Ludix te hoog stationair

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Weer een topic over de Ludix AC snor, maar dit keer over het huidige blokje wat eronder zit. Het blokje is gewoon volledig begrensd. Er zit een sproeier 52 in en het luchtfilter is twee weken oud.

Ik heb een tijdje, 1-2 weken, volledig begrensd gereden met een open luchtfilter omdat mijn oude verstopt was. Zoals je waarschijnlijk kan verwachten, ding was niet af te stellen, sproeiers geprobeerd tot 68, dat was het grootste wat ik op dat moment had. Maar het liep niet perfect, wel prima. Bougie was voor de helft koffiebruin en voor de helft heel lichtbruin, dus een te arm mengsel in mijn ogen. Stopte soms ook midden tijdens het rijden voor 1/2 minuten. (Warmloper?)

Dat open luchtfilter heeft wel een probleem opgelost, de Ludix was bij een koude start veel sneller rustiger dan met mijn oude verstopte luchtfilter. In plaats van 2-3 minuten als een gek stationair te draaien deed hij dat nu totaal niet. Waarbij ik dus eerst voor 2-3 minuten zonder gas te geven 10-15 km/u ging voordat hij kalmer werd, hoorde je nu dat hij iets hoger stationair liep maar het achterwiel weinig tot niet draaide, dit deed hij voor 10-20 seconden en daarna kon je rijden. Als je gas gaf terwijl die zo hoog stationair liep bij het verstopte filter viel de scooter gelijk uit(verzuipen). Als je gas gaf bij het open luchtfilter reed hij soms gelijk weg en soms met een klein dipje. Als die warm is reageert hij prima en ook mooi stationair.

Nu is het ding dus dat ik een nieuwe luchtfilter eraan heb hangen en het probleem met te hoog stationair draaien bij koude start weer is teruggekomen. Ik kan afstellen wat ik wil, maar ik krijg het niet opgelost. Ben gewoon rustig begonnen met de luchtschroef op 1.5 slag, het maakt vrij weinig uit hoe ver ik hem opendraai, dat blokje blijft maar gaan. Op 1.5 slag was de bougie koffiebruin. Al heb ik het gevoel dat de scooter bij 3 slagen open iets beter kalmeert, maar ben bang dat hij dan te arm rijdt, moet de bougie nog een keer bekijken met die afstelling. Ik merk wel dat de top bij 3 slagen 2km/u lager ligt dan bij 1.5 slag. Moet er ook bij vermelden dat met zo'n verstopte luchtfilter de top wel hoger lag, rond de 35km/u. De open en de nieuwe luchtfilter lijken ervoor te zorgen dat de scooter dus een iets lagere top heeft.

Een heel ingewikkeld verhaal, maar zo kunnen jullie in ieder geval zien wat ik allemaal heb geprobeerd en hoe de scooter heeft gereageerd in de verschillende situaties. Ik kom er zelf niet echt meer uit. :p

Hoe krijg ik hem nu gewoon rustig(er) bij een koude start? Zonder dat hij 2-3 minuten op automatische piloot gaat rijden?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Iemand? Gedetailleerder dan dit kan denk ik niet. :/

Oja, carburateur is in elke 'setup/variant' qua luchtfilter al een keer grondig schoongemaakt. Wordt regelmatig gedaan, ding vormt een miniatuur aardbol als je het eventjes laat.
 
Ah jongens kom op, er moet iets zijn wat ik over het hoofd zie. Ik ga kijken of sproeier 50 voor verschil gaat zorgen maar denk het niet. Ik denk zelf dat hij te veel benzine krijgt. Stationairschroef staat niet te hoog want als hij warm is draait hij netjes rustig, niet te hoog, meer aan de lage kant.

Ik heb hieronder een beknopt overzicht gemaakt voor als niemand het verhaal wilt lezen.

