Licht Vivacity 2-takt 2006 doet het niet

Bickers

New Member
Hallo forumleden,

Ik ben bezig met het herstellen van een Peugeot Vivacity. Alle verlichting en zelfs het dashboard waren doorgebrand :-( en uiteindelijk ook de zekering.
Nu heb ik allemaal nieuwe lampen, zekering, een vervangend dashboard gemonteerd en een nieuwe spanningsregelaar. Die was waarschijnlijk zodanig defect dat de hele verlichtingszooi en het dashboard waren doorgefikt.
Nu doet op de verlichting na alles het wel weer maar wat kan dat zijn waarom de koplamp, en het achterlicht het niet willen doen?
Ik lees iets over een lichtweerstand, kan dat nog een oorzaak zijn en waar zit dat ding ????

Alle adviezen zijn welkom.

Groeten,
Bickers
 
Advertisement - register to remove this

Misschien lukt het via het schema hem te vinden?
Bij de meeste zit hij achter het voorscherm, of bij de accu misschien.
Bedankt voor je tip. Het schema heb ik kunnen gebruiken. Ik heb de lichtweerstand niet kunnen vinden. Er zit vooraan een CDI module, de spanningsregelaar en een component van delorto op de oliepomp aan te sturen.
0p asis van het schema ben ik aan het doorverbinden geslagen en heb het licht voor en achter en in het dashboard aan de praat gekregen.
Ga er nu nog een aan/uit schakelaar er tussen zetten, dan brand het licht ook niet altijd.
 
lichtweerstanden zitten niet in elk model.. Latere dan 2004 hebben ze niet meer, omdat je het licht dan zoiezo niet meer uit kan zetten en hebben daar ook geen schakelaar voor.
 
lichtweerstanden zitten niet in elk model.. Latere dan 2004 hebben ze niet meer, omdat je het licht dan zowiezo niet meer uit kan zetten en hebben daar ook geen schakelaar voor.
Helemaal duidelijk zo !
Ga ik niet meer verder zoeken naar een onderdeel wat er niet opzit :)
Bedankt voor je reactie.
 
Jouw probleem kan trouwens niet aan de lichtweerstand liggen.
Deze zit inderdaad alleen op modellen waar een aan/uit schakelaar voor de verlichting op zit.
Bij ingeschakelde verlichting doet deze weerstand dan helemaal niks.
Bij uitgeschakelde verlichting zorgt deze weerstand er dan voor dat de belasting van de lichtspoel hetzelfde blijft dan wanneer de verlichting is ingeschakeld. (een dummy belasting dus)

Als ik het dus goed begrijp heb je de verlichting alleen aan de gang gekregen door de accuspanning op de draad van de wisselspanning verlichting te verbinden.
Waarom zou je er dan anders een schakelaar moeten tussen plaatsen.

Dit is ten stelligste af te raden daar de origine verlichting werkt met wisselspanning direct vanaf de stator.
Nu je de boel hebt omgeknoopt naar gelijkspanning krijgt de spanningsregelaar die 45 Watt extra voor zijn kiezen waardoor deze opnieuw kapot kan gaan of de accu gewoonweg niet fatsoenlijk meer geladen kan worden.
Verder verplaats je aan de wisselspanning zijde de belasting van de lichtspoel naar de spoel die de spanningsregelaar moet voorzien van input spanning.

Bovendien mocht het slecht contact wat nu in je verlichtingsbedrading zit op één of andere manier verdwijnen door bijvoorbeeld door een kuil te rijden of je stuur te draaien, wordt de wisselspanning van je scooter direct aan de gelijkspanning gekoppeld met alle gevolgen van dien!!!

Dus mijn advies, probeer de fout te vinden en ga niet beginnen met houwtjes touwtjes technieken!!!
 
Jouw probleem kan trouwens niet aan de lichtweerstand liggen.
Deze zit inderdaad alleen op modellen waar een aan/uit schakelaar voor de verlichting op zit.
Bij ingeschakelde verlichting doet deze weerstand dan helemaal niks.
Bij uitgeschakelde verlichting zorgt deze weerstand er dan voor dat de belasting van de lichtspoel hetzelfde blijft dan wanneer de verlichting is ingeschakeld. (een dummy belasting dus)

Als ik het dus goed begrijp heb je de verlichting alleen aan de gang gekregen door de accuspanning op de draad van de wisselspanning verlichting te verbinden.
Waarom zou je er dan anders een schakelaar moeten tussen plaatsen.

Dit is ten stelligste af te raden daar de origine verlichting werkt met wisselspanning direct vanaf de stator.
Nu je de boel hebt omgeknoopt naar gelijkspanning krijgt de spanningsregelaar die 45 Watt extra voor zijn kiezen waardoor deze opnieuw kapot kan gaan of de accu gewoonweg niet fatsoenlijk meer geladen kan worden.
Verder verplaats je aan de wisselspanning zijde de belasting van de lichtspoel naar de spoel die de spanningsregelaar moet voorzien van input spanning.

Bovendien mocht het slecht contact wat nu in je verlichtingsbedrading zit op één of andere manier verdwijnen door bijvoorbeeld door een kuil te rijden of je stuur te draaien, wordt de wisselspanning van je scooter direct aan de gelijkspanning gekoppeld met alle gevolgen van dien!!!

