Metrakit welke cillinder

Diether van essen

Minarelli megool
Dag ik heb een Metrakit 70cc zover ik weet. Aluminium. Ik dacht een pro race variant maar die hebben een goude kop. En de mijne heeft een grijze. kan dit ook zijn dat dit een andere kop is die past of zo iets? Er staat mk op de zijkant 6 spoelpoorten. Een grote booster uitlaat poort. 2 fluisterpoorten naast de booster uitlaat poort. Deze past op minarelli horizontaal. Oja, de cillinder poorten zijn fabrieksgewijs al ontbraamd en niet meer hoekig dus prima flow( dit kan je zien in het filmpje wat komt) Kan iemand meer vertellen hierover. Welke dit precies is, is hij snel te krijgen, is het überhaupt een goede cillinder. Zal dit een 20pk blazer zijn?

Attachments​

  • 4214E782-303A-466C-BAF3-67730B3F8BF2.png
    4214E782-303A-466C-BAF3-67730B3F8BF2.png
    462 KB · Views: 0
  • FA2F65A2-8394-4E18-A55F-3A1B47671459.png
    FA2F65A2-8394-4E18-A55F-3A1B47671459.png
    471.3 KB · Views: 0
  • BCACF7E8-4EF7-4593-BC20-06528D630FAE.png
    BCACF7E8-4EF7-4593-BC20-06528D630FAE.png
    286 KB · Views: 0
  • 9896E9FC-F686-49FC-99DD-036C5977562C.png
    9896E9FC-F686-49FC-99DD-036C5977562C.png
    330.4 KB · Views: 0
  • 1753EE32-D986-40DB-81AD-F21565FA03DE.png
    1753EE32-D986-40DB-81AD-F21565FA03DE.png
    356.4 KB · Views: 0
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb ook totaal de verkeerde link gepost volgens mij. Maargoed ff over je vraag van de 20pk blazer, is het een cilinderkop die uit 2 delen bestaat? Dan lijkt het me een prorace, kop wel weer df goud maken dan hoor
 
Makkelijkst is checken van de kop, AFAIK losse kop = Pro Race (buitenkop goudkleurig), vaste kop is SP (2 of 3 volgens mij)
 
Ik heb ook totaal de verkeerde link gepost volgens mij. Maargoed ff over je vraag van de 20pk blazer, is het een cilinderkop die uit 2 delen bestaat? Dan lijkt het me een prorace, kop wel weer df goud maken dan hoor
Ja kijk,
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    221.1 KB · Views: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    222.4 KB · Views: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    150.3 KB · Views: 12
  • image.jpg
    image.jpg
    148.5 KB · Views: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    302.6 KB · Views: 13
op die laatste foto's ziet de cilinderwand er in dàt licht niet heel florissant meer uit? krijg je dat nog goed dan?
en heeft de uitlaatpoort richting de kop ook zo'n afschuining? ik heb uit betrouwbare bron* dat je die kant zo scherp mogelijk moet houden voor een zo abrupt mogelijk openen (volgens mij voor de beste puls door je uitlaat heen) (*Jan de Vries, die in mijn geboortejaar met van Veen Kreidler bijna 20 pk uit 50 cc perste)
 
op die laatste foto's ziet de cilinderwand er in dàt licht niet heel florissant meer uit? krijg je dat nog goed dan?
en heeft de uitlaatpoort richting de kop ook zo'n afschuining? ik heb uit betrouwbare bron* dat je die kant zo scherp mogelijk moet houden voor een zo abrupt mogelijk openen (volgens mij voor de beste puls door je uitlaat heen) (*Jan de Vries, die in mijn geboortejaar met van Veen Kreidler bijna 20 pk uit 50 cc perste)
Ja die is wel helemaal scherm en geen afschuining! De cillinder kan denk ik nog wel een ronde mee dat weet ik bijna zeker. Jongens in het dorp van 25+ zeggen allemaal dat het leuk spul is als ze het bekijken maar de precieze benaming weten ze niet. En dat hij zeker nog een ronde mee kan!
 