Bijna verstopte/verstopte originele luchtfilter:
- Heel hoog stationair
- Automatische piloot voor 2-3 minuten, gas geven resulteert in uitvallen
- Tikte de 35km/u aan en soms zelfs hoger, maar dan hoorde je de Vario-plaat schuren.
- Sproeier 56

Tussentijdse oplossing: open luchtfilter
- Bij koude start even hoog stationair, daarna gelijk rustig
- Soms starten wegrijden, soms 1x een klein dipje bij gas geven en dan gaan
- Tikte meestal de 32km/u aan, soms iets hoger
- Sproeiers geprobeerd van 52 tot 68

Huidige nieuwe luchtfilter:
- Heel hoog stationair, soms gewoon hoog stationair voor een hele lange tijd
- Automatische piloot voor 2-3 minuten, gas geven resulteert in uitvallen
- Tikt meestal de 32km/u aan, soms iets hoger
- Sproeier 52

Nagekeken:
- Choke -> Werkt prima
- Carburateur -> 3/4x schoongemaakt, lekt ook niet.
- Bougie -> BPR7HS
- Valse lucht -> Alle leidingen langsgelopen en zelfs kortgeleden vervangen.
- Luchtfilter -> Twee weken oud
- Gaskabel -> Zit goed, zit niet al een beetje omhoog

Iemand een idee, dit is echt zonde van de benzine :p.
 
Als hij koud hoog stationair loopt dan is dit te wijten aan de werking van de choke.

Het dipje in het begin komt ook doordat je choke aan het werk is.

Wanneer je een luchttfilter plaatst die niet origineel is maar een 'open' filter dan zorgt dat ervoor dat ervoor dat er tijdens koude cyclus ook een andere mengselsamenstelling is dan oorspronkelijk beoogt.

Mijn advies zou zijn om altijd het standaard luchtfilter te laten zitten. Deze is speciaal ontworpen voor jou scooter.

Groeten
 
Als hij koud hoog stationair loopt dan is dit te wijten aan de werking van de choke.

Het dipje in het begin komt ook doordat je choke aan het werk is.

Wanneer je een luchttfilter plaatst die niet origineel is maar een 'open' filter dan zorgt dat ervoor dat ervoor dat er tijdens koude cyclus ook een andere mengselsamenstelling is dan oorspronkelijk beoogt.

Mijn advies zou zijn om altijd het standaard luchtfilter te laten zitten. Deze is speciaal ontworpen voor jou scooter.

Groeten
Ik begrijp dat je het standaard luchtfilter moet laten zitten. Zoals te lezen was het open luchtfilter een tijdelijke oplossing. Ik moet wel op werk geraken en de scooterboer was door omstandigheden gesloten om mij een nieuw filter te geven.

Ik begrijp ook dat de choke ervoor zorgt dat hij koud hoger stationair staat. Dat hij een hoger stationair geluid maakt is normaal, maar dat ik 3-4 minuten 10km/u rijdt zonder gas te geven is iets te veel van het goede.

Hoe ik dit weet? Hiervoor was het altijd starten en rijden. Ja hij pakte niet gelijk zijn top, maar rijden kon die zeker. Ik hoefde niet een halve kilometer zonder gas te kunnen geven 10km/u rijden.

Of je suggereert dat die choke z’n werking niet doet? Maar dan vraag ik me af hoe de scooter op den duur wel rustig stationair wordt? Immers, als de choke niet dat kanaaltje afsluit, zou het motorblok constant dezelfde hoeveelheid benzine krijgen. Als hij warm is, heeft hij minder benzine nodig. Als hij evenveel benzine zou krijgen als bij een koud blokje zou die juist verzuipen in plaats van beter lopen, toch? Of redeneer ik verkeerd?

Kennelijk was het voor het stationair draaien beter dat er meer lucht in het mengsel kwam, misschien zelfs te veel. Maar door een nieuw standaard luchtfilter erop te zetten zou je juist zeggen dat hij al meer lucht kreeg dan bij het verstopte filter wat ervoor erop zat. Meer lucht dan dit kan ik het beestje niet geven, hij moest het ook met dezelfde hoeveelheid doen vanuit de fabriek. Het enige wat ik kan doen om ‘meer’ lucht te geven is de sproeier naar 50 zetten, maar of dat zoveel verschil gaat maken…
 
Last edited:
Dat hij zo hoog draait dat je 10km per uur draait dan staat je stationair echt te hoog.

