Membraanhuis bewerken.

Hellracer_89

Well-Known Member
sdp82a.jpg


zoals sommige mensen al weten, ben ik bezig met een NSR cil op tomos maken. Ik kom nu net wat ruimte tekort, om makkelijk er een spruitstuk onder te monteren (3cm speling zonder membraan)

ik kwam nu op het idee om het mebraanhuis in te korten, dit scheelt heel wat lengte en een ini beetje gasreactie.

nou op de foto is dus te zien wat ik bedoel, een membraanhuis vlak op de cilinder, de rode lijnen op de foto geven het aan.

nu over de doorsnedes, op #1 is te zien dat het membraan, op gesloten stand dus exact aansluit op de spoelerwand vd cil. De kleppenstoters zitten dan wel in de spoelerdoorgang. Ik denk zelf, dat het ivm doorsnede 2 evenveel turbulentie opwekt, desnoods kan ik een ophoogplaatje tussen membraan en spruit doen.

doorsnede 2, het membraanhuis ligt nog steeds op een afstandje van de spoelers. De kleppenstoters zitten nu niet in de spoelerdoorgang.

ik maak het zoiezo (als jullie denken dat het mogelijk is) het membraanhuis zo kort mogelijk, en dan evt ophogen en dan weet ik meteen het veschil.

Welk membraan gebruik je dan? nou ik wil er eig zelf een maken, met polini carbon vel, en alu plaatje. Maar wat is dan beter, 2 of 3kleps, en dan welke vorm? etc nou ja als je denkt me iets erover te kunnen vertelleb laat het aub even weten.
 
Advertisement - register to remove this

mja , ik heb je al gezegd dat het niet makkelijk wil ;) , mja , mischien kun je wel iets inkorten maar niet veel iig. mischien 2 a 3 mm

en teveel inkorten gaat ook niet want dan kom je met je carterdruk niet goed uit (die waarschijnlijk nu al heel hoog word)
 
hoe een membraan eruit hoort te zien zijn de meningen over verdeelt, ik denk ook niet dat iemand daar veel zinnigs over kan zeggen voor jou blok, misschien wat mensen uit de automaten klasse hier? 3 kleps lijkt me iig best overbodig :p , je kan natuurlijk een 4 kleps huis maken, en dan testen met 2 grote platen ala vl14 en 4 kleine ala vl12.
 
hmz

nja ik wil dus perse een plat membraan, zo behoud ik de meeste ruimte voor het spruitstuk.

maar jullie zijn het met me eens dat het wel mogelijk is zo?

Ik verwacht dat ik verschillende membranen dan ga maken, 2-3-4 kleps.

maar hoe zit het met het opv/debiet van het membraan, en hoe groot mogen/moeten de kleppen zijn?
 
Hellracer_89 said:
hmz

nja ik wil dus perse een plat membraan, zo behoud ik de meeste ruimte voor het spruitstuk.

maar jullie zijn het met me eens dat het wel mogelijk is zo?

Ik verwacht dat ik verschillende membranen dan ga maken, 2-3-4 kleps.

maar hoe zit het met het opv/debiet van het membraan, en hoe groot mogen/moeten de kleppen zijn?


Dat ligt een beetje aan wat voor carb je gaat gebruiken en hoeveel kleppen je gaat gebruiken. Maar ik zou voor een 2 kleps membraan gaan, omdat die minder snel zweven.
 
uhm ja eerst maar een 19mm, die heb ik nog liggen.

maar et lijkt mij dat het zo groot mogelijk kan, met een speling van 1-2 mm vd cilinderwand/membraanrand.
 
Hellracer_89 said:
uhm ja eerst maar een 19mm, die heb ik nog liggen.

maar et lijkt mij dat het zo groot mogelijk kan, met een speling van 1-2 mm vd cilinderwand/membraanrand.

Wat ik ooit gehoord heb, is dat je rond de 80% doorlaat van je carb aan opp. wil hebben.
 
@ big b nrg (ofzo)

je hebt het gehoord... waar ? miss een link ofzo?

@ melf50

gast boeiend, elk beetje helpt, en met die compressieverhouding, ik kom er wel joh desnoods ga ik met de klopboor door het blok :p

de compressie zal best wel meevallen denk ik...
 
even over plat membraan

bij tomos zit die toch standaard? iig op de S25 modellen met de vierkante koelkop

kun je die nie hergebruiken met evt carbon platen?
 
Hellracer_89 said:
@ big b nrg (ofzo)

je hebt het gehoord... waar ? miss een link ofzo?

@ melf50

gast boeiend, elk beetje helpt, en met die compressieverhouding, ik kom er wel joh desnoods ga ik met de klopboor door het blok :p

de compressie zal best wel meevallen denk ik...


uhm , compressie heeft weinig te maken met carterdruk hoor ....

mja , je moet het verder zelf maar bekijken , tis jouw project ;)
 
Hellracer_89 said:
@ big b nrg (ofzo)

je hebt het gehoord... waar ? miss een link ofzo?

@ melf50

gast boeiend, elk beetje helpt, en met die compressieverhouding, ik kom er wel joh desnoods ga ik met de klopboor door het blok :p

de compressie zal best wel meevallen denk ik...


Hellracer98 ofzo,

Ik heb dat een keer opgevangen ergens, ik weet niet meer waar. Maar het kan best kloppen met het oog op stroomsnelheid etc.
 
@ big b nrg, men maat zei ook al 80 %, dus zal wel kloppen.

ik kom op een id, 1klepper 17mm doorlaat, is 80% en goede flow denk ik (ff testen)

@ franq

nee die zijn veeel te klein, en hebben geen carbon maar ijzeren kleppen.

en @ melf,

carterdruk is ook compressie ;)
 
Eric Gorr gooide ooit iets op over 2-4 kleppen zijn voor laag-middeltoerige machines en 6-meer kleppen voor de hoogtoerige machines.
Of hij daar echt gelijk in heeft weet ik niet, maar ik ga dit jaar testen met een 6 kleppen membraan.

Als doorlaat zou ik eerder denken aan iets redelijk gelijk aan je carb, de stroomsnelheid wordt weliswaar lager, maar kijk eens naar het doorlaatoppervlak in je blok zelf, die is nog een stukje groter.
Hoe minder het doorlaatoppervlak fluctueerd hoe minder onnodige turbulentie je krijgt.
 
achja in theorie, zou zon 6 klepper idd hogere toeren aan kunnen als je kijkt naar massatraagheid, die is dan minder.

maarja als je spruitstuk meteen op een spijl vd 2 klepper stuit, dat lijkt me niet comfortabel.

ik probeer er gewoon een paar, en dan blijkt vanzelf welke de beste is..

edit @ franq

theorie erachter is idd hetzelfde, alleen iets anders uitgevoerd.
 
tuurlijk wel, een bepaalde ruimte word kleiner, dus is er minder plaats voor eenzelfde hoeveelheid dus word de druk hoger.

van dale zegt:

com·pres·sie (de ~ (v.))
1 samendrukking, persing

com·pri·me·ren (ov.ww.)
1 samenpersen, compact maken <=> decomprimeren
 
Primary compression ratio =
Case Volume @ TDC / Case Volume at BDC
or
CRp = V1 + V2 / V1
CRp is the primary compression ratio
V1 is crankcase volume @ BDC
V2 is piston displacement
 
Back
Top