LED-knipper vraag...

gcs100

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Vraagje:

Kan ik een LED-knipper direct op mijn scooter plaatsen of moet ik een aanpassing doen ?

Heb iets gelezen over een weerstand plaatsen, maar kom hier niet helemaal uit...

lamp-led-knipperlicht-12v-ba15s-universeel-scooter-kopen-m2tradi_800x600-wm.png

LED-Weerstand.jpg Knipperlicht Rood.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Je moet een weerstand plaatsen omdat je led minder stroom trekt dan je oude lampje, en je knipperlicht relais wel dus een bepaalde stroom doorvoer verwacht.

Er zijn een hoop youtube tutorials te vinden hoe je dit aanpakt:
 
klopt inderdaad dat je het knipperrelais "voor de gek" moet houden door parallelweerstanden te plaatsen.
Hierdoor belast je het knipperrelais voldoende om de knipperfrequentie naar een acceptabel snelheid te krijgen.

Echter die weerstanden zijn niet erg klein en je moet ze natuurlijk wel ergens kwijt kunnen, bovendien worden ze ook nog eens heet en je moet ze dus ergens plaatsen waar ze ook hun warmte kwijt kunnen, dus opletten met plasic behuizingen!

Ook is de knipperfrequentie afhankelijk van het vermogen van de nieuwe led knippers en de standaard weerstandwaardes die vele scooterzaken leveren.

De knipperfrequentie is maw vaak wat sneller of juist trager dan de standaard knippers waren.

Ik zou opteren voor een elektronisch geregeld knipperrelais, hierdoor is de knipperfrequentie altijd hetzelfde ongeacht welke belasting je eraan hangt.

Zo'n elektronisch geregeld knipperrelais is niet veel duurder dan de twee vermogensweerstanden die je minimaal nodig hebt dus voor het geld hoef je het niet te laten.

Bovendien schiet je met zo'n relais ook niet het doel voorbij waarvoor je LED verlichting eigelijk zou plaatsen, enegie besparing, de knipperlichten verbruiken op deze manier ook minder stroom dan ze met gloeilampen of met LED lampen met parallelweerstanden zouden doen.

Wel is het zo dat je een extra draad moet aanleggen naar massa echter dit is geen probleem gezien het hele frame van je scooter massa is!
 
klopt inderdaad dat je het knipperrelais "voor de gek" moet houden door parallelweerstanden te plaatsen.
Hierdoor belast je het knipperrelais voldoende om de knipperfrequentie naar een acceptabel snelheid te krijgen.

Echter die weerstanden zijn niet erg klein en je moet ze natuurlijk wel ergens kwijt kunnen, bovendien worden ze ook nog eens heet en je moet ze dus ergens plaatsen waar ze ook hun warmte kwijt kunnen, dus opletten met plasic behuizingen!

Ook is de knipperfrequentie afhankelijk van het vermogen van de nieuwe led knippers en de standaard weerstandwaardes die vele scooterzaken leveren.

De knipperfrequentie is maw vaak wat sneller of juist trager dan de standaard knippers waren.

Ik zou opteren voor een elektronisch geregeld knipperrelais, hierdoor is de knipperfrequentie altijd hetzelfde ongeacht welke belasting je eraan hangt.

Zo'n elektronisch geregeld knipperrelais is niet veel duurder dan de twee vermogensweerstanden die je minimaal nodig hebt dus voor het geld hoef je het niet te laten.

Bovendien schiet je met zo'n relais ook niet het doel voorbij waarvoor je LED verlichting eigelijk zou plaatsen, enegie besparing, de knipperlichten verbruiken op deze manier ook minder stroom dan ze met gloeilampen of met LED lampen met parallelweerstanden zouden doen.

Wel is het zo dat je een extra draad moet aanleggen naar massa echter dit is geen probleem gezien het hele frame van je scooter massa is!
Duidelijk verhaal.
Maar toch een vraag:
Is het relais wat jij bedoelt, geschikt om Led en gewone lampen beide te laten branden ?
Of moet ik alle verlichting vervangen voor LED...??
Kan deze beide lichtbronnen voeden?
https://nl.aliexpress.com/item/12V-...32789663322.html?spm=2114.48010308.4.8.k6ZGv6
 
Zo'n elektronisch relais is geschikt voor zowel gloeilampen als led maar ook een mix ervan.
Je hoeft dus niet alles voor led te vervangen.

Trouwens, het relais bij Aliexpress waar je snelkoppeling naar verwijst kende ik nog niet.

Blijkbaar zoekt het elektronisch gedeelte die de knipperfrequentie bepaalt, in dit knipperrelais, zijn massa via de belasting.
Maar of dit volledig elektronisch is kan ikuit de slechte vertaling niet uithalen...

Bij dit specifieke relais hoef je dan ook geen extra massadraad te trekken zo te zien aan het aantal aansluitingen.

Ennnn, by the way, heeeel erg goedkoop!

Mocht je dit relais gaan bestellen, laat ons even weten hoe dit functioneert?
 
Last edited:
Back
Top