Heb je geprobeerd om je stationair schroef iets terug te draaien en te kijken hoe hij met warme motor draait? Zolang hij niet uitvalt is t goed.

Een keer de carburateur reinigen kan ook nooit kwaad. Als er ergens een vuiltje in zit dan krijg je ook rare klachten.

Ik zeg niet dat het aan de choke ligt maar dat hij met koude motor hoger stationair loopt komt door de choke.

Hoofdsproeier hebben niks met je stationair toerental te maken. Je hebt wel een stationairsproeier.
 
Dat hij zo hoog draait dat je 10km per uur draait dan staat je stationair echt te hoog.

Heb je geprobeerd om je stationair schroef iets terug te draaien en te kijken hoe hij met warme motor draait? Zolang hij niet uitvalt is t goed.

Een keer de carburateur reinigen kan ook nooit kwaad. Als er ergens een vuiltje in zit dan krijg je ook rare klachten.

Ik zeg niet dat het aan de choke ligt maar dat hij met koude motor hoger stationair loopt komt door de choke.

Hoofdsproeier hebben niks met je stationair toerental te maken. Je hebt wel een stationairsproeier.

Heb de stationairschroef op een warme motor afgesteld, ding valt nog net niet uit.

Carburateur heb ik al een paar keer schoongemaakt.

Heeft de hoofdsproeier niet indirect met stationairschroef te maken? Bij een andere sproeier heb je ook een andere stand van de luchtschroef. Bij een andere stand van de luchtschroef hoort meestal ook een andere stand stationairschroef als ik het goed redeneer in ieder geval.
 
Je zet de luchtschroef op 1.5 slag. Vervolgens stel je met warme motor je sproeier zo af dat je bougie mooi bruin kleurt. Niet naar je stationair toerental kijken maar naar de sproeier!

Daarna laat je hem met warme motor stationair draaien en draai je de luchtschroef max een halve slag in of uit. Waar hij dan het hoogst stationair draait daar laat je hem staan.

Vervolgens draai je aan de stationairschroef totdat de motor een mooi toerental draai waarop hij niet uitvalt.
 
Hij zit het hoogst stationair op 1,75 slag op een warme motor, maar tevergeefs.

Heb de stationairschroef zo staan dat hij net niet uitvalt.

Een kwartiertje koud buiten gelaten en hij gaat weer als een gek tekeer.
 
Probleem gevonden! Er zat een slangetje op de twee poorten in de bijlage. Waarschijnlijk zijn dat allebei poorten die ook lucht aanzuigen en samen met het standaard luchtfilter ervoor zorgen dat hij precies de goede hoeveelheid lucht krijgt. Daardoor liep die dus ook stationair beter met het open luchtfilter, die compenseerde waarschijnlijk voor die twee afgesloten poorten.

Nu is er een volgend probleem ontstaan.

Hij (koude motor) trilt wel elke keer bij het eerste beetje gas geven voordat hij naar voren schiet, tegen de tijd dat hij de 30km/u aantikt heeft hij 5/6 dipjes gehad als het niet meer is. Dit zijn de bougies na 6/7 minuten vol gas rijden, linker bougie is sproeier 52 met luchtschroef op 1,75 slag, rechter bougie is sproeier 54 met luchtschroef 1,75 slag. Volgens mij staat hij nog iets te arm. Even testen straks of hij op 1,25 slagen beter functioneert, anders misschien een sproeier 56 in?
1640506733079.png1640506532052.png
 

Attachments

  • Screenshot 2021-12-26 at 09.09.45.png
    Screenshot 2021-12-26 at 09.09.45.png
    1.4 MB · Views: 8
bougie is eigenlijk te nieuw om duidelijk af te lezen. Het advies zou nu zijn om een grotere sproeier gewoon te proberen en het gewoon te ervaren. Het mooiste zou zijn dat wanneer je de sproeier hebt gemonteerd en hij stottert. Dan weet je dat je met een maat of twee maten kleiner goed zit.

