Lagers verwijderen (oven)

Ik test gewoon dingen uit, maar een gasbrander en 5 minuten is een kleine moeite dus pak die ook wel voor de test.

Edit: Brander staat er op (HBM brander) en wacht 5 minuten... even tikken op het werkbankje mag dus we gaan het zo zien. Ik film het nu.
Een standaard brander werkt, maar duurt vaak wat langer omdat deze niet heet genoeg wordt.
Ik gebruik onderstaande brander icm een infrarood temperatuur meter. Deze brander is zo snel, vaak is een minuut verhitten al voldoende.

 
Een standaard brander werkt, maar duurt vaak wat langer omdat deze niet heet genoeg wordt.
Ik gebruik onderstaande brander icm een infrarood temperatuur meter. Deze brander is zo snel, vaak is een minuut verhitten al voldoende.

goede tip. nadeel is wel dat je geen universele cardridge formaat kan gebruiken.. En die lange gasbussen stuk duurder zijn per keer.


Wat ik niet begrijp is dat die set 130 euro kost..


Een losse brander kop kost 84 en een gasbus 12,99 euro volgens mij.



Dat is nog steeds geen 130 euro aan brander kit.
Post automatically merged:

Brander 5 minuten geen resultaat, maar kan het nog veel heter maken... het heeft geen nut en de oven op 200+ werkte wel omdat alles dan egaal warm gaat worden. Nog heter is veel te grote kans op vervorming en lekken en wil deze nog reviseren (dus nog niet totaal krom maken).

Doorgaan naar het einde:
Post automatically merged:

Opnieuw in de oven op 250 graden voor 30 minuten, moet er dus weer uitvallen....

Je zegt in het flimpje dat je niet altijd het duurste van het duurste nodig hebt.. Voor gereedschap dat secuur moet werken betaal je nou immers geld voor.

Ik haal de lagers van mijn blok ook niet iedere dag eruit, ondanks ik een lager trekker van 300 euro hebt liggen.
Maar het blijft wel een stuk gereedschap wat het werk waar je nou moeilijk aan het doen bent zoveel makkelijker.

Het is het zelfde als een goede zaag tafel kopen of een soldeer station.. De ene geeft er geen f*ck om en gaat voor het goedkoopste van het goedkoopste.
Maar die trekker ligt mij niet in de weg.. Er zullen vast nog wel meer klussen komen waar ik blinde gat lagers moet verwijderen.
Dat ding is een must for life. Je betaald eenmalig een redelijke happige prijs voor.. Maar je hebt er dan heel je leven lang plezier van.

En de goedkoopste rommel hoef ik niet. Achteraf ben je daar meer geld en tijd aan kwijt wat voor mij de moeite niet waard is.
En de klus had ook veel sneller klaar kunnen zijn.
 
Last edited:
Brander kan je regelen / afstellen , en met een beetje verstand hou je er een digitale infrarood thermometer bij .
Het smeltpunt van Aluminium is 660 graden , dus je praat weer onzin .
 
1. Oven op 200+ en 30 minuten werkt gewoon goed.
2. Brander voor 5 tot 10 minuten werkt ook prima.
3. Autogeen / hardsoldeer brander rond de 3 minuten werkt ook goed (kon niet meten op max maar komt later wel).
4. Trekker mislukte en ga ik later een betere set voor aanschaffen in de toekomst, hier is goedkoop duurkoop.
5. Frost koelen is niet voldoende voor loshalen, maar voor een nieuwe lager zetten wel lekker snel afkoelen.

Persoonlijk hou ik nu de oven aan omdat ik geen haast heb en dat bevalt mij prima, helemaal gezien de oude meuk dat dat nog prima loskomt.
 
Je kan ook een grote elektrische Bakplaat kopen ( multi Grill ) daar Carters opleggen .
Desnoods 1 van Marktplaats voor een paar tientjes.
 
Mwa, in feite niet nodig omdat ik ze uiteindelijk wel goed los krijg op verschillende manieren. Maar ik geloof wel dat een grill prima kan omdat die ook tot een 250 graden gaan naar mijn weten (kleintje van mij wel in elk geval, maar die hou ik maar voor mijn eten).

Ik bestel mij nog wel een thermometer en zag er 1 die tot 800 ging volgens mij, maar zoek nog even verder. Wel mooi om te hebben voor dit soort dingen en straks bij het blokjes testen. EDIT: Besteld voor 19 euro tot 800 graden. Variant C zelfde voor 16 euro kan ook maar dan moet je een paar weken wachten, soms goedkoper en soms duurder, want de prijzen springer per dag bij Ali.
 
Last edited:
Ik was deze alweer vergeten en het werkt volgens mij ook, je brand redelijk goed om de lager heen. Ik heb hem niet door getest tot loskomen, maar kan op een ander dit nog wel even testen in de toiekomst. Je hebt een mooie spreiding van warmte op deze manier.
IMG_2063[1].JPG
 
Beste is geen Vlam op het lager , bij een vorig Filmpje zie je dat je de vlam van de hobby brander op het lager richt .
Dat moet je niet doen , als je staal verwarmt zet het uit , met de vlam rond het lager draaien , op het Carter dus , Aluminium zet dan meer uit als het staal van het lager.
 
Back
Top