Malossi Krukas met titanium drijfstang - BB 86cc

Bedankt allemaal voor de antwoorden hier :)

Als titanium dezelfde krachten aankan als staal én een titanium drijfstang minder volume heeft, dan is ie natuurlijk zwakker...

En die kerel vroeg je of je wel je eigen drijfstang had gewogen zodat je weet om wat voor een gewichtsverschil je praat.

Ja theoretisch klopt dat idd wat je zegt. Op wikipedia staat o.a. ook dat titanium net zo sterk als staal is, alleen vind ik dat kort door de bocht. Welk soort titanium? (grade) vs welk soort staal? En in die vergelijking, gaat het dan om 2 stukjes die dezelfde massa hebben (en dan dat Titanium dan meer kracht aan kan), of om 2 stukjes die hetzelfde volume hebben?

Indien dat eerste geld, dan kan het wel zo zijn dat daarom titanium bij gelijke massa met staal meer kracht aan kan, en dus daarom een drijfstang dunner kan worden. Ook weet ik niet welke kwaliteit (grade) titanium er gebruikt is, en of misschien daadwerkelijk de veiligheidsfactor omlaag is geschroefd bij constructie van de drijfstang.

En... ik weet ook niet zeker of dat zo is maar dat heb ik vernomen dat de titanium drijfstang smaller is, omdat men zegt dat de wangen dikker zijn. (en de totale krukas dus zwaarder)



De dure malossi drijfstang is idd smaller als een normale. tevens is hij ook iets lichter.

Gewichten heb ik niet, de dikte van de drijfstang is 3.6mm in het midden gemeten
Zojuist gemeten op mn eigen exemplaar.

En er komt geen druppel titanium in voor.

He bedankt voor je antwoord. Nu ben ik eigenlijk ook benieuwd wat de dikte is van de drijfstang van een normale malossi krukas. Helaas heb ik die niet hier liggen.

Maar heb jij er bij het small- en bigend hardmetalen bussen in zitten? Want men zegt dat een naaldlager niet direct op titanium kan lopen, en daarom er altijd een hardmetalen bus in geperst moet worden. Op kreidlerforum was hierover ook eens een discussie of het voordeel van een titanium drijfstang dan niet teniet werd gedaan door de relatief zware hardmetalen bussen die je er dan weer verplicht in moest persen.

En heb jij misschien een foto van je krukas?

En hoe weet je dat er geen druppel titanium in jouw drijfstang zit? Staat dat in documentatie oid dat je er bij kreeg of...?




Volgens mij ging dat in dat topic om het gewicht van de complete as. In dat geval is de "titanium" as van Malossi zwaarder dan een normalen team/RHQ as. Dit voornamelijk omdat de wangen van de krukas dikker.

Dat zou voor mij eigenlijk nog niet eens nadelig zijn. Ik wil namelijk gebruik maken van een batterij ontsteking dus moet sowieso mijn eigen vliegwiel massa bepalen. En als er nu al wat extra vliegwielwerking is door zwaarde krukwangen dan kan ik dat compenseren met een iets lichter vliegwiel.

@ TP mischien ook leuk om te weten, maar als ik me niet vergis zijn de stage 6 drijfstangen van de HPC asjes ook behoorlijk licht. En ik vermoed dat ze minder kosten als de malossi stangen.

Groeten

bv:
staat wel een fout. 37mm bigend!

http://www.scooterpowershop.nl/product_info.php?cPath=32_503_84&products_id=7641

He bedankt voor je antwoord. Maar heb je zelf ondervonden dat ze lichter zijn? Of heb je er één?


En stel dat ze iets minder goed zijn afgewerkt, kan je iig zelf al een stuk verbeteren door de drijfstang grondig te polijsten.
 
Naja of ten gevolge van de verdunde drijfstang de krukas wangen wat zwaarder is maakt niet uit want zoals je zelf al zei; dat is geen oscillerende massa.
De pen binnen een zuiger is relatief óók vrij zwaar, zou daar niet toevallig wat op te besparen zijn? Uitboren bijvoorbeeld. Kan wel een keer berekenen wat (theoretisch) de minimum wanddikte van de pen moet zijn.
 
