Goedendag,
Ik ben niet heel erg in to the scooterscene dus vandaar dat ik om jullie raad vraag.
Een Minarelli blok (van een sonic) met 86cc Malossi BB met een Malossi krukas met titanium drijfstang (Pen 13).
Dit wil ik gaan kopen van iemand maar de krukas zit momenteel nog in het blok dus foto's ervan maken kan helaas nog niet. Voordat ik diegene het blok demonteert, en ik langs ga om te kijken wil ik eerst het één en ander alvast weten erover:
- Een titanium drijfstang herken ik aan?:
* Niet magnetisch (of zeer zwak, drijfstang is immers nooit 100% titaan maar een legering)
* Hard metalen loopring(en) in small en bigend
* Dunner dan een normale drijfstang
De bedoeling is om de titanium drijfstang te gebruiken voor in een AM6 schakelblok. Ik zal de krukas dus uit elkaar persen en alleen de titanium drijfstang ervan gebruiken.
Ik zie dat er voor de 86cc versies 2 soorten krukassen bestaan die allebei een titanium drijfstang hebben:
http://www.xsh-tuning.nl/krukas-mal...-p-528.html?osCsid=n4llufflc6gn27u2ps6qcomuf6
http://www.xsh-tuning.nl/krukas-tea...-p-530.html?osCsid=n4llufflc6gn27u2ps6qcomuf6
De eerste is 85mm drijfstang? (staat namelijk typefout op website, alleen een "8" staat er...)
De tweede is 80mm.
Maar dat betekent dus dat er 2 soorten lengtes bestaan van echte titanium drijfstangen?
Met andere woorden, dat die jongen met een 86cc blok rijdt zegt nog niets over of hij een 80mm of 85mm drijfstang moet hebben?
- En weet iemand nog meer maten van de titanium drijfstang (85mm)? (dus breedte small en bigend etc.)
- En mijn laatste, tevens belangrijkste, vraag:
Wanneer ik de krukas demonteer om de titanium drijfstang te gebruiken voor een schakelblok, kan ik een andere losse normale (rhq) drijfstang in de krukas weer terug plaatsen? Ik heb immers alleen de titanium drijfstang nodig uit de scooterkrukas. En wanneer ik er een gewone drijfstang weer in terug pers, kan ik de krukas weer verkopen. Anders is het mij te duur want dan kan ik beter de titanium drijfstang los bestellen bij malossi (350 euro heb ik vernomen, als deze al te bestellen valt...).
Echter heb ik wel eens gehoord dat de krukaswangen dikker zijn wanneer er gebruik wordt gemaakt van een titanium as. Deze zou immers meer kracht aan kunnen en dus kan de ruimte tussen de wangen smaller, en worden dus de wangen dikker. Wanneer dat het geval is, kan ik er niet zomaar een normale drijfstang weer tussen persen aangezien dat dan niet zou passen. Vandaar dat ik hier even meer info over vraag.
- En klein laatste vraagje: Weet iemand de samenstelling/legering(sverhouding) van een titanium drijfstang?
(en persen, balanceren e.d. is geen probleem voor mij, heb daar de mogelijkheden voor).
Alvast bedankt.
Gr,
Lennart
(ps. Heb geen pro acces maar weet ook niet of wel/niet daar thuis zo horen).
Ik ben niet heel erg in to the scooterscene dus vandaar dat ik om jullie raad vraag.
Een Minarelli blok (van een sonic) met 86cc Malossi BB met een Malossi krukas met titanium drijfstang (Pen 13).
Dit wil ik gaan kopen van iemand maar de krukas zit momenteel nog in het blok dus foto's ervan maken kan helaas nog niet. Voordat ik diegene het blok demonteert, en ik langs ga om te kijken wil ik eerst het één en ander alvast weten erover:
- Een titanium drijfstang herken ik aan?:
* Niet magnetisch (of zeer zwak, drijfstang is immers nooit 100% titaan maar een legering)
* Hard metalen loopring(en) in small en bigend
* Dunner dan een normale drijfstang
De bedoeling is om de titanium drijfstang te gebruiken voor in een AM6 schakelblok. Ik zal de krukas dus uit elkaar persen en alleen de titanium drijfstang ervan gebruiken.
Ik zie dat er voor de 86cc versies 2 soorten krukassen bestaan die allebei een titanium drijfstang hebben:
http://www.xsh-tuning.nl/krukas-mal...-p-528.html?osCsid=n4llufflc6gn27u2ps6qcomuf6
http://www.xsh-tuning.nl/krukas-tea...-p-530.html?osCsid=n4llufflc6gn27u2ps6qcomuf6
De eerste is 85mm drijfstang? (staat namelijk typefout op website, alleen een "8" staat er...)
De tweede is 80mm.
Maar dat betekent dus dat er 2 soorten lengtes bestaan van echte titanium drijfstangen?
Met andere woorden, dat die jongen met een 86cc blok rijdt zegt nog niets over of hij een 80mm of 85mm drijfstang moet hebben?
- En weet iemand nog meer maten van de titanium drijfstang (85mm)? (dus breedte small en bigend etc.)
- En mijn laatste, tevens belangrijkste, vraag:
Wanneer ik de krukas demonteer om de titanium drijfstang te gebruiken voor een schakelblok, kan ik een andere losse normale (rhq) drijfstang in de krukas weer terug plaatsen? Ik heb immers alleen de titanium drijfstang nodig uit de scooterkrukas. En wanneer ik er een gewone drijfstang weer in terug pers, kan ik de krukas weer verkopen. Anders is het mij te duur want dan kan ik beter de titanium drijfstang los bestellen bij malossi (350 euro heb ik vernomen, als deze al te bestellen valt...).
Echter heb ik wel eens gehoord dat de krukaswangen dikker zijn wanneer er gebruik wordt gemaakt van een titanium as. Deze zou immers meer kracht aan kunnen en dus kan de ruimte tussen de wangen smaller, en worden dus de wangen dikker. Wanneer dat het geval is, kan ik er niet zomaar een normale drijfstang weer tussen persen aangezien dat dan niet zou passen. Vandaar dat ik hier even meer info over vraag.
- En klein laatste vraagje: Weet iemand de samenstelling/legering(sverhouding) van een titanium drijfstang?
(en persen, balanceren e.d. is geen probleem voor mij, heb daar de mogelijkheden voor).
Alvast bedankt.
Gr,
Lennart
(ps. Heb geen pro acces maar weet ook niet of wel/niet daar thuis zo horen).