Bedankt allemaal voor de antwoorden hier
Als titanium dezelfde krachten aankan als staal én een titanium drijfstang minder volume heeft, dan is ie natuurlijk zwakker...
En die kerel vroeg je of je wel je eigen drijfstang had gewogen zodat je weet om wat voor een gewichtsverschil je praat.
Ja theoretisch klopt dat idd wat je zegt. Op wikipedia staat o.a. ook dat titanium net zo sterk als staal is, alleen vind ik dat kort door de bocht. Welk soort titanium? (grade) vs welk soort staal? En in die vergelijking, gaat het dan om 2 stukjes die dezelfde massa hebben (en dan dat Titanium dan meer kracht aan kan), of om 2 stukjes die hetzelfde volume hebben?
Indien dat eerste geld, dan kan het wel zo zijn dat daarom titanium bij gelijke massa met staal meer kracht aan kan, en dus daarom een drijfstang dunner kan worden. Ook weet ik niet welke kwaliteit (grade) titanium er gebruikt is, en of misschien daadwerkelijk de veiligheidsfactor omlaag is geschroefd bij constructie van de drijfstang.
En... ik weet ook niet zeker of dat zo is maar dat heb ik vernomen dat de titanium drijfstang smaller is, omdat men zegt dat de wangen dikker zijn. (en de totale krukas dus zwaarder)
De dure malossi drijfstang is idd smaller als een normale. tevens is hij ook iets lichter.
Gewichten heb ik niet, de dikte van de drijfstang is 3.6mm in het midden gemeten
Zojuist gemeten op mn eigen exemplaar.
En er komt geen druppel titanium in voor.
He bedankt voor je antwoord. Nu ben ik eigenlijk ook benieuwd wat de dikte is van de drijfstang van een normale malossi krukas. Helaas heb ik die niet hier liggen.
Maar heb jij er bij het small- en bigend hardmetalen bussen in zitten? Want men zegt dat een naaldlager niet direct op titanium kan lopen, en daarom er altijd een hardmetalen bus in geperst moet worden. Op kreidlerforum was hierover ook eens een discussie of het voordeel van een titanium drijfstang dan niet teniet werd gedaan door de relatief zware hardmetalen bussen die je er dan weer verplicht in moest persen.
En heb jij misschien een foto van je krukas?
En hoe weet je dat er geen druppel titanium in jouw drijfstang zit? Staat dat in documentatie oid dat je er bij kreeg of...?
Volgens mij ging dat in dat topic om het gewicht van de complete as. In dat geval is de "titanium" as van Malossi zwaarder dan een normalen team/RHQ as. Dit voornamelijk omdat de wangen van de krukas dikker.
Dat zou voor mij eigenlijk nog niet eens nadelig zijn. Ik wil namelijk gebruik maken van een batterij ontsteking dus moet sowieso mijn eigen vliegwiel massa bepalen. En als er nu al wat extra vliegwielwerking is door zwaarde krukwangen dan kan ik dat compenseren met een iets lichter vliegwiel.
@ TP mischien ook leuk om te weten, maar als ik me niet vergis zijn de stage 6 drijfstangen van de HPC asjes ook behoorlijk licht. En ik vermoed dat ze minder kosten als de malossi stangen.
Groeten
bv:
staat wel een fout. 37mm bigend!
http://www.scooterpowershop.nl/product_info.php?cPath=32_503_84&products_id=7641
He bedankt voor je antwoord. Maar heb je zelf ondervonden dat ze lichter zijn? Of heb je er één?
En stel dat ze iets minder goed zijn afgewerkt, kan je iig zelf al een stuk verbeteren door de drijfstang grondig te polijsten.