Dat ze niet even mooi zijn afgewerkt maakt niet veel uit.
Er is al genoeg bewezen dat de stage 6 asjes heel blijven bij serieuze setupjes.

En neen ik heb er geen in mijn bezit. Anders had ik hem wel gewogen voor jou.
Maar ik had dat horen vertellen dat ze ook lichter zijn als de gemiddelde stangen.

Grtz.
 
Mischien weer niet de nuttigste informatie, maar wel goede detailfoto's
Voor zover ik kan zien, zit er al zeker geen stalen bus aan het small end:

[ir]http://www.scootertuning.net/img/reviews/malossititaniumkrukas/malossititaniumkruk_6.jpg[/ir]

[ir]http://www.scootertuning.net/img/reviews/malossititaniumkrukas/malossititaniumkruk_7.jpg[/ir]

[ir]http://www.scootertuning.net/img/reviews/malossititaniumkrukas/malossititaniumkruk_3.jpg[/ir]

bron en de rest van de pics:
http://www.scootertuning.net/showarticle.php?ID=63


en een stage 6 hpc:

[ir]http://i36.tinypic.com/2rzuogz.jpg[/ir]

[ir]http://i36.tinypic.com/2afy1k2.jpg[/ir]
 
Last edited by a moderator:
ok ik geloof dat best inderdaad. Toch blijft mijn voorkeur naar Titanium nog even uit gaan. Mocht blijken dat daar niets in te krijgen is, en alle zogenaamde Malossi Titanium drijfstangen totaal 0,0 titanium bevatten; dan ga ik eens kijken naar wat het verschil in massa zoal is tussen verschillende metalen drijfstangen.

Bijv. inderdaad zo'n drijfstang Stage6, of een Samarin kan best nog heel wat lichter zijn dat de huidige drijfstangen vaak in krukassen. Echter is dit een vermoeden en zegt dus nog niets.
Daarnaast moet je met zoiets wel afvragen of het waard is om een iets lichtere stalen drijfstang te plaatsen ter vervanging van de huidige stalen drijfstang. Dat verschil is minimaal misschien. En dus misschien niet eens waard ivm met het opnieuw balanceren, persen, kosten etc.
Dat is met een Titanium drijfstang ook allemaal maar dat is het voor mij sowieso waard omdat die gewoon 60% lichter is en ik dat ook als een mooi probeersel/uitdaging zie.

Edit: Thx voor de foto's !
 
ok ik geloof dat best inderdaad. Toch blijft mijn voorkeur naar Titanium nog even uit gaan. Mocht blijken dat daar niets in te krijgen is, en alle zogenaamde Malossi Titanium drijfstangen totaal 0,0 titanium bevatten; dan ga ik eens kijken naar wat het verschil in massa zoal is tussen verschillende metalen drijfstangen.

Bijv. inderdaad zo'n drijfstang Stage6, of een Samarin kan best nog heel wat lichter zijn dat de huidige drijfstangen vaak in krukassen. Echter is dit een vermoeden en zegt dus nog niets.
Daarnaast moet je met zoiets wel afvragen of het waard is om een iets lichtere stalen drijfstang te plaatsen ter vervanging van de huidige stalen drijfstang. Dat verschil is minimaal misschien. En dus misschien niet eens waard ivm met het opnieuw balanceren, persen, kosten etc.
Dat is met een Titanium drijfstang ook allemaal maar dat is het voor mij sowieso waard omdat die gewoon 60% lichter is en ik dat ook als een mooi probeersel/uitdaging zie.

Edit: Thx voor de foto's !

Ik denk dat een lichtere drijfstang monteren zeker geen verloren moeite is.
En dan moet je ook nog even voor jezelf afwegen welke lengte je gaat nemen.
Een drijfstang van 80 zal natuurlijk ook lichter zijn als 1 van 85 of 90.
Weliswaar zijn de lijbaankrachten minder in het 2de geval.

