Dit is bij vele scooters zo, niks bijzonders.
Op het moment dat het contactslot uit staat wordt een bepaalde draad tegen massa gelegd.
Hierdoor sluit men, of de ontsteekspoel op de stator, of de pickupspoel kort tegen massa.
Hierdoor krijgt de CDI dit signaal/spanning niet meer, de vonk valt dus weg en de motor stopt.
Verbreek je bij dit type scooters de massaverbinding bij het contactslot, verbreek je daarmee de kortsluiting.
Bij de Aerox werkt dit alleen bij de eerste generatie met de AC-CDI.
De tweede generatie Aerox had al en DC-CDI, hier werkt dit anders, om de motor hier te stoppen verbreekt men gewoon de voedende accuspanning van de CDI.
Trouwens de meeste scooters worden helemaal niet getolen door het contactslot te manipuleren, deze worden gewoon op een aanhanger of busje geladen.
Daarom is een goed slot en iets waar je de scooter aan vast ketend veel belangeijker dan een contactslot.
Ik zie een contactslot daarom ook alleen maar als een ding om de boordspanning in te schakelen en de motor uit.