Ludix Geen vonk

DennisHork

New Member
Hallo Allen!

Ik zal mij eerst even voorstellen:

Ik ben Dennis, 27 en loop al een tijdje mee met scooters. Ik knap ze op en verkoop ze weer (jullie kennen het wel) maar wilde toch iets voor mijzelf om mee te spelen.

Ik een niet rijdende Ludix gekocht en uit elkaar gehaald, frame naar de straler/coater en hoogglans zwart laten maken.
Blok opnieuw opgebouwd en onder het frame gehengeld.
Kabelboom gecheckt, schoongemaakt en ook aan het frame gehangen. Massa aangelegd, is nu netjes 0.2 ohm

Nu zit ik met het volgende:
Alle elektronische dingen aangesloten om te testen, knipperlichten, remlicht, dashboard en elektrische start werken allemaal.
Echter met remreiniger pruttelt het blokje niet aan (niet één plofje). Dus ik vonk checken, is er wel maar heel klein.

Bobine, CDI, Bougie allemaal nieuw. Stator gechecked, die zag er niet heel jofel meer uit dus nieuwe besteld.

Dag later stator binnen en geplaatst, niks. Gehele vonk weg.. (ook een tweede nieuwe stator getest, ook niks)

Ik zie zelf even niet meer waar het fout gaat... mijn hoop gaat uit naar jullie, de guru's!
 
Advertisement - register to remove this

Rode pijl is nokje op het vliegwiel.
Groene pijl is pickupspoel.

Deze stator- vliegwielcombinatie is niet van de Ludix maar ze zien er bij, bijna iedere scooter, eender uit.
ontsteking.jpg
 
ah dat nokje bedoelde je. bij zowel de nieuwe stator/pickup als de oude 0.9 tot 1mm


Dat is wel een beetje veel denk ik.. Volgens mij zit die normaal rond de 0.6 - 0.7mm
Er zou iets van een creditkaart tussen moeten passen.

Wat je kan proberen is pickup iets los draaien en dan pickup naar onderen houden en dan vast draaien en dan zien of het minder is geworden.
 
Heb je zekeringen gecheckt? Komt er voeding op je CDI en eventueel op je bobine? Ook meteen de massa's controleren en goed de bedrading en stekkers controleren. Kijk in de stekkers voor kromme contacten of abnormaliteiten..
 
Heb je zekeringen gecheckt? Komt er voeding op je CDI en eventueel op je bobine? Ook meteen de massa's controleren en goed de bedrading en stekkers controleren. Kijk in de stekkers voor kromme contacten of abnormaliteiten..
Ik heb bijna alle vervangbare onderdelen vernieuwd, ook heb ik een ludix van iemand mogen lenen om alles uit te zoeken. Het blijkt ergens in de kabelboom fout te gaan.

Alle onderdelen één voor één uitgewisseld met de werkende Ludix, tevens ook mijn onderdelen daarop getest. Alles wat van die van mij af komt werkt gewoon. Contactslot is goed, stator doet het prima. het blok aan het werkende frame gehangen en toen liep die ook.

Het enige verschil dat er tussen de twee scooters zit: De werkende heeft één CDI en die van mij heeft de CDI en een CDI (is dat ook een cdi?) voor de oliepomp.

Zou het ook nog een optie kunnen zijn dat als die dell'orto CDI stuk is dat ie dan ook niet aan gaat (ter beveiliging dat je je blok niet stuk draait?)

Ik ga in ieder geval de kabelboom nog eens nalopen en meten..

Tot dusver bedankt allen!
 
Ik heb bijna alle vervangbare onderdelen vernieuwd, ook heb ik een ludix van iemand mogen lenen om alles uit te zoeken. Het blijkt ergens in de kabelboom fout te gaan.

Alle onderdelen één voor één uitgewisseld met de werkende Ludix, tevens ook mijn onderdelen daarop getest. Alles wat van die van mij af komt werkt gewoon. Contactslot is goed, stator doet het prima. het blok aan het werkende frame gehangen en toen liep die ook.

Het enige verschil dat er tussen de twee scooters zit: De werkende heeft één CDI en die van mij heeft de CDI en een CDI (is dat ook een cdi?) voor de oliepomp.

Zou het ook nog een optie kunnen zijn dat als die dell'orto CDI stuk is dat ie dan ook niet aan gaat (ter beveiliging dat je je blok niet stuk draait?)

