Malossi Krukas met titanium drijfstang - BB 86cc

Razortje

Well-Known Member
Goedendag,

Ik ben niet heel erg in to the scooterscene dus vandaar dat ik om jullie raad vraag.

Een Minarelli blok (van een sonic) met 86cc Malossi BB met een Malossi krukas met titanium drijfstang (Pen 13).

Dit wil ik gaan kopen van iemand maar de krukas zit momenteel nog in het blok dus foto's ervan maken kan helaas nog niet. Voordat ik diegene het blok demonteert, en ik langs ga om te kijken wil ik eerst het één en ander alvast weten erover:

- Een titanium drijfstang herken ik aan?:
* Niet magnetisch (of zeer zwak, drijfstang is immers nooit 100% titaan maar een legering)
* Hard metalen loopring(en) in small en bigend
* Dunner dan een normale drijfstang

De bedoeling is om de titanium drijfstang te gebruiken voor in een AM6 schakelblok. Ik zal de krukas dus uit elkaar persen en alleen de titanium drijfstang ervan gebruiken.

Ik zie dat er voor de 86cc versies 2 soorten krukassen bestaan die allebei een titanium drijfstang hebben:

http://www.xsh-tuning.nl/krukas-mal...-p-528.html?osCsid=n4llufflc6gn27u2ps6qcomuf6

http://www.xsh-tuning.nl/krukas-tea...-p-530.html?osCsid=n4llufflc6gn27u2ps6qcomuf6

De eerste is 85mm drijfstang? (staat namelijk typefout op website, alleen een "8" staat er...)
De tweede is 80mm.

Maar dat betekent dus dat er 2 soorten lengtes bestaan van echte titanium drijfstangen?
Met andere woorden, dat die jongen met een 86cc blok rijdt zegt nog niets over of hij een 80mm of 85mm drijfstang moet hebben?


- En weet iemand nog meer maten van de titanium drijfstang (85mm)? (dus breedte small en bigend etc.)



- En mijn laatste, tevens belangrijkste, vraag:

Wanneer ik de krukas demonteer om de titanium drijfstang te gebruiken voor een schakelblok, kan ik een andere losse normale (rhq) drijfstang in de krukas weer terug plaatsen? Ik heb immers alleen de titanium drijfstang nodig uit de scooterkrukas. En wanneer ik er een gewone drijfstang weer in terug pers, kan ik de krukas weer verkopen. Anders is het mij te duur want dan kan ik beter de titanium drijfstang los bestellen bij malossi (350 euro heb ik vernomen, als deze al te bestellen valt...).

Echter heb ik wel eens gehoord dat de krukaswangen dikker zijn wanneer er gebruik wordt gemaakt van een titanium as. Deze zou immers meer kracht aan kunnen en dus kan de ruimte tussen de wangen smaller, en worden dus de wangen dikker. Wanneer dat het geval is, kan ik er niet zomaar een normale drijfstang weer tussen persen aangezien dat dan niet zou passen. Vandaar dat ik hier even meer info over vraag.


- En klein laatste vraagje: Weet iemand de samenstelling/legering(sverhouding) van een titanium drijfstang?


(en persen, balanceren e.d. is geen probleem voor mij, heb daar de mogelijkheden voor).


Alvast bedankt.

Gr,

Lennart



(ps. Heb geen pro acces maar weet ook niet of wel/niet daar thuis zo horen).
 
Advertisement - register to remove this

Helaas is het geen titanium. Deze vergissing is al vele malen gemaakt.Malossi noemt hem geloof ik "titan", wat zeer verwarrend is. De maat van de big-endpen is 18mm en van een rhq is 16mm. Al heb ik dan wel een losse(ongebruikt) liggen, echter deze is van een piaggio. Ik kan hem nu niet nameten voor je, want hij ligt elders.
 
Wat is er speciaal aan de drijfstang dan vergeleken met een normale versie?

