Leren rijden

Zippertje

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje.

Ik ben nu 15 jaar en van de zomer word ik 16 :)
Ik wil dan mijn scootercertificaat gaan halen en een Piaggio Zip 2Takt gaan kopen.

Nu zeggen mijn ouders dat je niet zomaar op een scooter kan gaan zitten en kan wegrijden maar dat je het echt moet leren.
Mijn ouders vinden dus dat ik beter 1 praktijk les zou moeten volgen.

Ik ken zelf zat mensen die het gewoon zelf hebben geleerd.
Daarom zal het ook erg zonde zijn als je schade oploopt met je splinternieuwe scooter.

Ik zou graag jullie mening horen over wat ik zou moeten doen9||6


Laters
 
Advertisement - register to remove this

ik vind het ook onzin ik ben ook nog geen 16:(
maar ik rij al wel op mijn scooter (soms)
en ik heb ook altijd op een brommer rond gecrost.
echt zonde van het geld.

idd me zusje is zelfs een keer met mijn scooter gaan rijden ( buiten mijn weten om en t is hier een dorp dus geen verkeer maar blijft gevaarlijk oja ze was 14 -.- )

dus je hoeft echt geen praktijk te hebben gewoon een beetje gaan rijden op rustige wegen remmen enzo.
 
ook dat moet je leren. ik zou dat pas doen als je zelf goed kan rijden. het enige verschil is dat je scooter zwaarder word en dat je dus eerder moet remmen en de bochten anders moet nemen. maar ook hier geld probeer het een keer rij eerst ff een rondje met iemand achter op en dan pas lange stukken
 
Ik rij zelf ook nog niet zo lang scoot maar het went heel snel.... binnen n maand hoef j j ook niet meer t focussen op die borden. Praktijk lessen zou ik niet nemen aangezien het erg op de fiets lijkt... vind ik persoonlijk dan.

Met iemand achterop is een ander verhaal. Ben toen de eerste keer onderuit gegaan, ik reed op een voor mij onbekende onverlichte weg om 12 uur 's nachts... maarja... opeens n niet aangegeven bocht:?

voor de rest is het een eitje, 45km/uur is in sommige gevallen niet eens aan t raden... op eenn grote weg waar alle auto's 60 rijden kun je beter mee rijden als te langzaam gaan rijden....

voor de rest gwn experimenteren, nam m eerste bocht met 20km/uur, omdat iedereen altijd zeurt dat j daar onderuit gaat.... maar zo extreem hoeft t egt niet
 
Stap op dat begrensde ding en rijden met die hap. Je hoeft niet iemand vanaf je scooter in zn linkeroog te kunnen schieten lol. Nederlands verkeer is toch traag en de helft van de mensen kunnen niet rijden (autos) dus in de praktijk leer je het het snelst. Even in je straat wat heen en weer en wat rondjes blok enzo, naar de winkel school werk kerk dan heb je het zo onder de knie.

Geen mensen achterop nemen behalve je vriendinnetje van 50kilo want met zwaardere mensen rijdt gewoon kut dus maak er geen gewoonte van. Scooter is er langzamer van (meer kg) en het stuurt kutter enz

Ohja tip laat geen noobs op je school erop rijden, geheid dat er eentje mee op zn bek gaat en ik denk niet dat je daar voor verzekerd bent
 
@ Lodyx Jij rijdt nog niet zo heel lang cker? Dat je het in de praktijk het snelst leert ben ik met je eens, maar de rest... Nederlands verkeer traag? cker nog nooit hier bij mij inde buurt gereden? Als ik hier 10km harder dan toegestaan ga rijden wordt ik nog aan alle kanten ingehaald, vaak nog met vingertje erbij...

Als je met zwaardere mensen kut vindt rijden zal je tog meer moeten oefenen, ik rij wekelijks met vrienden achterop, nergens last van, tis ff wennen, das alles. Dat je langzamer gaat is logisch, het kutte sturen ligt helemaal aan jezelf, je moet namelijk kunnen anticiperen op het extra gewicht.

Mijn ervaring is ook gewoon dat je in principe gewoon al kan rijden, heb al genoeg "noobs" zoals jij et noemt ff rondje laten blazen, is gewoon goed gegaan, kwestie van inschatting en vertrouwen. Tuurlijk moet je niet iedereen laten rijden, maar voor een xtje kan dat egt geen kwaad hoor...

Zoals al vaker gezegd in het topic moet je gewoon rustig beginnen, beetje in de straat enzoo, dan door op de weg, en als je dat onder de knie hebt iemand achterop, gaat best...

Autorijden is een stuk lastiger iig :)
 
al zijn het "noobs" of niet,ik laat niemand op mijn scooter rijden.
Ik heb er immers zelf voor gespaard. en dangaat er misschien een enkeling achterop.
Want ik ben namelijk geen taxi. Vele mensen denken dat ik dat wel allemaal zal doen

@ lodyx - ik zou sowieso mijn scooter niet uitlenen,ze kopen er zelf maar een ;p
 
Wouzzie ik rijd al 4 jaar dus durf wel te zeggen dat ik weet waar ik het over heb. Ik bedoel dat het KUT in de zin van IRITANT is om met mensen achterop te rijden, omdat het net is of je je scooter begrensd hebt of met een lege band rijdt als je begrijpt wat ik bedoel. Ik rijd met plezier, en dat plezier wordt dan beperkt :)

Verkeer ik bedoelde meer dat mensen langzaam bij het stoplicht wegrijden en heel voorzichtig zijn (ga maar is in een buurt rijden met meerdere bejaarden flats maar zonder drempels). Over het algemeen rijden ze hier op de gewone straten ook wel 50 - 60 .. misschien zei ik het wat te kort door de bocht ;) Ik woon in een stad in het oosten btw en nog niet met de scooter in t westen of zuiden geweest of waar je maar woont

Aaaaanywayz gewoon rijden je merkt het allemaal vanzelf, overschat je zelf niet en onderschat de pijn van een ongeluk niet (zowel fysiek als emotioneel/financieel :p)
 
Back
Top