Dus mijn advies, probeer de fout te vinden en ga niet beginnen met houwtjes touwtjes technieken!!!
Sparky,
Als ik zou kunnen uitvinden welke draad er van de lichtspoel af komt , de accu laad wel op en heb ik het goed dat de lichtspoel daar ook voor zorgt?
Misschien kun jij het schema lezen?
De schakelaar voor het licht heb ik er tussen gezet omdat het licht dan geen spanning wegtrekt tijdens het starten en er zit dagrijverlichting aan de voorkant.
 
De draad voor de verlichting is geel, deze wordt inderdaad ook voor de spanningsregelaar gebruikt die wederom je accu laadt.

Als de accu laadt, is dit dus een teken dat de wisselspanning voor het licht wel aanwezig is maar dat het niet komt tot aan de lampen.
De gele draad vertrekt bij je vliegwiel dus nu is het zaak te vinden waar de onderbreking in het lichtcircuit zich bevindt.

Nu is me niet helemaal duidelijk of jij nu wel of geen aan/uitschakelaar voor je verlichting hebt?
Heb je er wel een, dan loopt de gele draad naar de aan/uitschakelaar en gaat een bruine draad verder naar de schakelaar voor het dimlicht/grootlicht en tevens gaat deze bruine draad via een aftakking ook naar je achterlicht en je cockpitverlichting.

Dus wat moet je controleren: (hou onderstaande volgorde aan)

  1. komt bij de gele draad bij de aan/uitschakelaar wisselspanning aan. zo niet, controleer de gele draad tussen vliegwiel/spanningsregelaar en aan/uitschakelaar.
  2. is de aan/uitschakelaar in orde en komt er dus spanning te staan op de bruine draad bij de aan/uitschakelaar als je deze op "aan" zet. Zo niet, werkt de schakelaar niet.
  3. En omdat de verlichting in zijn geheel niet werkt, voor en achter, kan het ook nog zijn dat er de onderbreking zit in de bruine bedrading voor de aftakking naar je dim/grootlichtschakelaar en achterlicht.
Het hele verhaal hierboven kun je beter volgen als je het schema erbij neemt welke @Bulldog in zijn bijdrage #2 heeft bijgevoegd.
 
De draad voor de verlichting is geel, deze wordt inderdaad ook voor de spanningsregelaar gebruikt die wederom je accu laadt.

Als de accu laadt, is dit dus een teken dat de wisselspanning voor het licht wel aanwezig is maar dat het niet komt tot aan de lampen.
De gele draad vertrekt bij je vliegwiel dus nu is het zaak te vinden waar de onderbreking in het lichtcircuit zich bevindt.

Nu is me niet helemaal duidelijk of jij nu wel of geen aan/uitschakelaar voor je verlichting hebt?
Heb je er wel een, dan loopt de gele draad naar de aan/uitschakelaar en gaat een bruine draad verder naar de schakelaar voor het dimlicht/grootlicht en tevens gaat deze bruine draad via een aftakking ook naar je achterlicht en je cockpitverlichting.

Dus wat moet je controleren: (hou onderstaande volgorde aan)

  1. komt bij de gele draad bij de aan/uitschakelaar wisselspanning aan. zo niet, controleer de gele draad tussen vliegwiel/spanningsregelaar en aan/uitschakelaar.
  2. is de aan/uitschakelaar in orde en komt er dus spanning te staan op de bruine draad bij de aan/uitschakelaar als je deze op "aan" zet. Zo niet, werkt de schakelaar niet.
  3. En omdat de verlichting in zijn geheel niet werkt, voor en achter, kan het ook nog zijn dat er de onderbreking zit in de bruine bedrading voor de aftakking naar je dim/grootlichtschakelaar en achterlicht.
Het hele verhaal hierboven kun je beter volgen als je het schema erbij neemt welke @Bulldog in zijn bijdrage #2 heeft bijgevoegd.
Ik ga er één dezer dagen mee aan de gang. Ik laat van me horen ! Dank je wel weer.
 
QUOTE="Bickers, post: 3533948, member: 72808"]
Ik ga er één dezer dagen mee aan de gang. Ik laat van me horen ! Dank je wel weer.
[/QUOTE]
Sparky,
Ik heb de gele draad gevonden. op de stekker vlak bij het motorblok. Helaas staat er geen spanning op. Kan ik de conclusie trekken dat de lichtspoel defect is? Op de witte draad die naar de accu toegaat staat wel spanning. Is het een groot probleem als ik het licht op de accu aangesloten laat (met aan/uit schakelaar) evenals de choke? Scooter is 14 jaar oud en een lichtspoel vervangen is kostenpost nummer zoveel. Aangezien ik niet het nodige gereedschap heb om het zelf te doen gaat de reparatie denk ik flink wat kosten.
Groeten,
Bickers
 
Op deze gele draad hoort een wisselspanning te staan van rond de 12 a 15 Volt bij lopende motor.
Als dit niet het geval is, scheelt er iets met de stator of die gele draad naar de stator.
Deze draad wordt ook gebruikt om de spanningsregelaar, samen met de witte draad te voorzien van een inputspanning waarvan de spanningsregelaar een redelijk stabiele gelijkspanning maakt om de accu te laden.
Als er geen spanning op die gele draad staat zal de spanningsregelaar slecht werken en waarschijnlijk wordt je accu ook niet goed opgeladen tijdens het rijden, als je dan ook nog de verlichting via de accu laat lopen is de kans groot dat de accu leeg raakt en je uiteindelijk heel zwak of helemaal geen licht meer hebt.

Maar dat is even koffiedik kijken en indien de financiën een probleem zijn, wacht eens even af hoe zich alles ontwikkelt en indien dit bovenstaande gevolgen heeft kun je nog altijd de stator vervangen.
 
Back
Top