Hij is 200a300 euro duurder de krukas, drijfstang los is ook velen malen duurder.
En als het titanium zou zijn, klopt het dat je naaldlager niet direct op de drijfstang kan lopen, daar moet nog een hardmetalen bus tussen. En dat is precies wat deze drijfstang(en) ook hebben. Dus dat maakt het wel weer verdacht dat het toch iets is wat op titanium zou moeten lijken...

Het kan uiteraard ook zijn dat ze zulke bussen toevoegen, uiterlijk beetje anders maken, en daardoor de prijs met 200 a 300 euro omhoog kunnen gooien voor een krukas.

Weet iemand waar de drijfstang van gemaakt is?
Of waar een normale drijfstang uit bestaat? (legering)

In ieder geval bedankt voor de antwoorden :)
 
waarom zou je sowieso een titaniuim drijfstang hebben...
van een goeie race-as heb ik ook nog nooit gehoord dat ze kapot gingen

Klopt, het gaat mij eigenlijk ook niet om de kwaliteit van breken e.d. (het schijnt zelfs zo te zijn dat titanium minder trek-druk belasting zelfs nog aan kan) maar het gaat mij om de lichtere drijfstang.

Minder op een neer gaande massa betekent in theorie meer vermogen. En ik vind dit een leuk uitdaginkje om te testen en ervaring mee op doen.
Het is voor de sprint en daar telt elke tiende seconde :)


het materiaal is 18 NiCrMo5

He bedankt! Heb je dat uit bepaalde documentatie of..?
Zo ja, is die documentatie ook voor mij eventueel beschikbaar?


En vreemd genoeg zit er in de legering dus geen Titaan. Dus sprake van een titanium drijfstang is er dan niet.

Wel ben ik benieuwd of zo'n drijfstang veel lichter is dan een normale die bijv. in een RHQ gebruikt wordt.
Sowieso heb ik nog geen kijk op wat een drijfstang weegt (dacht eens gehoord te hebben rond de 80 gram...)
 
hey bedankt voor de reacties.

Idd, na het lezen van die Malossi manual zie ik dat 18 NiCrMo5 het materiaal van de krukaswangen e.d. is.
Ik ben echter op zoek naar informatie / documentatie / advies, meningen, tips over titanium drijfstangen.

Grote vraag bijvoorbeeld: Waar kan ik dé Malossi titanium drijfstang aan herkennen? Want er zijn regelmatig mensen die er één hebben of verkopen maar of het ook echt titanium is konden ze mij nooit vertellen.

Manieren om te herkennen: ...?
- Normale drijfstang magnetisch? En titanium drijfstang niet?
- Gewicht
- Een titanium drijfstang moet altijd hardmetalen bussen hebben in small- en bigend want naaldlager mag niet direct op het titanium rollen/lopen. Kan iemand dit bevestigen?

Alvast bedankt!
 
Waarom wil je een malossi drijfstang gebruiken.

Samarin heeft ook mooie drijfstangen die uit 1 stuk gefreesd zijn:
Foto_0604.JPG

min.jpg


Ik heb er zo eentje besteld via www.emot.nl
 
Nou wil ik nie veel zeggen maar je doet zoveel aan die roterende massa .
Watvoor ontsteking heb je op dit blok zitten?
Ik neem aan dat je niet aleen een nok met een pickup sensor der op hebt zitte ?
Want anders ga je zoveel werk doen wat eigelik anders makelijker en goedkoper opgelost kan worden .
Kijk maar eens naar deze ontsteking die ik waarschijnlijk ook ga gebruiken.

http://www.hpi.be/osc.htm

Suc6
 
Waarom wil je een malossi drijfstang gebruiken.

Samarin heeft ook mooie drijfstangen die uit 1 stuk gefreesd zijn:

Ik heb er zo eentje besteld via www.emot.nl

Het gaat niet om zo maar een drijfstang. Die ik nu in mijn krukas heb zitten is ook gewoon goed. Het gaat niet om het breken maar om een lichtere massa. En dat bereik je vooral met een titanium drijfstang. Plus dat ik gewoon leuk vind om eens te kijken wat zoiets voor veranderingen teweeg brengt aan je motor.
Deze van Samarin is ook gewoon een staalsoort . Misschien beter afgewerkt, sterker, beter etc maar dat is niet echt wat ik zoek.
Wel interessant zou het kunnen zijn wanneer blijkt dat die drijfstang een stuk lichter is dan een gemiddelde drijfstang die standaard in een krukas zit. Echter is titanium altijd nog weer lichter dan dat dus dat is waar ik nu naar op zoek ben.




