Lampje Puch Maxi steeds kapot

bloemkolen

Well-Known Member
Beste mensen,

Onlangs heb ik een Puch Maxi gekocht. Toen ik daar ongeveer een weekje mee gereden had, begaven zowel mijn voor als achterlicht het, wat waarschijnlijk met ouderdom te maken had! (er was voor lange tijd niet op gereden)
Toen had ik een nieuw voorlampje gekocht (gloeidraadje kapot) en die heeft het een week gedaan. Toen ik namelijk een nieuw achterlichtje gekocht had (deze was gewoon helemaal kapot gegaan, vitting eraf enzo, ouderdom), deden beide lichten het. Totdat ik er zo'n 10 km mee gereden had, toen begaf mijn voorlamp het weer! Mijn achterlicht echter doet het nog steeds.

Hoe kan het dat mijn koplamp al 2 keer stuk is gegaan? Is dat gewoon pech? Komt het misschien doordat ik een achterlicht heb aangesloten, of is er iets mis met de bedrading? Het gloeidraadje is weer kapot.

Ik hoor wel!

Advertisement - register to remove this

Meet eens met een voltmeter hoeveel volt je verlichting geeft? Misschien is je spanningsregelaar ook niet meer helemaal lekker :)

Hmm. ja, ik heb alleen geen voltmeter!
Dat zouden ze ongetwijfeld hebben bij de fietsen/scooter maker.

en als hij kapot is, moet ik dan een nieuwe kopen?

Ik zou het eerst doormeten. Een multimeter heeft iemand tochwel die je kent. Ik weet bijna zeker dat je vader/oom wel een multimeter heeft liggen waar je dit eenvoudig mee kan meten.

Ik ben net naar de scooter winkel geweest, maar heb het niet kunnen laten doormeten, omdat ik geen accu heb en ook geen spanningsregelaar. Nu is ook mijn achterlichtje geknapt.
Ik heb er voor de zekerheid een nieuwe voorlamp en achterlamp ingezet, maar toen enkel het achterlichtje brandde, brandde hij heel fel. Nu ik de voorlamp en de achterlamp erin zet en laat branden brandt de voorlamp prima, maar de achterlamp heel erg zacht.

Wat kan dit toch zijn?

Nouja, het gaat me niet zo zeer om hoe fel hij brandt, maar ik weet gewoon dat beide lampen over een paar dagen weer doorgebrandt zijn. Ze zouden dus teveel spanning krijgen. Maar hoe kan ik dit probleem nou verhelpen, want dit is mooi balen!

Weerstand ertussen stoppen. Maar dan zal je toch de multimeter eraan mogen hangen terwijl je motor loopt om zo de spanning te meten.

Volgens mij is er gewoon iets mis met de bedrading. Want wanneer ik beide lichtjes erin heb zitten, dan is de stroom volgens mij wel goed verdeeld, maar wanneer ik hem op groot licht zet, gaat het achterlicht heel fel branden, en het voorlicht doet het dan gewoon niet.

vaag.

kan ook te maken hebben met massa , zorg iig dat je een goeie massa hebt.

verder is het bij een Puch maxi vaak ook trilling die via het frame de lamp stuk maakt , een rubber tussen de bevestiging van de lamp maken helpt iig al een heleboel.

ook moet je natuurlijk de juiste lampen gebruiken.

Back