Motor La Souris snor slaat af bij van de middenbok duwen?

deusjevo

Member
Tja, de La Souris van m’n dochter start elektrisch en met de kickstart maar valt direct uit zodra je hem van de middenbok af duwt…

Kan iemand mij op weg helpen betreffende de oorzaak?
Er zit toch een schakelaar oid ter beveiliging dat je niet met de middenstandaard uit weg kan rijden of zit die alleen bij de zijstandaard?
 
Advertisement - register to remove this

Normaliter zit die er alleen bij een zijstandaard.
Valt hij uit door het af de standaard nemen (door de schok) of krijg je de scooter ook niet gestart als je deze start als deze al van de standaard genomen is, maw als deze met beide banden op de grond staat?

Indien dit laatste, heb je dan vonk of niet?
 
Inderdaad, zijstandaard wel altijd een schakelaar meen ik.

Hij valt uit zo snel als je hem (ook héél voorzichtig) van de middenstandaard laat zakken en het achter wiel zo ongeveer de grond raakt.

Op de middenstandaard draait de motor gewoon op volle toeren.

Ik had geen gereedschap bij mij en het was noodweer dus verder niets kunnen bekijken zoals de bougie.

Zou het wellicht een defecte CDI kunnen zijn of zijn dit geen verschijnselen daarvan?
Post automatically merged:

Valt de scooter toevallig ook uit als je het gas erop houdt en dan de scooter van de standaard haalt?
Ja klopt, met meer gas valt hij ook uit
 
In heb dit ooit een keer gehad bij een klant van me.
Oorzaak zat in de aandrijving. Één van de rollen lag op zijn zij in de variohuis waardoor de variateur in een “hoge” versnelling bleef staan. De v-snaar zat heel hoog waardoor de scooter meteen uitviel wanneer het wiel op de grond kwam. Ik zou even het kickstartdeksel loshalen, dan zie je het meteen. De vsnaar moet links bij de vario laag zitten en rechts bij de koppeling hoog.
Je kan dit ook even checken door de achterrem ingedrukt te houden als de scooter eenmaal loopt op de middenstandaard. Als hij dan uitvalt weet je genoeg.
 
In mijn geval zeker. Probeer maar eens op een fiets te stappen die in de zwaarste versnelling staat. Dat idee.
Bij een scooter loopt het achterwiel in principe vrij van de koppeling. Alleen is het zo dat de koppeling bij een vrij laag toerental al iets aangrijpt waardoor de krukas dus belast wordt. De motor heeft niet genoeg kracht om zich hier doorheen te wurmen en valt uit.
Of dit bij jou hetzelfde probleem is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het komt me in ieder geval bekend voor.
Ging in mijn geval om een scooter met hetzelfde motorblok.
 
ik ben ook benieuwd of hij reeds op de grond (standaard ingeklapt) wel of niet start/aanslaat, zoals @Sparky vraagt.
zo niet neig ik ook naar de aandrijflijn.
@// Raymen // : was die dwarse rol verkeerd gemonteerd of spontaan gekanteld?
 
ik ben ook benieuwd of hij reeds op de grond (standaard ingeklapt) wel of niet start/aanslaat, zoals @Sparky vraagt.
zo niet neig ik ook naar de aandrijflijn.
@// Raymen // : was die dwarse rol verkeerd gemonteerd of spontaan gekanteld?
Dacht dat ik al gereageerd had
Op de grond start hij niet elektrisch en met de kick gaat niet omdat de middenstandaard dan in de weg zit.
Scooterzaak gaat hem ophalen vandaag en verdenkt de start onderbreker.

Ik ga het laten weten
 
Last edited:
Als een zijstandaard vanzelf inklapt bij het recht opzetten van de scooter zal deze geen schakelaar hebben.
Motorfietsen hebben dit wel omdat de zijstandaard uitgeklapt blijft bij het rechtop zetten.
 
ik ben ook benieuwd of hij reeds op de grond (standaard ingeklapt) wel of niet start/aanslaat, zoals @Sparky vraagt.
zo niet neig ik ook naar de aandrijflijn.
@// Raymen // : was die dwarse rol verkeerd gemonteerd of spontaan gekanteld?
In het geval wat ik had meegemaakt lag de rol op zijn kant en was de kunststof behuizing " ontploft" Dit was zo te zien tijden het rijden gebeurd wat de boel zat vast in een vrij hoge stand. Ging ook hier om een GY6 blok. Een retro scooter met een breed stuur.
 
Nou, het bleek de bougiekabel/kap te zijn.
Bij het starten op de middenbok was er niets aan de hand, bij het laten zakken van de middenbok op de wielen strekte de bougiekabel zich net genoeg om slecht contact te maken.
Bougiekabel is vervangen en probleem opgelost.

Dit verklaart denk ik ook wel waarom de motor niet aansloeg als de scooter op beide wielen stond.
Top geholpen door m’n scooterzaak in Vlaardingen, ze hebben hem opgehaald op vrijdag en maandag was hij klaar, dochter helemaal blij.
Kostte uiteindelijk €60 inclusief ophalen van de scooter in Schiedam
 
Back
Top