Lagers verwijderen (oven)

Isamu

a.k.a. OverLander
Ik heb getest met Motip Shock Oil (-30) en shock frost -50. Goed aantrekken met een haak en kreeg daadwerkelijk beweging, maar dit is niet de perfecte manier en vervorming / breuk ligt op de loer. Een trekker is het juiste gereedschap, maar we gaan op dit onderdeel nu ook de oven proberen.

Voorverwarmen 160 graden met ventilator, lagers worden niet meer ingespoten i.v.m. gloeiende elementen en brand gevaar. Uiteraard is dit niet hoe het er normaal uitziet! Ik geef het een 30 minuten op 160 graden en wie weet vallen ze er uit..
IMG_1995[1].JPG


Oven kon op 100 dus doe dit eerst.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Lijkt me sterk dat die roestlagers er zo uitvallen. Pak een flinke bout en prop er nat brood in en blijf dat aanstampen met een hamer. Dan heb je ze binnen de 30 minuten er beide uit.
 
Ik heb dat al gezien, maar met nat krantenpapier werkt beter, ik ga dat nog testen voor het geheel maar moet dit ook een kans geven. Ik zij ik pak morgen de trekker, maar zal papier en de bout manier eerst proberen.

Zit er nu in en kijk wel of er iets is gebeurt... Ik zal straks een "hamer" erbij pakken om even te kloppen. Mocht het niet werken dan pak ik de "brood" manier. DUS ALLEEN DOEN ALS JE DE ONDERDELEN WILT OP OFFEREN! De hamer die ik wou gebruiken kan ik niet vinden dus gebruik een ander straks (geen staal); Er vanuit gaande dat ze er nog inzitten tenminste en wie weet met een beetje kloppen er uit kunnen vallen.
 
Last edited:
Lagers vallen er pas uit rond de 190 graden .
Of ben je soms bang dat het Carter in elkaar zakt .
Als je logisch nadenkt , en je stopt een ovenschotel van de Albert Heijn or wat so ever ... in de oven , dat zit in een dunne Aluminium bak , dat gaat ook niet kapot
 
Zet hem net op 250 maar dan moet ik hem nu snel terug zetten naar 200. Edit, nu naar 200 want hij zat nog maar op 170+. 19:13 staat nu op 200 voor 30 minuten.

Filmpje bij 100 drop ik zo (staat dus nu op 200). En i.d.d. er smelt niets! 250 doen we ook nog als 200 niet werkt. Bij 900 graden smelt er ook niets ;) die doen we na de "brood" manier.
Post automatically merged:

Voor de zekerheid een goede temperatuurmeter erbij, als Bruut zegt 200 dan moet ik wel 200 hebben voordat ik zeg dat het niet werkt omdat mijn combi ding wel een afwijking kan hebben. 200 is het doel voor nu!

Meter beter geplaatst en kijk net, zit maar op 160+. Dit zou betekenen dat ik op de lagers niet naar 200 ga en moet de oven op 250 zetten. 173 piek nu, dus zet hem door naar 250. Geef hem nog 30 minuten nu en kijken of ik rond de 200 kom.
IMG_2016[1].JPG
Post automatically merged:

200+ nu dus laat hem maar zo staan, temperatuur is dus goed. 1 probe tegen de carter en het ander bij de zijkant. IMG_2021[1].JPG

247 nu en 20 minuten op de klok, geen alu meer er op. De vraag is of de lagers eruit vallen of dat ik met een beetje kloppen ze er uit laat vallen...
Post automatically merged:

Poll:

1. Lagers vallen
2. Lagers vallen met kloppen
3. Lagers blijven zitten.

Edit 19:54: Keuken staat blauw van rook en zit max op 251.4. Een mogelijke bijkomstigheid is "schoon" branden wat een voordeel kan geven bij reinigen en stralen. Als dit zo is ben ik blij, omdat ik naar een oven zat te zoeken voor schoon branden.
Post automatically merged:

Eerst zelf gokken.... Zou het gelukt zijn op de 200+ graden?
En de tweede na 6 minuten extra?
 
Last edited:
:tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy:
Je moet niet vergeten dat die lagers van jou waarschijnlijk helemaal vast zitten gerot.
Ik heb afgelopen zaterdag een 125 cc Blok de krukas lagers vervangen .
Carters verwarmt rond 190 graden , die vielen er zo uit , lagers uit de vriezer gepakt , Plop... vielen er zo in gelijk op de plek zonder er in te slaan .
Dat is geen Lul verhaal .. @vandeweg was er bij.:cool:
 
Ik weet dat het geen lul verhaal is, maar soms is het fijn als iemand het doet en ruw laat zien. Soms lijkt het wat eng en ingewikkeld... Veel slechter dan dit kun je het ook niet hebben :joycat:

Terug plaatsen dan maar? Lagers de diepvries in maar deed net een foutje... komt weer op film.



20 minuten op 250 en lagers in de diepvries ondertussen, gooi er schok froster op om ze nog sterker af te koelen. Wil ze er graag weer in hebben zodat ik morgen met de trekker kan werken. Maak niets schoon en gewoon er weer in kwakken. Dit soort dingen hoeven ook niet tot perfectie voor balanceren. De vraag is of ze er weer in kunnen vallen of eventueel met hamertje klop...

