Er is volgens mij nogal wat verwarring m.b.t. het maximale vermogen dat een brommer of scooter mag hebben.
Ook ik kan geen uitsluitsel geven, maar ik zal proberen iets meer duidelijkheid te scheppen in deze chaos.
Lang geleden was het simpel en was het maximum vermogen van een brommer 0,4 of 0,5 kW.
Er is sinds die tijd nogal wat veranderd, brommers/scooters werden luxer en dus zwaarder, ook werden 2-takt motoren efficienter door beter berekende (standaard) uitlaten, juiste (of betere) vorm van de kop, squish, betere timing van in en uitlaat poorten.
Meer vermogen was dus een must om een zware luxe scooter vooruit te branden.
Een scooter van vandaag de dag die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen zit al gauw op 3kW...ja inderdaad en dat is standaard, meer als wat volgens sommige mensen zou mogen.
Volgens het voertuigreglement is een scooter cq brommer:
Weten agenten niet waar ze mee bezig zijn?
Het antwoord is simpel, dat weten ze inderdaad niet.
Ik weet niet meer wanneer het was, maar ze hebben een x aantal jaren geleden het vermogen voor 'bromfietsen' vrij gegeven.
Wat houd dat nou in?
Het houd in ieder geval in dat je je brommer/scooter niet zomaar op mag voeren, er zou van het standaard vermogen uitgegaan moeten worden en op die basis een boete uitgeschreven moeten worden.
Helaas is zelfs de politie zich daar niet van bewust en zouden ze een lijstje met het max. vermogen van iedere brommer/scooter die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen bij zich moeten hebben (Simpel te achterhalen m.b.v. het framenummer).
Want laten we eerlijk zijn, mijn Foxje (minder als 60 Kilo) met 0,7 kW gaat harder als jou dikke vette luxe scooter (ruim 100 Kilo) met evenveel vermogen...of niet? Da's toch krom?
Als afsluiter:
Ik zorg dat ik weinig weeg (Minder bier drinken..ouch), ik strip m'n scooter (wel zorgen dat er geen uitstekende delen op/aan zitten) en ik ga met gemak te hard, maar dan kunnen ze je niks maken tenzij je geflitst wordt of ze minimaal 500m op dezelfde afstand achter je hebben gereden.
En nu (met die nieuwe kentekenplaten) gaan ze je ook nog laseren, terwijl je maar 35 mag binnen de bebouwde kom en al het verkeer ophoud (Ik ben al wat ouder en ken m'n plaats op de weg als ik op een motor rijd, maar met 35 op een scooter op de weg voel ik me echt niet op m'n gemak...ik wil met het verkeer meerijden....dus te hard) wat zijn we weer lekker bezig.
Correct me if I'm wrong (Verbeter me als ik het fout heb).
Ook ik kan geen uitsluitsel geven, maar ik zal proberen iets meer duidelijkheid te scheppen in deze chaos.
Lang geleden was het simpel en was het maximum vermogen van een brommer 0,4 of 0,5 kW.
Er is sinds die tijd nogal wat veranderd, brommers/scooters werden luxer en dus zwaarder, ook werden 2-takt motoren efficienter door beter berekende (standaard) uitlaten, juiste (of betere) vorm van de kop, squish, betere timing van in en uitlaat poorten.
Meer vermogen was dus een must om een zware luxe scooter vooruit te branden.
Een scooter van vandaag de dag die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen zit al gauw op 3kW...ja inderdaad en dat is standaard, meer als wat volgens sommige mensen zou mogen.
Volgens het voertuigreglement is een scooter cq brommer:
Zoals je onder punt C kunt zien ligt het maximum NETTO vermogen op 4kW (Bruto, dus gemeten op de krukas, nog hoger....15% ofzo).m. bromfiets: motorrijtuig op twee of drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of met een elektromotor en niet zijnde een gehandicaptenvoertuig; motorrijtuigen die op de in artikel 5.6.1, tweede lid, bedoelde wijze zijn voorzien van één of twee gele of oranje platen dan wel gele of oranje vlakken, worden mede als bromfiets aangemerkt; als bromfietsen worden voorts aangemerkt vierwielige motorrijtuigen:
a. met een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen,
b. met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km/h, en
c. uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of uitgerust met een ander type motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 4 kW;
Weten agenten niet waar ze mee bezig zijn?
Het antwoord is simpel, dat weten ze inderdaad niet.
Ik weet niet meer wanneer het was, maar ze hebben een x aantal jaren geleden het vermogen voor 'bromfietsen' vrij gegeven.
Wat houd dat nou in?
Het houd in ieder geval in dat je je brommer/scooter niet zomaar op mag voeren, er zou van het standaard vermogen uitgegaan moeten worden en op die basis een boete uitgeschreven moeten worden.
Helaas is zelfs de politie zich daar niet van bewust en zouden ze een lijstje met het max. vermogen van iedere brommer/scooter die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen bij zich moeten hebben (Simpel te achterhalen m.b.v. het framenummer).
Want laten we eerlijk zijn, mijn Foxje (minder als 60 Kilo) met 0,7 kW gaat harder als jou dikke vette luxe scooter (ruim 100 Kilo) met evenveel vermogen...of niet? Da's toch krom?
Als afsluiter:
Ik zorg dat ik weinig weeg (Minder bier drinken..ouch), ik strip m'n scooter (wel zorgen dat er geen uitstekende delen op/aan zitten) en ik ga met gemak te hard, maar dan kunnen ze je niks maken tenzij je geflitst wordt of ze minimaal 500m op dezelfde afstand achter je hebben gereden.
En nu (met die nieuwe kentekenplaten) gaan ze je ook nog laseren, terwijl je maar 35 mag binnen de bebouwde kom en al het verkeer ophoud (Ik ben al wat ouder en ken m'n plaats op de weg als ik op een motor rijd, maar met 35 op een scooter op de weg voel ik me echt niet op m'n gemak...ik wil met het verkeer meerijden....dus te hard) wat zijn we weer lekker bezig.
Correct me if I'm wrong (Verbeter me als ik het fout heb).