This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Leuke betaalbare tweetakt

Heinz

Well-Known Member
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik binnenkort ga verhuizen naar een woning met garage. Dat biedt perspectief voor een projectje (als m'n vrouw akkoord gaat uiteraard ). En dan is tweetakt wel zo leuk, want nu kan het nog.

In mijn tienerjaren had ik een Piaggio Typhoon en wat mij betreft is dat ook het tweetaktblok dat je wil hebben. Maar Pia 2T is momenteel schreeuwend duur. Een Zip 2T kost tegenwoordig meer dan hij 10 jaar terug nieuw kostte... Oudere modellen zijn amper meer te vinden. Ook Minarelli is niet meer te vinden of heel duur. Peugeot verticaal is nog wel te betalen en een Speedfight 2 blijft een leuk model. Maar is het ook leuk om aan zo'n ding te werken? Mijn wensen zouden heel beperkt zijn; ik denk aan een laagtoerige 70cc en misschien een sportuitlaatje.

Kortom, wat zouden jullie kiezen als tweetakt projectscooter voor ca. 500 euro?
 
Ik zou zo wie zo voor iets met een Piaggio blok gaan , gebruikte onderdelen vol op te vinden , en nieuw helemaal geen probleem.
Wat ik een oa een leuke Scooter vind , is een Piaggo NRG, net wat groter als een ZIP , en iets kleiner dan een Runner RST.
Mooie Cockpitt met alles er op en aan .
 
NRG is leuk inderdaad. Een Fly 2T is ook nog een optie, maar wel lastiger te vinden.

Zoiets bijvoorbeeld, moet alleen wel een nieuwe voorvork op... Standaard Pia kwaaltje helaas.
 
Peugeot makkelijkste.
Geen gezeik.
Krukas aan beide kanten zo kaal als het kan.
Geen starttandwiel en olie aandrijf gedoe.
Overbrenging, vliegwiel en stator eraf en blok kan gesplit worden.
Cilinder lekker bovenop en makkelijk bereikbaar.
Carburateur in zicht en handbereik.
 
Dat zal van exemplaar tot exemplaar verschillen met die leeftijd.

Had zelf ook liever een monovork erin gehad.
Een Vivacity vork zou er ook vrij eenvoudig in kunnen.
Iets van 180 nieuw + dan nog remmerij en velg.
Oogt wel goed die link naar marktplaats.
 
Mag het een lelijke scooter met minarelli blok zijn? Denk aan Yamahy Why, Malaguti Centro, Aprilia Gulliver. Daar van kun je een dikke sleeper maken.

Zo nu en dan is er een redelijke Jog of Neo's te koop voor 5 barkie.
 

Vind zoiets ook altijd wel interessant.


-Scooter 120

- Kappenset 200
- Krukas 70
- Lagerset 30
- Voorvork 180
- Cilinderset 50
- Achterschokdemper 25
- Verf, schuurpapier, staalborstel, roestomvormer, wat bouten en moeren. 40
Heb je voor 595+120 = 715 euro een top scooter.

Moet je het wel zelf kunnen allemaal.
Alleen met de millieuzones heb ik niks aan een tweetakt en oud bouwjaar.
Anders had ik er wel één even helemaal strak gemaakt.
In augustus even mijn oude Speedfight 2 van begin 2000 opknappen.
Is in bezit van een vriend en ligt al 5 jaaar op onder een zeiltje buiten.

Zal dan eens kijken en fotograferen hoe de voorvork er aan toe is.
 
Mag het een lelijke scooter met minarelli blok zijn? Denk aan Yamahy Why, Malaguti Centro, Aprilia Gulliver. Daar van kun je een dikke sleeper maken.

Zo nu en dan is er een redelijke Jog of Neo's te koop voor 5 barkie.
Uiterlijk maakt me niet uit. Oude Neo's is natuurlijk ook nog een optie.

Zelfs Kymco is nog het overwegen waard, bijvoorbeeld een Vitality 2T die ik zelf nog in het grijze verleden heb gehad. Maar het lijkt me nu ook weleens leuk om iets anders te hebben dan Kymco, want daar rij ik nu al 10 jaar op.
Post automatically merged:


Ook een hele leuke tip. Ik kan een beetje sleutelen, maar grote klussen heb ik nog nooit gedaan. Dus dat wordt een uitdaging, of ik kijk of er een ervaren iemand is die tegen betaling wil helpen met splitsen van een blok of zo.

Even een hypothetisch setupje:
- DR70
- Yasuni R
- Top Racing krukas
- Lagerset
- Arreche 17,5mm carburateur
- Spruitstuk

Mis ik essentiële zaken?
 
Last edited:
Helaas is mijn ervaring qua onderdelen-markt gedateerd.
Sws is Stage 6 inlaat nog steeds de beste, veel grotere doorgang.
Ik had er zelf een plaatje op gemaakt en powerfilter stak dan meteen naar de buitenkant van de scooter, ieder ze voorkeur.

Volgens mij past alleen dan het origineel filter niet meer en komt tegen je schokbreker aan.
Al die andere spruitstukjes kan mss tegenwoordig wel een goede tussen zitten , maar dat kan iemand anders je beter vertellen.
Ik had er vroeger ook één van doppler met dubbele slangenklem op een rubber, was geregeld me carburateur en spruitstukrubber wijt, hing ergens langs de carterkap.
Tegenwoordig hebben ze er wel één met vastgeschroefd rubber. Oogt eigenlijk helemaal niet slecht.

Carburateur herinner ik me lichtelijk van dat deze wel redelijk is, maar als ik het nieuw zou moeten halen zou ik meteen een Dellortho nemen.
Krukas is natuurlijk geen racekrukas, maar het zou moeten kunnen.
In theorie zal een scooterzaak een tweetakt Peugeot blokje wss wel voor 30-50 euro even in elkaar drukken als je de boel leeg aanlevert.
Hoef je ook niet te klooien met een gasbrander/verfafbrander.


Doppler
 
Ik heb wel vernomen dat een Peugeot verticaal blok kwalitatief minder is dan een Peugeot horizontaal blok. Misschien is een Speedfight 3 (2t) of Jetforce (2t carb-variant) interessant? De eerste heeft een luchtgekoeld blok, de tweede heeft een watergekoeld blok. Is ook wel leuk speelgoed, maar niet 's werelds snelste blok. Maargoed, dat is de Peugeot verticaal ook niet.
 
Mijn Speedfight 3 die ik had . is ook watergekoeld , en schijfrem achter , dus Jet-Force is niet de Enige.
Fijne Scooter trouwens .. heb er jaren veel plezier mee gehad , en geen problemen.
 

Attachments

  • speedfight-3.jpg
    272.2 KB · Views: 14
  • black-bullet.jpg
    178.3 KB · Views: 13