Aansluiten LED koplamp zip iget e5.

Tom033

New Member
Even een vraagje. Ik heb een zip iget e5 kan ik mijn halogeen koplamp (35W) zonder problemen verwisselen met een LED koplamp? (16W)

Of moet deze aangesloten worden aan je contact.
 
Advertisement - register to remove this

Als je de verlichting aan kan zetten als de motor uit is en het contact aan , gaat deze al over de accu . Als het alleen brand als de motor loopt gaat hij op wissel spanning en zul je het moeten omleggen . Nu heb ik ook van Sparky begrepen dat er sommige modellen zijn die op dc branden , maar de verlichting pas aangaat als de motor loopt , maar ik weet niet of dat bij jou scooter ook zo is . Wat ook een indicatie is als hij op wissel spanning brand , dat hij stationair zwak brand en met gas geven weer feller.
 
Ik was net hetzelfde verhaal aan het typen. :)
Helaas zijn er nog geen schema's te vinden op het internet van de "nieuwere" I-get modellen.
Dus ik zou niet durven te zeggen of de verlichting van de I-get modellen via de accu werken of via de stator.
Van mijn Vespa GTS 300 werkt de verlichting via de accu echter deze wordt middels een relais vertraagd pas ingeschakeld als de motor is gestart.
De dagrijverlichting in het beenschild gaat wel direct aan als de scooter op contact wordt gezet.
Dit principe zie ik de laatste tijd bij meerdere nieuwe modellen van andere merken, ook Chinese.
 
Meten is weten .
660x1200.jpg
 
Even een vraagje. Ik heb een zip iget e5 kan ik mijn halogeen koplamp (35W) zonder problemen verwisselen met een LED koplamp? (16W)

Of moet deze aangesloten worden aan je contact.
De voorverlichting bij de zip e5 is inderdaad gekoppeld aan een draaiende motor. De ECU stuurt een relais aan waardoor de koplamp stroom krijgt pas wanneer deze is aangeslagen.
Naar mijn weten een 12V gelijkspanning. Het is een driefasen stator waarbij de opbrengst meteen naar de gelijkrichter gaat, vlakbij de accu.
Het relais zit links van je ECU als je erop zit.
 
Hartelijk dank voor jullie replies.

Mijn dagrij verlichting en grill verlichting gaat aan zonder draaiende motor.

Bij mijn led tube booskijker ging die led ring ook al aan tijdens het draaien van mijn contact, alleen het grootlicht werkte dan weer niet.

Tijdens het rijden wordt die “LED ring” inderdaad een klein beetje feller/zwakker bij gasgeven en remmen.

Dit was al bij aankoop zo geinstalleerd, dus ik heb eigenlijk geen idee of dat dan ook correct is aangesloten aangezien dit ook LED is.
Post automatically merged:

Ik was net hetzelfde verhaal aan het typen. :)
Helaas zijn er nog geen schema's te vinden op het internet van de "nieuwere" I-get modellen.
Dus ik zou niet durven te zeggen of de verlichting van de I-get modellen via de accu werken of via de stator.
Van mijn Vespa GTS 300 werkt de verlichting via de accu echter deze wordt middels een relais vertraagd pas ingeschakeld als de motor is gestart.
De dagrijverlichting in het beenschild gaat wel direct aan als de scooter op contact wordt gezet.
Dit principe zie ik de laatste tijd bij meerdere nieuwe modellen van andere merken, ook Chinese.
Dus het is wel een gelijk spanning maar vertraagd?
 

Attachments

  • 68316A97-AA4C-483A-851D-521AB14ED3D1.jpeg
    68316A97-AA4C-483A-851D-521AB14ED3D1.jpeg
    166.7 KB · Views: 4
Dus het is wel een gelijk spanning maar vertraagd?
Bij mijn scooter wel bij de I-get weet ik dit niet,
Kan ook zijn dat je dagrij- en je grilverlichting via de accu werkt en de koplamp op wisselspanning van de stator, zonder schema is dit moeilijk te beoordelen.

Edit, zie net dat @Jeroen2 in post#5 schrijft dat jouw I-get ook zo'n relais heeft voor de verlichting en hij heeft meer ervaring met de I-get.
Dus je verlichting werkt met gelijkspanning dus als jij Led wilt installeren in de koplamp hoef je alleen het halogeen lampje te vervangen door LED.
 
Last edited:
Bij mijn scooter wel bij de I-get weet ik dit niet,
Kan ook zijn dat je dagrij- en je grilverlichting via de accu werkt en de koplamp op wisselspanning van de stator, zonder schema is dit moeilijk te beoordelen.

Edit, zie net dat @Jeroen2 in post#5 schrijft dat jouw I-get ook zo'n relais heeft voor de verlichting en hij heeft meer ervaring met de I-get.
Dus je verlichting werkt met gelijkspanning dus als jij Led wilt installeren in de koplamp hoef je alleen het halogeen lampje te vervangen door LED.
Oh dat is helemaal top! Scheelt een hoop werk. Bedankt allemaal!
 
Back
Top