MBK Nitro start en dan niks meer...

Haga46

New Member
Hey,

Heb dit weekend een volledig nieuwe en originele Dellorto PHVA 12 PS geïnstalleerd op mijn zoon zijn MBK Nitro 2013.
Dit is de originele carburator voor zijn MBK.
Alles werkte, starte direct maar moest natuurlijk afgesteld worden.
Alles ging goed tot ik de hoofdsproeier van 74 naar 80 vervangen had, omdat hij te arm draaide.
Nadien niks meer, eerst kreeg ik zelfs geen benzine meer in de carbu.
Nieuwe benzine filter gestoken, hetzelfde.
Dan nadien krijgt hij toch terug benzine.
Maar hij wil gewoon niet meer starten! Heb de carbu zelfs volledig uiteen gehaald, uitgeblazen etc. Alles is in orde, heb zelfs de origineel geleverde sproeier 74 terug gestoken waarmee hij wel startte. Nog steeds niks.

Wat heb ik al nagekeken:
- Carbu ok
- Cilinder ok
- Ontsteking ok
- Benzine leidingen vervangen
- Krukas keeringen, geen lekken dus ok.
- benzinepomp, hoe kan ik dit controleren of deze ok is? Deze werkt gewoon op het vacuümsysteem.

Hij start enkel als ik start pilot gebruik, en zolang ik in tussen onderbrekingen spray, blijft hij ook draaien.
Dus ik zou denken dat het probleem zit in het brandstofsysteem, anders zou hij ook niet starten met de start pilot en blijven draaien op de start pilot.

Heb nieuwe benzinepomp besteld, de goedkope chinese. Moest het dit effectief zijn, koop ik wel de originele. Heb deze als test genomen.

Iemand enig idee, waar ik het nog zou moeten zoeken?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Een Chinese benzinekraan is prima.
Zou je eens de choke eruit willen pakken en daarna weer terug steken. Mogelijk klemt die in warme toestand. Probeer vervolgens weer te starten.

Zijn de membraan kleppen in orde?
 
Een Chinese benzinekraan is prima.
Zou je eens de choke eruit willen pakken en daarna weer terug steken. Mogelijk klemt die in warme toestand. Probeer vervolgens weer te starten.

Zijn de membraan kleppen in orde?
Choke is ook de originele dellorto, dus geen chinees... Heb ik er ook al uitgenomen.
Membranen zijn ook ok.

Het ding is dat alles wat ik al gecontroleerd heb in orde is, vandaar ik het niet begrijp.
Enige wat ik gedaan had was de hoofdsproeier vervagen, that's it! En dan niks meer.
 
Vlotterbak leeg na vervangen sproeier? Pak de brandstofslang er af en kijk of er brandstof uit komt als je aan de vaccuum zuigt. Je kunt ook enkel de vaccuum eraf pakken, eraan zuigen zodat de vlotterbak vult. Dan nog eens proberen te starten.
 
Vlotterbak leeg na vervangen sproeier? Pak de brandstofslang er af en kijk of er brandstof uit komt als je aan de vaccuum zuigt. Je kunt ook enkel de vaccuum eraf pakken, eraan zuigen zodat de vlotterbak vult. Dan nog eens proberen te starten.
Dit lukte in het begin niet wanneer ik eraan zoog, kwam geen benzine uit de benzine toevoer darm. Nadien dan weer wel. En kwam er ook terug benzine in de carbu. Gecheckt met de benzine onderaan de aftap af te laten, en kwam benzine uit.
Toch start hij niet
 
Startpiloot ontbrandt sneller dan benzine.
Als de cilinder een lage compressie heeft start de scooter vaak wel op startpiloot of remmenreiniger maar niet op benzine.
Dus ik zou de compressie eens (laten) meten.

Met zuigen aan de vacuumslang creer je vaak meer onderdruk dan de motor.
Ik zou de pomp eens testen of er ook benzine uit de darm loopt als je kickt of elektrisch start, dan weet je tenminste zeker dat de onderdruk van de motor goed is en de werking van vacuumpomp goed is.
 
Startpiloot ontbrandt sneller dan benzine.
Als de cilinder een lage compressie heeft start de scooter vaak wel op startpiloot of remmenreiniger maar niet op benzine.
Dus ik zou de compressie eens (laten) meten.

Met zuigen aan de vacuumslang creer je vaak meer onderdruk dan de motor.
Ik zou de pomp eens testen of er ook benzine uit de darm loopt als je kickt of elektrisch start, dan weet je tenminste zeker dat de onderdruk van de motor goed is en de werking van vacuumpomp goed is.
Dus vacuum gewoon aan de carbu aansluiten en de benzine toevoer gewoon van de carbu halen en dan starten?
Post automatically merged:

Startpiloot ontbrandt sneller dan benzine.
Als de cilinder een lage compressie heeft start de scooter vaak wel op startpiloot of remmenreiniger maar niet op benzine.
Dus ik zou de compressie eens (laten) meten.

Met zuigen aan de vacuumslang creer je vaak meer onderdruk dan de motor.
Ik zou de pomp eens testen of er ook benzine uit de darm loopt als je kickt of elektrisch start, dan weet je tenminste zeker dat de onderdruk van de motor goed is en de werking van vacuumpomp goed is.
Dus vacuum gewoon aan de carbu aansluiten en de benzine darm gewoon van de carbu halen en dan starten?

De cilinder zelf is paar weken geleden nog maar vernieuwd geweest, en ik zie er zelf ook geen schade aan, heb ik gecheckt.
 
Last edited:
Heel simpel ... als alles op orde is ...
Bougie / Krukas keerringen / Membraam / Kleppen / spruitstuk / Carb / Keerringen / Vonk/ Benzine ...
Start dat ding gewoon
Mijn Sprinter staat soms 8 weken stil ... 2 a 3 x Trappen , en dat ding slaat gewoon aan , mag wel zeggen : alles is vers .
 