Valt er zo weer in (video volgt).
Grapje, video komt zo.

 
Last edited:
Deze is nu ook binnen en kunnen we weer verder testen, hoe is nu de vraag... Opwarmen met een fohn, brander of niet en gewoon flink trekken... - naar beneden trekken met rechts zal wellicht handig zijn - . Uitdraaien is natuurlijk het meest logisch maar met de slag mag ook even getest worden. Ik test hem morgen in het schuurtje omdat de werkbank daar beter is. Advies van Bas om wat penetratie olie te gebruiken pas ik ook toe, maar heb de lager er al een keer uit gehad natuurlijk...

Set is veel te groot voor een scoot maar gebruik hem ook voor andere dingen...
IMG_2038[1].JPG


Eerste test koud zonder olie gedaan en trek de trekker er zo uit, dit is niet positief! Staal is veel te zacht en is dus te flexibel... Dit kan wel eens rommel zijn...

 
Last edited:
reageer later op @eurokit

Niet los komen is prima, maar de trekker er uit trekken terwijl de maat klopt is niet goed... We gaan contact opnemen met HBM omdat het hier wel om 70 euro gaat. We gaan dus ook zien hoe de klacht afhandeling van HBM is. Maar feit is dat deze set echt niet werkt!

 
reageer later op @eurokit

Niet los komen is prima, maar de trekker er uit trekken terwijl de maat klopt is niet goed... We gaan contact opnemen met HBM omdat het hier wel om 70 euro gaat. We gaan dus ook zien hoe de klacht afhandeling van HBM is. Maar feit is dat deze set echt niet werkt!


Je kan wel contact opnemen met HBM.. Maar deze set is gewoon een algemene goedkope trekker kit waar eigenlijk geen naam op staat.
Je kan dus als leverancier je eigen label eraan toe voegen.
Stel ik wil die trekkers gaan verkopen, kan ik op de buitenkant van het etiket mijn forum TOMOS logo erop laten printen met me naam eurokit.
Wie de fabrikant is geen idee. Het komt immers ergens uit China vandaan.
Al koop je deze trekker kit bij een auto dealer of zo.. Gaat om het zelfde.
HBM kan dat probleem niet oplossen, dat moet de fabrikant uit China doen.. Alleen gaan die dat niet oplossen omdat het een goedkope schijt trekker is die goedkoop geproduceerd word en teveel verkocht word in het buitenland (zelf hier in de EU) zolang wij deze rommel blijven kopen is er een markt voor om deze troep naar hier te exporteren.. Het gaat niet om kwaliteit maar om verkoop kwantiteit.

Mijn set werkt dus ook niet goed, maar die heb ik niet bij HBM gekocht..

Enigste om een goede trekker te kopen is meer geld uit geven.. Nou betaal je 70 euro voor deze rommel en die ben je nou dus al kwijt, want die trekker werkt niet, en dat gaat ie ook nooit doen (immers het gewoon goedkope rommel is)

Wil niet eens weten wat de inkoop prijs van die dingen zijn.. Misschien naar 25 euro of zo?) hier aan word dik verdient..

Geloof mij die unior trekker is echt een verschil met dag en nacht.. Ik had die vertandings lagers zo eruit binnen enkele kleine minuten.. Zonder te verwarmen zelfs.

Het verschil tussen die fijnere / kleinere trekkers is:

Die goedkope troep is buigbaar goedkope pisbak staal.
Die duurdere is erg hard.
Ook het aantal grijpertje is belangrijk zodat je de kracht gelijkmatig verdeelt en niet eens van de grijpertjes begint te flexen en dus de hele trekker eruit schiet.
 
Ho wacht, ik kan niet direct HBM afschrijven en zeggen dat men niets doet. Ik moet wel de normale manier volgen om de klacht in te dienen en de filmpjes laten zien. Dat ze niets doen en dat ik ermee opgescheept zit wil ik nog niet zeggen, doen ze niets en zit ik ermee opgescheept dan gaat het een ander verhaal worden...

Ik verwacht dat ze gewoon een goede service hebben en niet moeilijk doen.
 
Het kan aan mij liggen maar wat is hier nu de bedoeling. De lagers verwijderen? Gasbrander erop en klaar. 5 minuten werk.
 
Ik test gewoon dingen uit, maar een gasbrander en 5 minuten is een kleine moeite dus pak die ook wel voor de test.

Edit: Brander staat er op (HBM brander) en wacht 5 minuten... even tikken op het werkbankje mag dus we gaan het zo zien. Ik film het nu.
 
Last edited:
@Isamu Ik heb je laatste video gekeken en het kan zijn dat ik het niet goed zie komt omdat de camera scheef gericht staat maar volgens mij heb je de brander gericht op de lager. Als dat zo is maak je het probleem erger. Je moet de deksel om de lager heen verwarmen zodat het aluminium uitzet. Als je het op de lager richt zet de lager uit en komt het alleen maar vaster te zitten.
 
Back
Top