Vergeet carburateur niet goed aan te sluiten :p
 
Hoe bedoel je precies stotteren? Ik heb er net een sproeier 58 in gedraaid en ik moet wel zeggen dat hij gelijk van z’n plek kwam in tegenstelling tot sproeier 52 en 54. Hij hield wel heel wat keren in. Vooral 25 bleef hij heel lang op haken. Dit is de bougie nu met 58 en 1,5 slag, lijkt wel iets meer koffiebruin te worden
 

Attachments

  • 0DBD7CF0-2F80-4789-9DDE-7B6AA49F63B9.jpeg
    0DBD7CF0-2F80-4789-9DDE-7B6AA49F63B9.jpeg
    127.3 KB · Views: 3
  • 2AEDFFAC-65C9-405F-81C2-46627E41E6CB.jpeg
    2AEDFFAC-65C9-405F-81C2-46627E41E6CB.jpeg
    100.6 KB · Views: 3
Ik vraag me wel af hè. Is sproeier 60, de volgende maat, niet ietwat groot voor een snor zie 32-34 gaat? Ik meen me te herinneren dat hij in eerste instantie prima reed met 52.
 
Weer een topic over de Ludix AC snor, maar dit keer over het huidige blokje wat eronder zit. Het blokje is gewoon volledig begrensd. Er zit een sproeier 52 in en het luchtfilter is twee weken oud.

Ik heb een tijdje, 1-2 weken, volledig begrensd gereden met een open luchtfilter omdat mijn oude verstopt was. Zoals je waarschijnlijk kan verwachten, ding was niet af te stellen, sproeiers geprobeerd tot 68, dat was het grootste wat ik op dat moment had. Maar het liep niet perfect, wel prima. Bougie was voor de helft koffiebruin en voor de helft heel lichtbruin, dus een te arm mengsel in mijn ogen. Stopte soms ook midden tijdens het rijden voor 1/2 minuten. (Warmloper?)

Dat open luchtfilter heeft wel een probleem opgelost, de Ludix was bij een koude start veel sneller rustiger dan met mijn oude verstopte luchtfilter. In plaats van 2-3 minuten als een gek stationair te draaien deed hij dat nu totaal niet. Waarbij ik dus eerst voor 2-3 minuten zonder gas te geven 10-15 km/u ging voordat hij kalmer werd, hoorde je nu dat hij iets hoger stationair liep maar het achterwiel weinig tot niet draaide, dit deed hij voor 10-20 seconden en daarna kon je rijden. Als je gas gaf terwijl die zo hoog stationair liep bij het verstopte filter viel de scooter gelijk uit(verzuipen). Als je gas gaf bij het open luchtfilter reed hij soms gelijk weg en soms met een klein dipje. Als die warm is reageert hij prima en ook mooi stationair.

Nu is het ding dus dat ik een nieuwe luchtfilter eraan heb hangen en het probleem met te hoog stationair draaien bij koude start weer is teruggekomen. Ik kan afstellen wat ik wil, maar ik krijg het niet opgelost. Ben gewoon rustig begonnen met de luchtschroef op 1.5 slag, het maakt vrij weinig uit hoe ver ik hem opendraai, dat blokje blijft maar gaan. Op 1.5 slag was de bougie koffiebruin. Al heb ik het gevoel dat de scooter bij 3 slagen open iets beter kalmeert, maar ben bang dat hij dan te arm rijdt, moet de bougie nog een keer bekijken met die afstelling. Ik merk wel dat de top bij 3 slagen 2km/u lager ligt dan bij 1.5 slag. Moet er ook bij vermelden dat met zo'n verstopte luchtfilter de top wel hoger lag, rond de 35km/u. De open en de nieuwe luchtfilter lijken ervoor te zorgen dat de scooter dus een iets lagere top heeft.

Een heel ingewikkeld verhaal, maar zo kunnen jullie in ieder geval zien wat ik allemaal heb geprobeerd en hoe de scooter heeft gereageerd in de verschillende situaties. Ik kom er zelf niet echt meer uit. :p

Hoe krijg ik hem nu gewoon rustig(er) bij een koude start? Zonder dat hij 2-3 minuten op automatische piloot gaat rijden?


Heb je heel die luchtbox vervangen of alleen het matje (filter)? En welk filter matje heb je precies gekocht.. Want ze zijn kwa doorlaat eigenlijk allemaal een beetje anders. Het ene maatje is erg dicht, terwijl de andere weer ietsie meer opener is.. En dit kan best bepaalde zijn voor de afstelling van de carburateur.. Kan goed geloven dat die luchtboxen best wel beperkt zijn met lucht aanzuigen.