Op de zuiger zou je ook nog flink wat gewicht kunnen besparen. Door hier en daar nog wat materiaal te verwijderen (ik ga ervan uit dat het voor het sprinten bedoeld is en dat er dus toch frequent een nieuwe zuiger zal ingaan).

Moet je ook ineens wat gegevens verzamelen over het gewicht van de naaldlagers, en piston pennen.

Als je op al deze punten een beetje wint, zal de totale winst toch merkbaar moeten zijn denk ik.

Het valt niet te vergelijken, maar heb je al eens gekeken hoe de zuigers van een 4T crosser eruit zien, die zijn echt superlicht gemaakt. Daar kan dat natuurlijk ook omdat ze veel meer steun van de cilinder krijgen en dus minder kunnen kantelen.

om even een idee te schetsen:

http://www.24mx.se/upload/products/141222-130017-kolvar-wossner-motocross.jpg

http://www.pjme.co.uk/acatalog/CRF150-PISTON-KIT-MITAKA.jpg

Groeten
 
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=28654&postdays=0&postorder=asc&start=0

In dit topic staan heel veel nuttige posts met op pagina 3 een paar zeer goede ingescande blz.

Conclusie zoals ik hem uit dat topic haal is dat een lagere oscillerende massa kan resulteren in een hoger haalbaar toerental met voor de rest gelijkblijvende factoren.

Daar beweert iemand ook het volgende:

De malossi drijfstang is toch echt van titanium. Er zitten stalen bussen in waar de naalden oplopen. Zoals Tonk al opmerkte gaat daar een deel van het gewichtsverlies weer verloren.
Titanium is ongeveer 1/3 lichter dan staal.Zuiver is het net iets slapper dan staal.Maar de meeste soorten zijn al snel sterker. Met alu. erdoorheen is een treksterkte van 900 haalbaar.Met de nodige moeite is dat spul nog wel te verspanen.
 
He bedankt voor je antwoord. Nu ben ik eigenlijk ook benieuwd wat de dikte is van de drijfstang van een normale malossi krukas. Helaas heb ik die niet hier liggen.

Maar heb jij er bij het small- en bigend hardmetalen bussen in zitten? Want men zegt dat een naaldlager niet direct op titanium kan lopen, en daarom er altijd een hardmetalen bus in geperst moet worden. Op kreidlerforum was hierover ook eens een discussie of het voordeel van een titanium drijfstang dan niet teniet werd gedaan door de relatief zware hardmetalen bussen die je er dan weer verplicht in moest persen.

En heb jij misschien een foto van je krukas?

En hoe weet je dat er geen druppel titanium in jouw drijfstang zit? Staat dat in documentatie oid dat je er bij kreeg of...?

Lees je eigen topic even door.
De legering is 18 NiCrMo5 staat in de malossi documentatie
Nikkel Chroom Molybdeem , dus geen titanium.

Hier een foto van de Stage6 versie
64471619.jpg


En hier van de Malossi versie
mhra.jpg
 
Lees je eigen topic even door.
De legering is 18 NiCrMo5 staat in de malossi documentatie
Nikkel Chroom Molybdeem , dus geen titanium.


Ik lees mijn eigen topic wel.. jij ook?


hey bedankt voor de reacties.

Idd, na het lezen van die Malossi manual zie ik dat 18 NiCrMo5 het materiaal van de krukaswangen e.d. is.
Ik ben echter op zoek naar informatie / documentatie / advies, meningen, tips over titanium drijfstangen.

Bovendien lees ik ook nog eens de Malossi documentatie... jij ook?

TECHNICAL SPECIFICATIONS
- Crankshaft halves material: 18 Ni Cr Mo5.




In ieder wel bedankt voor je foto's ! Kan door de goede kwaliteit goed de drijfstang zien.
Echter zegt me dat nog niet zoveel of dat wel of niet een titanium legering is.