Heel simpel ... als alles op orde is ...
Bougie / Krukas keerringen / Membraam / Kleppen / spruitstuk / Carb / Keerringen / Vonk/ Benzine ...
Start dat ding gewoon
Mijn Sprinter staat soms 8 weken stil ... 2 a 3 x Trappen , en dat ding slaat gewoon aan , mag wel zeggen : alles is vers .
Das wat ik nu ook echt ni snap, hij startte direct na de installatie van de nieuwe carbu, en heeft hij ook blijven doen tijdens het afregelen. Dan heb ik enkel de hoofd sproeier vervangen en that's it. Gewoon niks meer...
 
mischien is er wat mis gegaan tijdens de Hoofdsproeier wissel , rubber van het spruitstuk gescheurd , oid , Pen van de vlotter ophanging verschoven ... ( Ook mee gemaakt ).
 
mischien is er wat mis gegaan tijdens de Hoofdsproeier wissel , rubber van het spruitstuk gescheurd , oid , Pen van de vlotter ophanging verschoven ... ( Ook mee gemaakt ).
Heb het spruitstuk en het membraan gecontroleerd.
Heb heel de carbu uit mekaar gehaald, alles gecheckt en uitgeblazen...
Is een echt mysterie
 
Dus vacuum gewoon aan de carbu aansluiten en de benzine darm gewoon van de carbu halen en dan starten?
Ja.

Als er dan geen of heeeel weinig benzine uit het losgetrokken slangetje loopt, tijdens het kicken of e-starten, is :
  • of je pompje niet helemaal lekker.
  • of de onderdruk van je motor niet hoog genoeg.
  • of je hebt een lek in het vacuumslangetje en als er een sls/pair systeem op zit dat in dit vacuumcircuit iets lekt.
  • of slangetje tussen vacuumpompje en carburateur geknikt/verstopt/gekneld.
  • of indien er een inline brandstoffilter in zit, deze verstopt.
  • of natuurlijkeen combinatie van bovenstaande punten.
Maar als ik zoek op een benzine kraantje/pompje voor deze scooter kom ik toch echt uit op een vacuumkraantje.
Als dit kraantje direct gemonteerd zit tegen de tank, en zo te zien is dit ook zo, kan het ook nog zijn dat het filtertje van het vacuumkraantje in de tank verstopt/vervuild is.
Dat is dat witte gedeelte op het plaatje hieronder en dat door de bodem van de tank steekt.

1728967226767.png
Uiteraard als de motor niet meer rond gaat door het kicken of e-starten moet het kraantje de boel ook weer direct afsluiten en loopt/druppelt er hooguit nog een beetje benzine uit het slangetje dat zich nog in het slangetje bevond.
 
Last edited:
Ja.

Als er dan geen of heeeel weinig benzine uit het losgetrokken slangetje loopt, tijdens het kicken of e-starten, is :
  • of je pompje niet helemaal lekker.
  • of de onderdruk van je motor niet hoog genoeg.
  • of je hebt een lek in het vacuumslangetje en als er een sls/pair systeem op zit dat in dit vacuumcircuit iets lekt.
  • of slangetje tussen vacuumpompje en carburateur geknikt/verstopt/gekneld.
  • of indien er een inline brandstoffilter in zit, deze verstopt.
  • of natuurlijkeen combinatie van bovenstaande punten.
Maar als ik zoek op een benzine kraantje/pompje voor deze scooter kom ik toch echt uit op een vacuumkraantje.
Als dit kraantje direct gemonteerd zit tegen de tank, en zo te zien is dit ook zo, kan het ook nog zijn dat het filtertje van het vacuumkraantje in de tank verstopt/vervuild is.
Dat is dat witte gedeelte op het plaatje hieronder en dat door de bodem van de tank steekt.

View attachment 78035
Uiteraard als de motor niet meer rond gaat door het kicken of e-starten moet het kraantje de boel ook weer direct afsluiten en loopt/druppelt er hooguit nog een beetje benzine uit het slangetje dat zich nog in het slangetje bevond.
Klopt helemaal, het is dezelfde pomp als op de foto.
En deze heb ik er al uit gehad en nagekeken, geen verstoppingen of vervuiling op te merken, darmpjes ook gecheckt, beide waren in orde. Benzinetank heb ik ook volledig geleegd en waar de pomp zit proper gemaakt, was ook geen vervuiling op te merken.
Maar ik ga straks of morgen als ik het nieuwe pompje heb, eerst uw test nog eens doen.
Had ze al is gedaan en toen leek er een verstopping te zijn, want er kwam niks uit de benzine darm, en nadien dan weer wel...


Alvast bedankt allemaal voor het meedenken!!
 
Ok, wat heb ik vandaag gedaan. De vacuum test. Vacuum aangesloten op Carbu, benzine darm eraf en proberen te starten. Komt helemaal niks uit de benzine darm.
Nieuwe benzine pomp gestoken, zelfde resultaat komt niets uit van benzine bij starten.
Zelf aan de vacuum gezogen en komt benzine uit gestroomd.

Om uit te sluiten dat het in de nieuwe carbu zat, heb ik ook de oude opnieuw geïnstalleerd, zelfde resultaat.

Dus zit ergens met een vacuum probleem in de cilinder of het blok...

Ga is zien of ik ergens een compressie test kan laten uitvoeren.
Post automatically merged:

Dan is het een kraan , en daar hoef je niet op te blazen , alleen te zuigen , dan opent het membraam de toevoer naar de carb .
Pomp bedoel je, er staat geen kraan aan.
 
Last edited:
Back
Top