La souri Grande retro start en stopt niet meer met contact

Donnows

New Member
Hoi Allemaal.

Ik heb een la souris grande retro uit 2017? met ongeveer 4100km op de teller.

Sinds afgelopen maandag valt het mij op dat hij niet meer start wanneer je de startknop gebruikt. Ik hoor op dat moment ook niet dat de startmoter aanslaat. Hierbij heb ik beide remmen geprobeerd en staat hij op de bok (ik had gelezen dat dit uit kan maken)
De scooter heeft hiervoor 2 maanden stil gestaan. In maart is er nog een ritje geweest van +/- 20-25 km.
In het verleden starte hij wel vaker moeilijk wanneer hij een tijd niet gebruikt is, maar dan hoor je altijd de startmoter en duurt het gewoon even voordat hij aanslaat.
Wanneer ik de kickstarter gebruik dan start de scooter gelukkig wel. Hierdoor heb ik 10 minuten kunnen rijden om de accu bij te vullen. Helaas gaf de startmoter daarna nog geen thuis.

Ik ga er vanuit dat de accu nog wel stroom heeft.
a. De benzine meter loopt op wanneer je de scooter op contact zet.
b. de lampen gaan aan/werken wanneer hij op contact staat.
c. ik meet 12v met de multi meter op de accu.
d. ik had 10 minuten gereden, dit moet genoeg zijn om tenminste geluid te geven.

Om het geheel een beetje complexer te maken gaat de scooter ook niet uit wanneer je de sleutel uit het contact haalt. het viel mij zelft op dat ik de scooter met de kickstarter ook gewoon kon starten terwijl de sleutels in mijn zak zaten.

heeft iemand enig idee waar ik naar zou kunnen kijken om dit probleem op te lossen?
 
Advertisement - register to remove this

contactslot nakijken dus de bedrading etc
zijstandaard startonderbreker nakijken indien vervangen, die begeve het nog wel is
en de bedrading die op je remsensor zit die nodig is om electrisch te kunnen starten nakijken, kan corrosie opzitten,

helaas zijn dit soort bami scooters erg gevoelig voor stilstaan en kwa onderdelen en kwaliteit is het ook niet echt
 
Het niet draaien van de startmotor heeft waarschijnlijk niks te maken met het niet werken van het contactslot.
Met andere woorden dit zijn twee verschillende problemen.

Voor wat betreft het niet starten met de startmotor.
  • werkt je remlicht wel?

Voor problemen met het uit en aan zetten via het contactslot.

Als de scooter start zonder dat deze op contact staat en je hem bovendien niet meer kunt uitzetten via het contactslot kunnen de volgende zaken mis zijn:

  • De groene draad bij je contactslot maakt geen massa of vertoont een breuk.
  • Het contact wat ervoor zorgt dat de pickupspoel aan massa wordt gelegd, schakelt niet meer.
  • De zwart/witte draad tussen contactslot en cdi vertoont een breuk.
  • De diode(s) in je CDI is/zijn defect, dit komt overigens maar zelden voor maar is wel een mogelijkheid.
Verder controleer de stekker van het contactslot, wanneer hier slecht contact wordt gemaakt kan dit ook een oorzaak zijn.
 
Bedankt voor de antwoorden.

Ik was er inderdaad al achter dat de kwaliteit hier en daar te wensen overlaat. Al moet ik zeggen dat hij prima rijd en ik tot nu ook helemaal geen problemen heb gehad.


Remlicht:
Deze doet het. overigens alleen wanneer het contact actief is.
Wanneer ik de scooterstart zonder op contact te zetten werkt alleen de normale voor en achterlamp. (deze kan ook niet uit met een knop)

Contact slot:
Ik zal vanmiddag de kappen er afhalen en kijken naar de bedrading.
even een beginners vraag:
Wat is een pickup spoel?
En kan ik bijvoorbeeld de draden van het contact slot zo verbinden dat deze op "aan" staat? even puur om te testen. (het liefste met de hele unit er af bij de aansluit stekker van het contact slot). Puur om te testen of deze niet toevallig kapot is?

nogmaals Thanks voor zo ver.
 
Back
Top