Ik denk dat ik voor de precieze massa's en legeringen Malossi zelf maar even zal moeten mailen. Hoop dat ze uberhaubt wel reageren op mailtjes.
 
ik snap jou niet
je blijft maar zeggen "echter weet ik nog niet of het nu wel of niet een titanium legering is"
EN je zegt de hele tijd zelf al dat het materiaal 18 Ni Cr Mo5 is. Dat is dus je legering, en je hoeft dus niet ook nog eens malossi te gaan bellen om na te vragen of ze niet stiekem de "Ti" uit hun legering beschrijving hebben weggelaten.
 
ik snap jou niet
je blijft maar zeggen "echter weet ik nog niet of het nu wel of niet een titanium legering is"
EN je zegt de hele tijd zelf al dat het materiaal 18 Ni Cr Mo5 is. Dat is dus je legering, en je hoeft dus niet ook nog eens malossi te gaan bellen om na te vragen of ze niet stiekem de "Ti" uit hun legering beschrijving hebben weggelaten.

Die 18NiCrMo5 slaat op de wangen van de krukas NIET op de drijfstang.
Is lezen nu zo moeilijk?

TECHNICAL SPECIFICATIONS
- Crankshaft halves material: 18 Ni Cr Mo5.
 
ik dacht even dat je gelijk had maar ben er helaas achter dat het om een fout gaat op de website.
Ze zetten immers bij elke krukas dezelfde text en kijken dus totaal niet wat het echt is.

Type maar in: crankshaft en zie, bij elke staat hetzelfde. Of het er nu één is van 90 euro over één van +600 euro.

En coppered connecting rod, dat geeft al aan lijkt me dat de drijfstang koperkleurig moet zijn. Nu zijn veel drijfstangen dat wel, maar waar het hier in dit topic om gaat is dat niet.

Voorbeeld van een drijfstang van €93,- waar hetzelfde bij staat voor de connecting rod:

http://www.malossistore.be/Prodotto.aspx?type=M&&C=53 8319&Search=si

Nog meer voorbeelden, dat aangeeft dat het gewoon een standaard text is (wat je wel vaker ziet bij slechte websites):
http://www.malossistore.be/Prodotto.aspx?type=M&&C=53 5779&Search=si
http://www.malossistore.be/Prodotto.aspx?type=M&&C=53 1802&Search=si
http://www.malossistore.be/Prodotto.aspx?type=M&&C=53 9212&Search=si
http://www.malossistore.be/Prodotto.aspx?type=M&&C=53 8855&Search=si
http://www.malossistore.be/Prodotto.aspx?type=M&&C=53 9703&Search=si
http://www.malossistore.be/Prodotto.aspx?type=M&&C=53 5779&Search=si
http://www.malossistore.be/Prodotto.aspx?type=M&&C=53 8123&Search=si

en zo staan er nog velen met dezelfde text.


Zulk soort fouten zijn er wel vaker. Zo staat er op scoots.nl ook een Polini krukas waarbij vermeld staat dat hij van titanium is. Echter na een mailtje gestuurd te hebben naar Polini bleek dit niet het geval te zijn. Maar blijkbaar gooien webshops graag deze term erbij aangezien dit denk ik een mooi verkooppunt is.
 
Nee, het is te veel werk om voor elk artikel een aparte beschrijving te geven. ;)

Vaak zijn afbeeldingen ook hetzelfde voor verschillende types blok etc.
 
Ik denk wel dat het besluit kan genomen worden dat de drijfstang van malossi
geen titanium is. Wegens het ontbreken van zoals je zelf vermeld, busjes in de as.

Ik ben nog geen enkel plaatje tegengekomen waar dit te zien is op een malossi as.

De grootste vraag rest nog, wat ze dan wel wegen, en andere natuurlijk.
 
misschien heb je gelijk Ronny, het lijkt erop dat niemand hier echt kan aantonen wat het is. Wil wel graag weten wat het wel is.

Maar de foto die op XSH staat, staan wel 2 busjes bij.
Het busje dat ik aanwijs hier op de foto, waar is die voor? Lijkt er wel op of die zo in het small-end past...?
titaniumdrijfstang.jpg



En het (dikkere) busje links daarvan op de foto? Is dat een afstandsbusje ofzoiets? (voor achter je vario??) geen idee namelijk... werk nooit met scooters :P
 
Back
Top