Maximum temperatuur luchtgekoeld?

dartmaster187

Well-Known Member
Ik heb gezocht maar kan het nergens vinden?
Simpel maar toch effectief..
Hoe warm mag een luchtgekoelde cilinder maximaal worden? Mijne zit zo aan de 80 graden wat bij LC toch wel aardig aan het maximum is..
Dus wie kan mij antwoord geven.
Het gaat in dit geval om een 70cc malossi van aluminium.
Bedankt..!!

Greetz :W

P.S: In dit geval is het een verticaal blok, maar volgens mij mag dat niks uitmaken?
 
Advertisement - register to remove this

heb gemeten bij bougie, en het was 82 graden .....
volgens mij is dat niet zo goed denk ik :p...
nu heb ik een vraagje, kan je gewoon elk soort koelwater erin doen of zijn er ook specifieke merken die echt goed zijn en dat ik die moet pakken ???
 
Prodigys_144 said:
nu heb ik een vraagje, kan je gewoon elk soort koelwater erin doen of zijn er ook specifieke merken die echt goed zijn en dat ik die moet pakken ???

ik gebruik altijd gedistileerd water, of van die toevoegingsflesjes van silkolene aan normaal water, dat neutraliseerd de kalk :)
 
Prodigys_144 said:
dat vreet niet in op men buizen ofzo ??

Lijkt me niet anders zou Bart het denk ik ook niet gebruiken. :W

Maar 82 graden is veelste hoog.

Bedrijfstemp. van een LC cilinder is meestal tussen de 50 en 70 graden.
Daarboven moet je op gaan passen.
Dit is de temp. van het koelvloeistof natuurlijk
 
Prodigys_144 said:
ja dan ga ik dit eruit doen en dan gedistileerd water erin, heb hier nog kannetje staan van 10L, ik heb ook maar gemeten he :) dusja, hoop dat het kouder word na dit water ... :p

alvast bedankt :)

Je hebt bij de bougie gemeten zag ik, dat is bij lc niet zo'n beste manier.
je moet de temp. van je koelwater meten .
Er zit meestal wel een aansluiting op de cilinder kop meestal is het een M8 gaatje.
 
Neos86R said:
Maar 82 graden is veelste hoog.

Bedrijfstemp. van een LC cilinder is meestal tussen de 50 en 70 graden.
Daarboven moet je op gaan passen.
Dit is de temp. van het koelvloeistof natuurlijk

Neos86R said:
Je hebt bij de bougie gemeten zag ik, dat is bij lc niet zo'n beste manier.
je moet de temp. van je koelwater meten .
Er zit meestal wel een aansluiting op de cilinder kop meestal is het een M8 gaatje.

Twee keer fout.
Standaard scooters kunnen met gemak 80 a 90 graden worden, geen enkel probleem. Alleen verlies je bij die temperaturen vermogen, daarom blijven de sprinters/racers vaak onder de 70. Maar hoger is geen probleem.

Je tweede reply: onder de bougie meten is vele malen beter dan koelwater meten op een LC. (Ik kan dit echt niet vaak genoeg zeggen). Het is namelijk veel directer dus je spoort verkeerde afstellingen eerder op.
 
Joël said:
Twee keer fout.
Standaard scooters kunnen met gemak 80 a 90 graden worden, geen enkel probleem. Alleen verlies je bij die temperaturen vermogen, daarom blijven de sprinters/racers vaak onder de 70. Maar hoger is geen probleem.

Je tweede reply: onder de bougie meten is vele malen beter dan koelwater meten op een LC. (Ik kan dit echt niet vaak genoeg zeggen). Het is namelijk veel directer dus je spoort verkeerde afstellingen eerder op.

Dacht dat als je het koelwater meette dat t preciezer was ... blijkbaar had i kt mis :X
 
is opzich ook vrij logisch hoor..