Nou wil ik nie veel zeggen maar je doet zoveel aan die roterende massa .
Watvoor ontsteking heb je op dit blok zitten?
Ik neem aan dat je niet aleen een nok met een pickup sensor der op hebt zitte ?
Want anders ga je zoveel werk doen wat eigelik anders makelijker en goedkoper opgelost kan worden .
Kijk maar eens naar deze ontsteking die ik waarschijnlijk ook ga gebruiken.

http://www.hpi.be/osc.htm

Suc6

Je gooit nu eigenlijk 2 factoren in 1 cathogorie: roterende massa. Maar dat is niet juist.

Je hebt namelijk roterende en oscilerende massa. Dat is een heel wezenlijk verschil. Roterende massa wil je zeker niet altijd zo licht mogelijk hebben, dat zie je bijv. terug in de praktijk dat men weer gebruik maakt van een verzwaarplaat. Of dat mensen met een ignitech ontsteking toch een vliegwieltje draaien met de draaibank.

Echter wil je je oscilerende massa zo laag mogelijk hebben en daarmee je wrijvingsverliezen beperken en vooral de krachten op lagers e.d. zo laag mogelijk te maken. Daarmee creër je dus in theorie meer vermogen en lagere belasting voor lagers. Ook dit zie je terug in de praktijk want in hoogstaande racerij wordt gebruik gemaakt van titanium drijfstangen. Ook worden andere oscilerende massa's zo licht mogelijk gemaakt: lichte zuigers, holle pistonpennen etc.

Ik ga wel gebruik maken van een batterij ontsteking maar niet als hoofdreden om minder roterende te creëren.
 
Je wil inderdaad echt zo weinig mogelijk oscilerende massa.
Kijk maar naar de wankel/rotot motor.
Maar dat heeft niets met wrijving te maken zoals je zegt.

Je hebt gewoon een hoop extra energie nodig om de constant veranderende richting
teweeg te brengen.

Wat ik alleen niet goed snap van jou, is dat je perse een lichtere drijfstang wil.

Maar als ik het goed begrijp heb je degen die nu geplaatst zit nog niet eens gewogen.
En heb je eigenlijk al zo goed als zeker een malossi drijfstang geregeld zonder dat je
enig idee hebt dat het lichter is.

Het wil trouwens niet zeggen dat het materiaal lichter is dat de contsuctie ook lichter word.
Net zoals aluminium. Veel mensen gebruiken dit omdat het materiaal lichter is.
Maar het gewichtsvershil in de contstructie is echt weinig, omdat je het ook dikker moet maken
en dus meer materiaal nodig hebt, omdat alu nu eenmaal lagere spanningen aankan als ijzer.

Vermoedelijk zal hij wel lichter zijn, maar voor je de malossi drijfstang koopt mischien eerst nog
wat verder onderzoek doen naar lichte drijfstangen.

Wat je ook moet onthouden is dat een kortere drijfstang minder gewicht heeft, maar de lijnbaankracht word hoger, dus ook de wrijving tussen zuiger en cilinder, wat dan weer meer
slijtage en een hogere energie kost teweeg brengt!
 
Je wil inderdaad echt zo weinig mogelijk oscilerende massa.
Kijk maar naar de wankel/rotot motor.
Maar dat heeft niets met wrijving te maken zoals je zegt.

Je hebt gewoon een hoop extra energie nodig om de constant veranderende richting
teweeg te brengen.

Wat ik alleen niet goed snap van jou, is dat je perse een lichtere drijfstang wil.

Maar als ik het goed begrijp heb je degen die nu geplaatst zit nog niet eens gewogen.
En heb je eigenlijk al zo goed als zeker een malossi drijfstang geregeld zonder dat je
enig idee hebt dat het lichter is.

