Mbk booster starten zonder sleutel

bacardiboy

New Member
Hoi,we Hadden een oude mbk booster,als de voorste kap eraf was Dan kon je een bepaalde stekker lostrekken en Dan starte die met Kickstarter! Weet er iemand welke kabel Dat juist is ? Schema van ofzo ?
Post automatically merged:

Hoi,we Hadden een oude mbk booster,als de voorste kap eraf was Dan kon je een bepaalde stekker lostrekken en Dan starte die met Kickstarter! Weet er iemand welke kabel Dat juist is ? Schema van ofzo ? Ik snap niet welke kring je Dan verbreekt door het stekkertje uit te trekken
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Blauw/zwart of zwart.

Waarom wil je eentje stelen dan?
Haha nene ,gewoon uit nieuwsgierigheid.Een maat van me liet me Dat eens zien en was onder de indruk.Dus blauw/zwart of zwart...en dit is dan aan het contact of ? En welke king verbreek je hiermee of wat doe je juist met deze handeling? Kan het ook bij de aerox ?
 
Dit is bij vele scooters zo, niks bijzonders.
Op het moment dat het contactslot uit staat wordt een bepaalde draad tegen massa gelegd.
Hierdoor sluit men, of de ontsteekspoel op de stator, of de pickupspoel kort tegen massa.
Hierdoor krijgt de CDI dit signaal/spanning niet meer, de vonk valt dus weg en de motor stopt.
Verbreek je bij dit type scooters de massaverbinding bij het contactslot, verbreek je daarmee de kortsluiting.

Bij de Aerox werkt dit alleen bij de eerste generatie met de AC-CDI.
De tweede generatie Aerox had al en DC-CDI, hier werkt dit anders, om de motor hier te stoppen verbreekt men gewoon de voedende accuspanning van de CDI.

Trouwens de meeste scooters worden helemaal niet getolen door het contactslot te manipuleren, deze worden gewoon op een aanhanger of busje geladen.
Daarom is een goed slot en iets waar je de scooter aan vast ketend veel belangeijker dan een contactslot.

Ik zie een contactslot daarom ook alleen maar als een ding om de boordspanning in te schakelen en de motor uit.
 
Last edited:
Sparky ik snap het nog niet volledig maar ga er als ik meer tijd heb eens verder op in.
Weet jij toevallig als die aerox een lichtweerstand heeft ? Want zie er geen en hij heeft geen lamp en er is gepruld met de kabels.
 
De oudere Aerox-en hebben een lichtweerstand, de modellen na 2006, niet meer.
Pin me niet vast op het juiste jaartal.
Maar het is makkelijk te zien aan de stuurschakelaars.
Als je alleen een schakelaar hebt voor dim- en grootlicht heeft de scooter geen lichtweerstand.
Als je een aan-/uitschakelaar en een dim-/grootlichtschakelaar hebt, heeft de scooter wel een lichtweerstand.
 
De oudere Aerox-en hebben een lichtweerstand, de modellen na 2006, niet meer.
Pin me niet vast op het juiste jaartal.
Maar het is makkelijk te zien aan de stuurschakelaars.
Als je alleen een schakelaar hebt voor dim- en grootlicht heeft de scooter geen lichtweerstand.
Als je een aan-/uitschakelaar en een dim-/grootlichtschakelaar hebt, heeft de scooter wel een lichtweersta

De oudere Aerox-en hebben een lichtweerstand, de modellen na 2006, niet meer.
Pin me niet vast op het juiste jaartal.
Maar het is makkelijk te zien aan de stuurschakelaars.
Als je alleen een schakelaar hebt voor dim- en grootlicht heeft de scooter geen lichtweerstand.
Als je een aan-/uitschakelaar en een dim-/grootlichtschakelaar hebt, heeft de scooter wel een lichtweerstand.
Dat is goed nieuws ! ik heb geen aan/uit schakelaar ! Dus dan heb ik ook geen weerstand.

De aerox moet opgeknapt worden...de aerox heeft ook geen koplamp verlichting meer ,zit geen lampul meer in en geen kabels of niks,de 2 kleine standlampjes links en rechts heeft die wel nog.Die zijn ook verbonden met kabels bruin/rood en zwart.Tis aangesloten maar je ziet aan die kabels is ook al aan gepruld geweest.

Nu zie ik ook geen kabels voor de koplamp ,voor die lamp int midden, u dim en grootlicht.
Kijk ik bij de kabelboom dan zie ik ze wel ,afgeknipt en geen stekker of niks ! Ik zie 2 gele afgeknipte kabels en 1 groene afgeknipt.
Als ik meet met motor aan dan krijg ik stroom op de groene kabel en ik krijg ook stroom op de gele kabel bij het aanzetten schakelaar grootlicht. Maar op die andere gele kabel krijg ik geen voeding/stroom.

Nu vraag ik me af wat die gele kabel zonder stroom dan is ? ik zie op een bepaalde aerox schema dat er een gele kabel loopt naar kmteller ,voor het blauwe grootlicht waarschuwingslampje denk ik.Dus dan moet ik misschien die gele kabel waar geen voeding op staat samen verbinden met de andere gele ,zo gaat er misschien stroom naar km teller en stroom naar de lamp? Zou die afgeknipte gele kabel zonder stroom dan kunnen komen van kmteller en is het dus op moment ook een massa kabel maar als je die met die andere gele voeding kabel gaat verbinden dan word het ook een voedingskabel Voor de km teller blauw grootlicht lampje?

En hoe word koplamp aangesloten ,groene kabel bij het lampje voor dimlicht en gele kabel bij het lampje voor grootlicht ,en dan komt er denk ik nog een massa kabel ook bij dat lampje vanonder en die massa kabel komt ook samen met de massa kabel van de 2 kleine standlichtjes links en rechts ?
 
Last edited:
Back
Top