Koelwater KOELT.. dus dan krijg je elke x weer een toevoer van koel water..

en ook is het zo dat eerst het water ook van temp moet veranderen.. en water neemt warmte minder snel op, en geeft warme minder snel af als metaal.. dus kun je kleine verschillen niet direct meten.. als je onder de bougie doet. meet je de temp van de binnekop.. dus das veel precieser

Edit: met onder de bougie meten kom je dan toch ook op hogeren tempraturen uit?? omdat je nu de temp van je binnekop meet?
 
Last edited:
Shane said:
met onder de bougie meten kom je dan toch ook op hogeren tempraturen uit?? omdat je nu de temp van je binnekop meet?

Klopt... onder de bougie gemeten worden soms wel temperaturen op de AIM berijkt van rond de 180-200 graden Celcius. Echter zijn dit waarden voor een luchtkoeler. Hoe heet je max met lc kan gaat onder de bougie gemeten weet ik niet.
 
Prodigys_144 said:
ja dan ga ik dit eruit doen en dan gedistileerd water erin, heb hier nog kannetje staan van 10L, ik heb ook maar gemeten he :) dusja, hoop dat het kouder word na dit water ... :p

alvast bedankt :)

Heeft mij een bougies gekost, zou gewoon normale kvs erin doen ipv gedestilleerd water, bij mij kookte dit in mijn reservoir en stationair lopen deed hij hierdoor niet egt perfect
 
Prodigys_144 said:
heb gemeten bij bougie, en het was 82 graden .....
volgens mij is dat niet zo goed denk ik :p...
nu heb ik een vraagje, kan je gewoon elk soort koelwater erin doen of zijn er ook specifieke merken die echt goed zijn en dat ik die moet pakken ???
82 onder de bougie lijkt me prima.

Neos86R said:
Dacht dat als je het koelwater meette dat t preciezer was ... blijkbaar had i kt mis :X
Temp van je koelwater is mede afhankelijk van het type en grootte radiateur, de hoeveelheid rijwind, de pompsnelheid, etc. Het is slechts een indicatie


Ik snap niet waarom een LC op een andere bedrijfstemperatuur zou moeten werken als een AC. Ze zijn, buiten de koeling om, namelijk gewoon hetzelfde; 2-takt. Een LC zou net zo goed als een AC rond de 200 moeten zitten. Onder de bougie natuurlijk. Koelwater van 200 is niet zo een goed idee.
Overigens zou de temperatuur van de bougies electrodes rond de 600 moeten. Odner de 500 verbrand niet alle olie volledig, boven de 800 gaat het pingelen.
Leesvoer: http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/techtips.asp?nav=31000&country=US
 
Cipher said:
82 onder de bougie lijkt me prima.


Temp van je koelwater is mede afhankelijk van het type en grootte radiateur, de hoeveelheid rijwind, de pompsnelheid, etc. Het is slechts een indicatie


Ik snap niet waarom een LC op een andere bedrijfstemperatuur zou moeten werken als een AC. Ze zijn, buiten de koeling om, namelijk gewoon hetzelfde; 2-takt. Een LC zou net zo goed als een AC rond de 200 moeten zitten. Onder de bougie natuurlijk. Koelwater van 200 is niet zo een goed idee.
Overigens zou de temperatuur van de bougies electrodes rond de 600 moeten. Odner de 500 verbrand niet alle olie volledig, boven de 800 gaat het pingelen.


een lc kun je contsant houden , een AC niet , een AC zal hogere temperaturen bereiken dan LC ..
 
Ik meet onder de bougie op LC en ik wil hem liever niet over de 120 graden hebben.
Ik hoor van verschillende mensen dat tot 130 ook moet kunnen, maar dat zijn sprinters, ik race er mee. :)
 
Water heeft de beste warmteopname en afgifte capaciteiten van alle vloeistoffen welke je tot je beschikking zult hebben. Met gedestileerd water voorkom je dat een en ander gaat roesten.
Reden waarom er in autos KVS wordt gedaan ipv water is dat KVS niet bevriest onder het nulpunt. Het koelt minder, maar dat maakt niet uit. Er is voldoende marger.

Als je blok niet warm genoeg wordt kun je een koudere bougie nemen, al je afstelling verder gewoon klopt, en je ook geen abnormaal grote radiateur hebt.
 
Back
Top