Lek vinden…

dkdaan

New Member
Dag beste kenners,

Ik rijd een Vespa S 2t met een std 50cc cilinder. Nu merkte ik de vorige x na het rijden en hij een tijdje stil had gestaan dat er een klein plasje benzine/olie onder de carter lag (precies onder de aansluiting van de carterkap ter hoogte van de koppeling) ik heb momenteel geen dop 8 om de carterkap open te halen maar ik vermoed, omdat het wel degelijk naar mengsmering rook(ik meng zelf), dat het geen vertandingsolie is. Daarbij ga ik ervan uit dat de keerring aan de linkerzijde van de krukas lek is.

Hierbij mijn 2 vragen: denken jullie dat dit vermoeden klopt? en wat zouden de gevolgen zijn als ik hier een korte tijd mee verder rij?

Ik kon over het verder rijden niet veel vinden qua threads… ik hoop dat mijn post hier goed staat trwns.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Hij heeft een overflow ja. T is een dellorto 17,5mm phva ed. maar ik zou denken dat als de vlotternaald afsluit voor het gaatje van de overloop dat hij niet zou moeten lekken, zelfs als de vacuümkraan niet in orde is. Maar goed dat is met mijn beperkte kennis natuurlijk XD
Dat klopt in principe helemaal. Maar als die kraan niet goed is, kan het ook goed zijn dat er ook (wat) benzine door de vacuum kant loopt. Als je geluk hebt loopt het dan uit de inlaatkant, als je pech hebt staat je hele carter vol benzine.

Een kapotte vlotterbak pakking kan ook zeker wel lekken.
Dit wordt gissen, het kan olie zijn uit je eindaandrijving, olie uit je olietank.
Olie die vanaf je oliepompje door je carter loopt etc.
Dus maak eerst je carter eens open en kijk of je kan zien waar de olie vandaan komt.
 
Heb idd het idee dat het bij de carburateur vandaan komt. Ben alleen een beginnende klusser… kan iemand mij vertellen welke slangen ik los kan halen zonder dat ik met een plas benzine in mijn voortuin eindig? Weet echt totaal niet hoe die vacuüm werkt dus ben bang dat als ik er dalijk eentje los haal mijn volle tank op de grond ligt. Olieslangen zijn niet echt van toepassing want de oliepomp is ontkoppeld. Hoop overigens weer dat dit op de goeie plek staat(niet dat ik hier een los topic over had moeten starten ofzo?)748224D6-F9DE-49DD-B0AE-FC2DC7AD873C.jpeg
 
Ik wordt een beetje gek… in de carterkap bij de vario of koppeling niet zoveel te zien, de vlotter van de carburateur deed het prima en de vlotternaald sloot op de juiste hoogte goed af. De vlotterbak pakking is echter wel aan vervanging toe, maar ik heb gehoord dat dat niet direct een lek kan veroorzaken. Ben er inmiddels ook achter dat de vacuüm kraan het niet doet, haalde de benzine slang los en daar ging mijn volle tank(gelukkig wel in een emmer). Misschien dat de lekkage daar iets mee te maken heeft of toch met de vlotterbak pakking??

Ik weet niet zo goed wat ik nu nog zou kunnen controleren… heeft iemand suggesties of iets wat ik over het hoofd heb gezien of verkeerd heb begrepen?

De vacuüm kraan en het pakkinkje zal ik sws maar moeten vervangen…
 
Hij heeft een overflow ja. T is een dellorto 17,5mm phva ed. maar ik zou denken dat als de vlotternaald afsluit voor het gaatje van de overloop dat hij niet zou moeten lekken, zelfs als de vacuümkraan niet in orde is. Maar goed dat is met mijn beperkte kennis natuurlijk XD
 
Naar mijn idee niet, zou het nog nader kunnen controleren maar als ik mijn mond op de benzinenippel zet en de vlotter omhoog duw sluit ie op een gegeven hoogte(ongeveer parallel met de rest van de carb) waardoor ik er 0 lucht meer doorheen kan blazen.
 
Hij heeft een overflow ja. T is een dellorto 17,5mm phva ed. maar ik zou denken dat als de vlotternaald afsluit voor het gaatje van de overloop dat hij niet zou moeten lekken, zelfs als de vacuümkraan niet in orde is. Maar goed dat is met mijn beperkte kennis natuurlijk XD
Dat klopt in principe helemaal. Maar als die kraan niet goed is, kan het ook goed zijn dat er ook (wat) benzine door de vacuum kant loopt. Als je geluk hebt loopt het dan uit de inlaatkant, als je pech hebt staat je hele carter vol benzine.

Een kapotte vlotterbak pakking kan ook zeker wel lekken.
 
Solution
Oei oei oei wat een beunhaas was de vorige eigenaar… kom allerlei dingen tegen die niet deugen maar goed, ik heb op sjoerdo’s eerste vraag denk ik te snel antwoord gegeven… ik weet helemaal niet of hier een overloop op zit. Een drain nippel zit er zeker op maar zie geen messing buisje op de vlotterbak wat duidt op een overloop wel zit er een messing buisje verbonden aan de carb die er verdacht veel uitziet als een overloop maar deze gaat naar een gesloten gat. Zou het wel ergens naartoe leiden dan zit dat wss verstopt met zand oid wat op de foto te zien is.(denk een keer helemaal droog gelopen, en al het vuil uit de benzine tank meegenomen…) oftewel als dit een overloop is snap ik er geen hout van dus als iemand het zou kunnen verduidelijken hartstikke bedankt, ik leer al ontzettend veel van jullie!25340953-44BF-4379-BE55-0073AF68B09C.jpegA93757C5-875C-4E38-9B00-B7410B61762E.jpeg

WEBracing, dit zou zeker een mogelijkheid zijn. De luchtfilter is namelijk wel eens een beetje nat geweest en had laatst last van heel weinig toeren op volgas(zou overigens ook gwn door de koude motor kunnen komen, want na een klein tijdje reageerde hij al een stuk beter). Zou ik door zonder bougie erin kicken kunnen checken of m’n blok volzit of bereik je daar niks mee?
 
Back
Top