Ik heb een tijdje, 1-2 weken, volledig begrensd gereden met een open luchtfilter omdat mijn oude verstopt was. Zoals je waarschijnlijk kan verwachten, ding was niet af te stellen, sproeiers geprobeerd tot 68, dat was het grootste wat ik op dat moment had. Maar het liep niet perfect, wel prima. Bougie was voor de helft koffiebruin en voor de helft heel lichtbruin, dus een te arm mengsel in mijn ogen. Stopte soms ook midden tijdens het rijden voor 1/2 minuten. (Warmloper?)


Een open luchtfilter (powerfilter) is niet aan te raden op een snor scooter, omdat deze geknepen zijn op de cilinder (brom cilinder is hoger getimed en heeft ook hogere flow rate) Ga je er een powerfilter erop zetten, dan krijgt je snor carb teveel lucht.. Dit moet je dan weer compenseren met een veelste grote sproeier (minimaal zeker 10 maten omhoog). Aangezien de snor cilinder berekend is op minimale spoeling is zo`n power filter niet ideaal. Want dan ga je de cilinder over spoelen met brandstof.. Dan ben je heel veel sneller door je brandstof heen en gaat de scooter ook naar brandstof ruiken. In het geval van de afstelling kreeg de motor waarschijnlijk nog net iets te veel lucht.. Dus kan best zijn dat de cilinder behoorlijk heet is geworden en toen is afgeslagen.

Stopte soms ook midden tijdens het rijden voor 1/2 minuten.

Kan ook net een te arm mengsel zijn geweest. en cilinder de warm geworden, door de hitte is het mengsel nog armer geworden omdat de hitte de benzine sneller laat verdampen.


Dat open luchtfilter heeft wel een probleem opgelost, de Ludix was bij een koude start veel sneller rustiger dan met mijn oude verstopte luchtfilter. In plaats van 2-3 minuten als een gek stationair te draaien deed hij dat nu totaal niet. Waarbij ik dus eerst voor 2-3 minuten zonder gas te geven 10-15 km/u ging voordat hij kalmer werd, hoorde je nu dat hij iets hoger stationair liep maar het achterwiel weinig tot niet draaide, dit deed hij voor 10-20 seconden en daarna kon je rijden. Als je gas gaf terwijl die zo hoog stationair liep bij het verstopte filter viel de scooter gelijk uit(verzuipen). Als je gas gaf bij het open luchtfilter reed hij soms gelijk weg en soms met een klein dipje. Als die warm is reageert hij prima en ook mooi stationair.

Open luchtfilter geen sneller en meer lucht aan de carburateur. Dat hij met de originele luchtfilter box niet af te stellen was.

1. Of gewoon verstopt en kan gaan adem meer krijgen of heel moeilijk
2. Of je hebt het filter matje vervangen met een niet OEM exemplaar en dat heeft de afstelling beinvloed.
3. Of misschien zit de snorkel die nodig is niet maar aan het luchtfilter box.. (of zelf er iets erop geprutst wat niet voldoet)





Welke carburateur heb je erop?

Teikei, gurtner of dell orto phva? Neem aan dat het luchtfilter het eerste model is wat ook op de jetforce zit?

Neem aan dat in post#11 je carburateur staat? Die imitatie gurtner?
Post automatically merged:

Als hij koud hoog stationair loopt dan is dit te wijten aan de werking van de choke.

Het dipje in het begin komt ook doordat je choke aan het werk is.

Wanneer je een luchttfilter plaatst die niet origineel is maar een 'open' filter dan zorgt dat ervoor dat ervoor dat er tijdens koude cyclus ook een andere mengselsamenstelling is dan oorspronkelijk beoogt.

Mijn advies zou zijn om altijd het standaard luchtfilter te laten zitten. Deze is speciaal ontworpen voor jou scooter.

Groeten

Het zou ook door het verstopte luchtfilter kunnen komen dat hij hoger gaat draaien.. Hij krijgt immers minder lucht, dan word het benzine mengsel daardoor weer rijker en daardoor hoger lopen op stationair.

