Neos wil niet harder dan 70

Status
Not open for further replies.

Cool)(men)(

Well-Known Member
Beste medemens,

Ik heb een Yamaha Neos die gewoon niet harder dan 70 wil. Ik kreeg hem standaard, dus ook standaard uitlaat, dat ging 70.

Toen kochten we een Tecnigas waarmee hij nog steeds 70 ging. Na het laten afstellen trok hij iets beter maar ging hij nog steeds 70 op top.

Toen kwam er vastloper waardoor de cilinder vervangen werd. Een 50cc van een redelijk merk gekocht (volgende verkoper), goed ingereden, nog steeds 70.

Hierna kwam er een powerfilter op + weer door een ander laten afstellen, andere rollen, drukveer en trekeveren. Nog steeds 70. Ook is er toen een andere koppeling geprobeert.

Hierna kwam er een Yasuni R + polini vario onder, maar je raad het al, nog steeds 70 km per uur op top.

De ontsteking is ook nog gecheckt door de tweede afsteller, er bleek een veter in te zitten die eruit is gehaald maar er zat geen begrenzing op.

Weet iemand hoe deze Neos harder kan?

Alvast bedankt voor de mogelijke toekomstige hulp,

Douwe G.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

er is ook niet veel begrensd aan een neo's . als je een next uitlaat hebt op een neo's loopt dat meestal niet sneller dan 85 , maar soms ook niet sneller dan 70 , een andere 50cc helpt ook geen ene moer , met een goede afstelling komt het meestal wel goed.

de beste cilinder is zo'n beetje de std cilinder en met std uitlaat kan ie al 80/85 halen

std cilinder met next en Hebo vario en 76 sproeier (dell orot carb)en lucthfilter met prop er nog in en dat goed afgesteld moet ie toch zeker 85 90 lopen............
 
Wat mij niet goed valt zijn de mensen hier die dit probleem op de één of andere manier niet serieus nemen.

Eerst wordt mij als advies gegeven een andere afsteller te zoeken, terwijl ik duidelijk heb vermeld dat dit al twee keer is gebeurd door de technische medemens, die wèl veel van 2-taks techniek af weten. De eerste afsteller doet dit ook als zijn werk, en ik neem aan dat de meeste mensen hun eigen beroep redelijk kunnen uitoefenen. De tweede is een fanatiek hobbyist die zeker niet onervaren is. Dat het beide afstellers niet lukte de motor fatsoenlijk te laten werken kan geen toeval zijn.

Later wordt mij vertelt dat er niet veel begrensd is aan een Neos. Dat was ik dankzij mijn dure kostenreis van onderdeel naar onderdeel al ten rade gekomen. Ik heb inmiddels bijna alle onderdelen al (laten) vervangen, dus begrenzers kunnen er gewoon niet meer in zitten.

Hierna wordt mij vertelt dat een Neo's veel harder hoort te lopen. Dit raakt mij diep in mijn hart. Je moet begrijpen dat ik (als 65+'er) graag een goed lopende motor wil. Ik vraag toch helemaal niet hoe mijn motor _hoort_ te lopen? Ik weet dat mijn motor harder _hoort_ te lopen dan hoe hard ik nu accelereer en op top rijd. Anders zou ik deze vraag toch nooit aan de deskundigen hebben voorgeworpen?

Toch hoop ik nog dat er nog mensen zijn die wel een fatsoenlijk antwoord willen geven, om zo mijn scooter en daar op volgend mij dus te helpen.

Graag hoor ik nog van jullie,

Douwe G.
 
ja, maar als jij zegt dat die mensen (de scootermonteurs daar) zo goed zijn , waarom vraag je het hier dan?

en we kunnen niet vanaf hier ruiken hoe het zit

ik kan je in ieder geval wel vertellen dat er maximaal 3 begrenzers in een neos zitten.

1 de prop voor in de bocht bij de flens (uitlaat ,sommige types wel sommige niet)
2 het pijpje aan de zijkant van de uitlaat
3 de varioring in de variateur

en verder als je er een andere uitlaat op zet moet ie gewoon doe lopen en zo'n 85 halen
er moet dan een 76 sproeier in zitten (met dell orto carb) en de prop nog in de luchtfilter. met standaard variateur en drukveer zal je met je variogewichten tussen de 3 en 4,5 gram gewichten zitten (is altijd verschillend)
met andere drukveer zoals malossi geel of Hebo zit je op ongeveer tussen de 4 en 5 gram (ongeveer dus) verder valt er niet veel te vertellen , omdat er niet veel meer is dan dat. als het ergens anders aan ligt zou de dealer dat toch zeer zeker moeten weten. een neo's is verder gewoon simpel en dus kan er weinig mee zijn...

dit is dus het enigste wat ik je kan vertellen op dit moment , het probleem is dat je een brommer niet op afstand kunt repareren... en ik heb meer dan 10 jaar ervaring in bromfietsen,scooters en racemoteren/scooters dus daar ligt het niet aan.
 
Hartelijk dank voor je hulp, maar helaas zijn zo ongeveer alle drukveren + verschillende rollen al geprobeerd, je oplossing zal dus niet baten. Ook zijn zowat alle sproeiers van 60-84 geprobeert, wat ook nauwelijks verschil maakte.

Inmiddels heb ik na wat zoeken en lezen uit frustratie besloten een DR70 te bestellen. Met een cilinder die niet alleen sneller is maar ook 40% meer puur vermogen heeft moet hij wel sneller gaan. Het is nog even wachten op mijn maandelijkse uitkering, maar hierna zal hij zeker bestelt worden.

Kan ik zonder problemen die DR70 op mijn bromfiets (laten) monteren? Of heeft het veel nadelen? En na veel onderzoek kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat DR de beste 70cc cilinder maakt voor mijn gebruik (standaard scooter, dagelijks gebruik), klopt dit? Ook las ik dat mijn Tecnigas Next laagtoerig is en de DR70 ook, dit lijkt dus ideaal samen te werken.
 
alleen houdt er wel rekening mee dat de scooter dan extra slijtage krijgt! de std krukas is niet op een 70cc berekent. maar als je het goed smeert (1:40 ongeveer) moet dit wel heel blijven mits je rustig aan rijdt.

alleen of dit nu DE oplossing voor het probleem is...
 
Bedankt voor de informatie. De extra slijtage kon in na een tijdje logisch redeneren al gewaar worden. Een groter probleem is de krukas. De scooter heeft nu 25.000 km gelopen met (volgens mij) de orginele krukas. Zullen de lagers van de krukas moeten worden vervangen? Zelf kan ik er maar niet achter komen omdat het meestal wel moet bij toeren jankende cilinders, alleen dit is een DR70 die niet gigantisch veel toeren draait toch?
 
ja maar de grote van de zuiger bepaald ook of je krukas het houdt , mijn vriendin doet nu al zo'n 60.000!!! met haar krukas (een aerox btw) maar dat met std cilinder en std uitlaat. met een andere uitlaat en andere cilinder kan 25.000 wel behoorlijk veel zijn , het beste zet je er wel een andere krukas in maar dat ligt aan het budget natuurlijk.

want voorkomen is beter dan genezen....
 
Misschien beetje domme vraag, heb jeje Vario al een vervangen???
Zo nee, zit dan misschien je variobegrenzing er nog in, dat zou veel verklaren.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top