Ja die is wel helemaal scherm en geen afschuining! De cillinder kan denk ik nog wel een ronde mee dat weet ik bijna zeker. Jongens in het dorp van 25+ zeggen allemaal dat het leuk spul is als ze het bekijken maar de precieze benaming weten ze niet. En dat hij zeker nog een ronde mee kan!
mooi man! ben benieuwd!
 
Hmm, lastig te bepalen zo. Je zou ff de afstand van de bovenkant uitlaatpoort tot bovenkant cilinder en hoever de kop in de cilinder valt kunnen opmeten zodat je de timing kunt bepalen en dan vergelijken met bekende waarden, bijvoorbeeld van hier https://scooterforum.net/threads/port-timings-metrakit-pro-race-mina-47-6.148762/ maar is vast meer over te vinden.

De cilinder op de laatste foto lijkt trouwens op een Italkit/Gilardoni oid, weet niet of het je eigen foto's zijn of dat je deze van iemand hebt gekregen?
 
Hmm, lastig te bepalen zo. Je zou ff de afstand van de bovenkant uitlaatpoort tot bovenkant cilinder en hoever de kop in de cilinder valt kunnen opmeten zodat je de timing kunt bepalen en dan vergelijken met bekende waarden, bijvoorbeeld van hier https://scooterforum.net/threads/port-timings-metrakit-pro-race-mina-47-6.148762/ maar is vast meer over te vinden.

De cilinder op de laatste foto lijkt trouwens op een Italkit/Gilardoni oid, weet niet of het je eigen foto's zijn of dat je deze van iemand hebt gekregen?
Dit zijn mijn eigen foto’s, ik heb ook een italkit liggen. Ik kom erachter dat ik op de eerste foto’s de Metrakit hen gedaan. En op de laatste de kop en tussenkop van de Metrakit. Maar de cillinder van italkit 70cc! Is die ook snel?
 
Dit zijn mijn eigen foto’s, ik heb ook een italkit liggen. Ik kom erachter dat ik op de eerste foto’s de Metrakit hen gedaan. En op de laatste de kop en tussenkop van de Metrakit. Maar de cillinder van italkit 70cc! Is die ook snel?
Italkit is een relatief rustige mid-race cilinder van goeie kwaliteit.
Pro Race 2 zou zeker sneller moeten zijn, SP2 of SP3 geen idee, heb ik geen ervaring mee.
 
Italkit is een relatief rustige mid-race cilinder van goeie kwaliteit.
Pro Race 2 zou zeker sneller moeten zijn, SP2 of SP3 geen idee, heb ik geen ervaring mee.
Dankjewel voor je reactie, een jongen uit mijn dorp had een paar jaar geleden die cillinder gestoken de italkit. Met c16 21mm carb Malossi overbrenging. En wat meuk en liep als een beer. 125km/u en trok als een gek. Zou dit dan haalbaar zijn denk je? Om zoveel te halen uit zo’n cillinder? Groet
 
Mensen praten nogal snel onzin over de snelheid van hun scooter, beetje het klassieke verhaal van de steeds groter wordende vis die iemand ooit gevangen heeft ;) Als het dezelfde cilinder is als in je andere topic en het hemd is eraf gehaald door die jongen voor gebruik op een Minarelli blok dan zou ik sowieso niet naar em luisteren :D
Daarnaast wijken originele tellers behoorlijk veel af.

Los van dit alles, ik heb geen idee hoe hard je ermee kan, dat hangt van teveel dingen af. C16 + PHBG21/Polini CP21 is wel een mooie setup voor Italkit/Gilardoni 70.
 
Mensen praten nogal snel onzin over de snelheid van hun scooter, beetje het klassieke verhaal van de steeds groter wordende vis die iemand ooit gevangen heeft ;) Als het dezelfde cilinder is als in je andere topic en het hemd is eraf gehaald door die jongen voor gebruik op een Minarelli blok dan zou ik sowieso niet naar em luisteren :D
Daarnaast wijken originele tellers behoorlijk veel af.

Los van dit alles, ik heb geen idee hoe hard je ermee kan, dat hangt van teveel dingen af. C16 + PHBG21/Polini CP21 is wel een mooie setup voor Italkit/Gilardoni 70.
Nee, deze cillinder is niet van hem geweest. Dit is een andere maar het hemd is wel weg wat heeft dit voor nut? Of wat is het ide?
 
Back
Top