Zover ik weet hebt een automatische choke geen sproeier die af te stellen is.
Post automatically merged:

Ik vraag me wel af hè. Is sproeier 60, de volgende maat, niet ietwat groot voor een snor zie 32-34 gaat? Ik meen me te herinneren dat hij in eerste instantie prima reed met 52.
eigenlijk wel ja.
 
Last edited:
Het probleem is als het goed is, wederom opgelost! :D Ik dacht elke keer dat hij een te arm mengsel(zie foto's) had en bleef in sproeiers omhoog gaan. Nu had de monteur mij diverse maten sproeiers gegeven van 47-64 om te proberen. Waarbij hij aangaf dat dat niet reageren op gas en trillen de eerste paar seconden wel eens veroorzaakt kon worden door een te grote sproeier.

Eenmaal thuisgekomen de sproeier 47 erin gedraaid nadat hij een 30-45 minuten uit stond en het blokje dus al een tijdje koud was. Hij reageerde (wel met ietwat vertraging en trillen) een stuk sneller op het gas vanaf het begin MAAR, hij hield niet meer in! Trok lekker door naar de 30km/u!

Vond het daarna wel gezegend geweest en ik zal morgen eens ietwat fijner afstellen. Misschien dat door het iets meer/minder lucht geven dat laatste stukje vertraging en trillen wegtrekt. Hij zit nu op 1,5 slag.

@eurokit
Heb je heel die luchtbox vervangen of alleen het matje (filter)? En welk filter matje heb je precies gekocht.. Want ze zijn kwa doorlaat eigenlijk allemaal een beetje anders. Het ene maatje is erg dicht, terwijl de andere weer ietsie meer opener is.. En dit kan best bepaalde zijn voor de afstelling van de carburateur.. Kan goed geloven dat die luchtboxen best wel beperkt zijn met lucht aanzuigen.

Het was de gehele luchtfilter incl element. Ik had er 2 jaar lang een wegwerpfilter, eentje die niet open kan, erop zitten die ook al tweedehands was. Achteraf niet zo heel snugger om te denken dat die nog wel ff meekon. Door dat ding kon ik ook helemaal niet de scooter goed afstellen in mijn vorige topics. Maar ach ja, heb er ook weer wat van geleerd, in eerste instantie de reden dat ik deze scooter heb. Problemen zijn altijd makkelijker dan je denkt.

1. Of gewoon verstopt en kan gaan adem meer krijgen of heel moeilijk
2. Of je hebt het filter matje vervangen met een niet OEM exemplaar en dat heeft de afstelling beinvloed.
3. Of misschien zit de snorkel die nodig is niet maar aan het luchtfilter box.. (of zelf er iets erop geprutst wat niet voldoet)

Welke carburateur heb je erop?


Luchtfilter is denk ik van DMP, snorkel heb ik van mijn oude luchtfilter afgetrokken en ook in de juiste stand gezet. Zag toevallig in de workshop manual dat hij onder het subframe hoort te zitten ipv gericht te zijn op de schokbreker.

Heb een Gurtner 12,5mm erop zitten, nog de originele die met de scooter meekwam, al 15 jaar oud! Lekt wel heel lichtjes wat benzine tussen de vlotterbak en de rest van de carb, dus denk dat ik de pakking maar weer eens moet vervangen. Foto die ik stuurde was puur ter demonstratie, ff van internet geplukt.

Het zou ook door het verstopte luchtfilter kunnen komen dat hij hoger gaat draaien.. Hij krijgt immers minder lucht, dan word het benzine mengsel daardoor weer rijker en daardoor hoger lopen op stationair.

Het had denk ik deels daarmee te maken, maar met het nieuwe luchtfilter had hij er ook last van. Ik heb dat slangetje verwijderd die aangesloten waren op de omcirkelde delen in de Gurtner foto, en toen was hij echt een stuk rustiger.
----------------------
Dit vind ik dus echt leuk aan het sleutelen. Geduld hebben, niet gelijk opgeven en gewoon heel veel proberen. De oplossing komt dan meestal vanzelf.
 
Back
Top