meer te denken in het upgraden van de klepveren en ze uit te meten op druk. Mijn vraag is dan ook of er een reden kan zijn voor een andere uitlaat wat hier mee te maken heeft?
kamers en resonantie heb ik geen verstand van, het is gewoon een willekeurige gedachte.
Nee nee nee. Het zou misschien wel kunnen helpen, wat dat betreft zit je niet helemaal verkeerd hoor. Maar dat is niet hoe je dingen wil aanpakken. Het zal waarschijnlijk ook echt maar een minimaal verschil maken. (een drukgolf gaat niet heel veel doen op een relatief zware klep) En mocht er net iets mis gaan, lek in je uitlaat, wat dan ook, klappen je kleppen ineens rond. Je moet ook niet zo dicht op de grens willen zitten.
Als je kleppen gaan dansen moet je inderdaad kijken naar strakkere (of extra) klepveren. (je kan er vaak ook een extra veer binnenin zetten om wat te helpen) Nokkenas kan ook helpen, als je een "scherpere" nokkenas hebt, (fellere, hogere nokken) zorgt dat er natuurlijk ook voor dat kleppen sneller gaan zweven.
Maar als jij op een 4 takt blok zo veel toeren gaat draaien dat je kleppen gaan zweven, heb je ook grotere problemen als alleen de kleppen. Want dat betekent ook dat de rest van het blok dat eigenlijk helemaal niet kan hebben. De rest van het blok is dan ook echt niet happy, tenzij je daar natuurlijk ook een hoop aangepakt hebt.
Een van mijn favoriete kanalen op YT. Recentere video's is vooral reageren op andere video's, wat ik ook wel leuk vind, en ook daar zit een hoop uitleg hoe dingen precies werken.
Maar als je wat verder terug kijkt, en zoekt op bepaalde dingen, zie je ook heel veel uitleg over hoe bepaalde dingen werken. Legt het naar mijn idee heel duidelijk uit. Maar dan moet je ook wel de Engelse termen weten etc. En je moet een beetje tegen zijn lompe gedrag kunnen. Maar zo ben ik in mijn reacties ook een beetje, dus dat zal vast wel goed komen.
Maar serieus, echt een heel goed kanaal als je echt wil leren over hoe het precies werkt. Voor 2 takt dingen is deze echt briljant:
Ik kan mij herinneren dat iemand ooit sprak over de blokken en het missen van de binnenveer door kosten besparing. Wie weet kan ik dat vinden in mijn rommel en kijken wat de kracht is... Maar goed, onderwerp weer terug naar TS>
Bijvoorbeeld. Op auto's, motoren etc zie je ze ook wel eens. Helpt natuurlijk wel. Maar zoals ik al zei, als je zo veel toeren gaat draaien, moet je over het algemeen ook wel echt aanpassingen aan het onder blok maken. Lichtere krukas, drijfstang, zuiger, etc etc.
Zal misschien wel even goed gaan, maar dat soort dingen overbelasten duurt niet lang. En geloof me, als er zo iets mis gaat, is het echt over. Dan komt er op een gegeven moment gewoon een een drijfstang dwars door je blok, dat soort dingen.