Ik ga in ieder geval de kabelboom nog eens nalopen en meten..

Tot dusver bedankt allen!
Volgens mij is dat wel zo! Dat je die dellorto cdi nodig hebt. Kijk even voor je een nieuwe besteld hoeveel pinnetjes die heeft je hebt volgens mij 8 of 6 pins en eentje daarvan kostel rond de 200 en de andere een paar tientjes. Maar ik weet natuurlijk niet zeker of het daar ook door komt
 
Ik heb bijna alle vervangbare onderdelen vernieuwd, ook heb ik een ludix van iemand mogen lenen om alles uit te zoeken. Het blijkt ergens in de kabelboom fout te gaan.

Alle onderdelen één voor één uitgewisseld met de werkende Ludix, tevens ook mijn onderdelen daarop getest. Alles wat van die van mij af komt werkt gewoon. Contactslot is goed, stator doet het prima. het blok aan het werkende frame gehangen en toen liep die ook.

Het enige verschil dat er tussen de twee scooters zit: De werkende heeft één CDI en die van mij heeft de CDI en een CDI (is dat ook een cdi?) voor de oliepomp.

Zou het ook nog een optie kunnen zijn dat als die dell'orto CDI stuk is dat ie dan ook niet aan gaat (ter beveiliging dat je je blok niet stuk draait?)

Ik ga in ieder geval de kabelboom nog eens nalopen en meten..

Tot dusver bedankt allen!

Betreft dat CDI systeem.. Volgens mij is de scooter van bouwjaar 2005 of 1 jaar verder.
Toen gebruikte peugeot nog de oude cdi met het leeuwtje erop.. Daarnaast heb je een zwart kastje met 6 pinnen of een vernieuwde grijze dell orto kastje met 8 pinnen.. Die laatste box is om de oliepomp aan te drijven, die zou op jou scooter dan de elektrische versie moeten zijn.

Het kan ook best zijn dat je CDI gewoon defect is.. Heb dit ook al eens mee gemaakt.


Zou het ook nog een optie kunnen zijn dat als die dell'orto CDI stuk is dat ie dan ook niet aan gaat (ter beveiliging dat je je blok niet stuk draait?)

Die beveiliging zit inderdaad op het systeem met het grijze dell orto 8 pins blokje. En het klopt inderdaad dat als de oliepomp een storing heeft de ontsteking onder broken word. En dus niet meer vonkt.. Het oudere systeem met het zwarte dell orto blokje die 6 pins heeft is niet beveiligd (kan je gewoon door mee blijven rijden..

Dus ja misschien een storing in de oliepomp. Als de kabelboom verder geen schade of breuken heeft.
 
Bedankt voor de reacties!

@eurokit de CDI is vervangen met een nieuwe en een werkende (van de andere Ludix) dit was het probleem helaas niet.

Ik heb inderdaad de grijze dellorto, wat dus zou betekenen dat die beveiliging er in zit. Ik ga hier mee aan de slag! Want zo ver ik kan zien hebben de kabels geen visuele breuken en met het doormeten ben ik ook niks tegen gekomen wat op een breuk lijkt.

Hier kan ik wat mee!

Wordt vervolgd
 
De ludix geeft het in vele variantenbetreffende de elektrische installatie.

De Ludix Classic, als voorbeeld.
Heeft ook 1 cdi en 1 oliepomp sturing.
Hier heeft de oliesensor in je olietankje wel degelijk invloed op de ontsteking.
Dus oliesensor en de bedrading ervan nakijken of beter nog nameten.

De Ludix Blaster, als voorbeeld.
Heeft ook 1 cdi en 1 oliepomp sturing.
Hier heeft de oliesensor in je olietankje niks te maken met de ontsteking.
Deze oliesensor is enkel verbonden met het olielampje in de cockpit.

Beide systemen hebben een 6 pin's oliesturingsunit maar toch zijn ze anders met name de bedrading en de werking van pin 6.

Heeft jouw Ludix van origine een accu?
Is je spanningsregelaar en eventueel accu in orde want beide typen sturingen verwachten een fatsoenlijke 12V voeding.
Als je de scooter op contact zet licht het olielampje dan op of licht dit enkel op als je tankje leeg is?
Is er geen zekering defect?
 
Back
Top