Het wil trouwens niet zeggen dat het materiaal lichter is dat de contsuctie ook lichter word.
Net zoals aluminium. Veel mensen gebruiken dit omdat het materiaal lichter is.
Maar het gewichtsvershil in de contstructie is echt weinig, omdat je het ook dikker moet maken
en dus meer materiaal nodig hebt, omdat alu nu eenmaal lagere spanningen aankan als ijzer.

Vermoedelijk zal hij wel lichter zijn, maar voor je de malossi drijfstang koopt mischien eerst nog
wat verder onderzoek doen naar lichte drijfstangen.

Wat je ook moet onthouden is dat een kortere drijfstang minder gewicht heeft, maar de lijnbaankracht word hoger, dus ook de wrijving tussen zuiger en cilinder, wat dan weer meer
slijtage en een hogere energie kost teweeg brengt!

Antwoorden:
- Waarom ik een lichtere drijfstang wil? Lees mijn reacties in dit topic...
- Waarom zou ik op dit moment mijn huidige krukas uit elkaar persen om daarvan de massa te meten van die drijfstang?
- Ik heb nog niet zomaar de drijfstang gekocht, dus dat is zomaar een aanname...
- En verdiep je eens in titanium, het is veel lichter als staal en kan nagenoeg dezelfde krachten aan

- Heb nog niets gekocht, en verder onderzoek doen?? Daarvoor is dit topic en hoop ik op ervaringen en reacties van mensen, dus onderzoek doe ik zeker wel.

Bovendien schijnt een titanium drijfstang juist smaller te zijn dan een metalen, dat betekent dat, buiten dat titanium veel lichter is, het ook nog eens een drijfstang is die minder volume heeft. Dat is juist het tegenovergestelde van jouw bewering..
 
1) Waarom je een lichtere drijfstang wil snap ik hoor.
Daar heb je me in misbegrepen.
2) Omdat je dan tenminste weet voor je iets koopt wat het verschil is.
3) Nja, ik dacht dat je hem al zo goed als zeker had gekocht
4) De krukas is zeer zeker een LEGERING met titanium (als hij al van titanium gemaakt is)
Dus ik, en jij blijkbaar ook , hebt geen idee uit welk materiaal hij exact gemaakt is
Dus ik kan niet zeggen dat hij ook effectief lichter gaat zijn. (waarschijnlijk wel)

5) Mijn bewering gaat over alu. Die heeft idd niets met titanium te maken.
Ik wou je daar enkel op wijzen dat niet alles we een lichtere massadichtheid
heeft ook lichter is in constructie. Maar dat gaat idd niet op voor de meeste
titanium legeringen.
 
Als titanium dezelfde krachten aankan als staal én een titanium drijfstang minder volume heeft, dan is ie natuurlijk zwakker...

En die kerel vroeg je of je wel je eigen drijfstang had gewogen zodat je weet om wat voor een gewichtsverschil je praat.
 
De dure malossi drijfstang is idd smaller als een normale. tevens is hij ook iets lichter.

Gewichten heb ik niet, de dikte van de drijfstang is 3.6mm in het midden gemeten
Zojuist gemeten op mn eigen exemplaar.

En er komt geen druppel titanium in voor.
 
IK heb hier ooit wel eens een topic zien passeren waar allemaal gewichten in stonden vermeld van verschillende drijfstangen.

Maar ik heb even gezocht en vind het zo niet direct terug.
 
Volgens mij ging dat in dat topic om het gewicht van de complete as. In dat geval is de "titanium" as van Malossi zwaarder dan een normalen team/RHQ as. Dit voornamelijk omdat de wangen van de krukas dikker.
 
Volgens mij ging dat in dat topic om het gewicht van de complete as. In dat geval is de "titanium" as van Malossi zwaarder dan een normalen team/RHQ as. Dit voornamelijk omdat de wangen van de krukas dikker.

Nja, dan was het mischien niet in hier op het SF.
Maar ik ben er zeker van dat ik zo een topic ben tegengekomen waar het gewicht stond van drijfstangen.
 
Back
Top