Bedankt voor je tip. Het schema heb ik kunnen gebruiken. Ik heb de lichtweerstand niet kunnen vinden. Er zit vooraan een CDI module, de spanningsregelaar en een component van delorto op de oliepomp aan te sturen.Misschien lukt het via het schema hem te vinden?Elektrisch schema - Peugeot Vivacity 50cc 2T Wiring Diagram
Peugeot Vivacity 50cc 2T Wiring Diagramscooterforum.net
Bij de meeste zit hij achter het voorscherm, of bij de accu misschien.
Helemaal duidelijk zo !lichtweerstanden zitten niet in elk model.. Latere dan 2004 hebben ze niet meer, omdat je het licht dan zowiezo niet meer uit kan zetten en hebben daar ook geen schakelaar voor.
Sparky,Jouw probleem kan trouwens niet aan de lichtweerstand liggen.
Deze zit inderdaad alleen op modellen waar een aan/uit schakelaar voor de verlichting op zit.
Bij ingeschakelde verlichting doet deze weerstand dan helemaal niks.
Bij uitgeschakelde verlichting zorgt deze weerstand er dan voor dat de belasting van de lichtspoel hetzelfde blijft dan wanneer de verlichting is ingeschakeld. (een dummy belasting dus)
Als ik het dus goed begrijp heb je de verlichting alleen aan de gang gekregen door de accuspanning op de draad van de wisselspanning verlichting te verbinden.
Waarom zou je er dan anders een schakelaar moeten tussen plaatsen.
Dit is ten stelligste af te raden daar de origine verlichting werkt met wisselspanning direct vanaf de stator.
Nu je de boel hebt omgeknoopt naar gelijkspanning krijgt de spanningsregelaar die 45 Watt extra voor zijn kiezen waardoor deze opnieuw kapot kan gaan of de accu gewoonweg niet fatsoenlijk meer geladen kan worden.
Verder verplaats je aan de wisselspanning zijde de belasting van de lichtspoel naar de spoel die de spanningsregelaar moet voorzien van input spanning.
Bovendien mocht het slecht contact wat nu in je verlichtingsbedrading zit op één of andere manier verdwijnen door bijvoorbeeld door een kuil te rijden of je stuur te draaien, wordt de wisselspanning van je scooter direct aan de gelijkspanning gekoppeld met alle gevolgen van dien!!!
Dus mijn advies, probeer de fout te vinden en ga niet beginnen met houwtjes touwtjes technieken!!!
Ik ga er één dezer dagen mee aan de gang. Ik laat van me horen ! Dank je wel weer.De draad voor de verlichting is geel, deze wordt inderdaad ook voor de spanningsregelaar gebruikt die wederom je accu laadt.
Als de accu laadt, is dit dus een teken dat de wisselspanning voor het licht wel aanwezig is maar dat het niet komt tot aan de lampen.
De gele draad vertrekt bij je vliegwiel dus nu is het zaak te vinden waar de onderbreking in het lichtcircuit zich bevindt.
Nu is me niet helemaal duidelijk of jij nu wel of geen aan/uitschakelaar voor je verlichting hebt?
Heb je er wel een, dan loopt de gele draad naar de aan/uitschakelaar en gaat een bruine draad verder naar de schakelaar voor het dimlicht/grootlicht en tevens gaat deze bruine draad via een aftakking ook naar je achterlicht en je cockpitverlichting.
Dus wat moet je controleren: (hou onderstaande volgorde aan)
Het hele verhaal hierboven kun je beter volgen als je het schema erbij neemt welke @Bulldog in zijn bijdrage #2 heeft bijgevoegd.
- komt bij de gele draad bij de aan/uitschakelaar wisselspanning aan. zo niet, controleer de gele draad tussen vliegwiel/spanningsregelaar en aan/uitschakelaar.
- is de aan/uitschakelaar in orde en komt er dus spanning te staan op de bruine draad bij de aan/uitschakelaar als je deze op "aan" zet. Zo niet, werkt de schakelaar niet.
- En omdat de verlichting in zijn geheel niet werkt, voor en achter, kan het ook nog zijn dat er de onderbreking zit in de bruine bedrading voor de aftakking naar je dim/grootlichtschakelaar en achterlicht.