Kymco super 8 rijd slecht.

thimodokter

New Member
Goedenavond,

Ik heb problemen met met Kymco super 8 uit 2011. Scooter heeft op het moment 23.000 km op de teller.

Zodra ik in de ochtend wegrijd naar werk rijd de scooter voor geen meter. Komt na een heel lang recht stuk net op de 40 km/h dit blijft de gehele rit zo. Hetzelfde vanaf werk naar de supermarkt. Maar vanaf de supermarkt terug naar huis(dus na ongeveer 5 minuten stil te hebben gestaan) rijd hij weer perfect. Trekt weer snel op en komt gemakkelijk op 50km/h.

Merkte laatst ook dat hij redelijk wat olie verbruikt maar niet rookt. Misschien heeft dat er iets mee te maken.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel is het olie verbruik ongeveer ? Zou eens de carb checken op vervuiling , en compressie meten . Is het lucht filter schoon , en de slang van het filter naar carb goed , en goed gemonteerd . Wanneer zijn het laatst de kleppen gesteld ?
 
Hoeveel is het olie verbruik ongeveer ? Zou eens de carb checken op vervuiling , en compressie meten . Is het lucht filter schoon , en de slang van het filter naar carb goed , en goed gemonteerd . Wanneer zijn het laatst de kleppen gesteld ?
Heb er weer 300ml in kunnen gooien sinds laatste beurt wat ongeveer zon 1000km geleden is. Carburateur is toen ook nog vervangen dus vervuiling lijkt me onwaarschijnlijk. Luchtfilter is ook schoon. Kleppen zijn toen ook afgesteld. Compressie heb ik geen waarde van. Maar vliegwiel is gemakkelijk met de hand rond te draaien.
 
Maar vliegwiel is gemakkelijk met de hand rond te draaien.
Dan zou ik dat laten meten , je zuiver de compressie slag voelen , als je het vliegwiel rond draait . Het olie verbruik kan aan slijtage van cilinder/ zuigerveren liggen , of klepgeleiders , kleppen , die versleten , of ingeslagen zijn . Als hij niet lekt .
 
Dan zou ik dat laten meten , je zuiver de compressie slag voelen , als je het vliegwiel rond draait . Het olie verbruik kan aan slijtage van cilinder/ zuigerveren liggen , of klepgeleiders , kleppen , die versleten , of ingeslagen zijn . Als hij niet lekt .
Dankjewel! ga ik inderdaad dit weekend even laten doen. Kan er alleen met me hoofd niet bij waarom hij dan soms wel goed loopt en soms niet.
 
Dat meten bedoel ik ook om uit te sluiten dat je daar een probleem hebt , vooral in verband met je olie verbruik , wat ik rijkelijk veel vindt op 1000 km . Is op 100ml na de helft van de totale carter inhoud . Hoeveel heeft de scooter gelopen ? Je kan ook eerst de klepspeling controleren . Waarom hij het de ene keer wel goed doet , en dan weer niet , kan komen omdat , je dan een oliefilm hebt tussen de versleten delen
 
Dat meten bedoel ik ook om uit te sluiten dat je daar een probleem hebt , vooral in verband met je olie verbruik , wat ik rijkelijk veel vindt op 1000 km . Is op 100ml na de helft van de totale carter inhoud . Hoeveel heeft de scooter gelopen ? Je kan ook eerst de klepspeling controleren . Waarom hij het de ene keer wel goed doet , en dan weer niet , kan komen omdat , je dan een oliefilm hebt tussen de versleten delen
Ah zo had ik er inderdaad nog niet over na gedacht. Ga zaterdag maar het blok inspecteren/openhalen. Km stand is nu 23.000. olie verbruik is inderdaad erg hoog. Schok ik zelf ook van. Heb de scooter ook pas 2000km in bezit.
 
Nou zaterdag dus de cilinder en zuiger vervangen, waren allebei redelijk versleten. nieuwe bougie er in en leek allemaal weer soepel te lopen. nu rijd ik net weg en is het weer precies hetzelfde als eerst en rijd hij weer voor geen meter. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Heb je ook nog naar de kleppen gekeken , speling in geleiders , en ingeslagen kleppen ?
Kop omgekeerd leggen , bougie erin , en de verbrandings ruimte vol met benzine of remmenreiniger , en kijken of het niet uit het in/uitlaat kanaal loopt , is een indicatie voor lekkende kleppen . je hebt hem nu weer in elkaar , nu zou je een lektest kunnen doen , voor dit doel heb ik een bougie gesloopt , en in het ijzeren gedeelte een ventiel gesoldeerd , als je nu de zuiger even voor compressie stand draait , (het vliegwiel blokkeert , of de vario) , dus de kleppen gesloten , daarna met een compressor , of fietspomp , lucht in de cilinder blazen , hoeft niet veel te zijn , 1,5 / 2bar is ruim voldoende , en luisteren of je het ergens in het in of uitlaat kanaal hoort blazen .
 
Last edited:
heb ik inderdaad naar gekeken, de kleppen waren goed en lekte niet. geleiders waren ook prima. bougie was na 100km weer goed zwart. dacht dat dat olie was, maar misschien kan het ook een te rijk mengsel zijn?
 
weet je welke maar erin zit ? En werkt de choke correct , draait hij versneld stationair , als hij koud is , en valt hij na een 2 / 3 minuten terug naar normaal stationair ? En voel je nu duidelijk meer compressie , als je aan het vliegwiel draait ?
 
Nou gister avond maar is even lopen klooien met de sproeier er zat een maat 80 in.
Eerst een sproeier 74 er in gezet: merkte bij gas geven dat hij niet lekker liep (dus te weinig benzine)
Daarna een sproeier 78: Liep iets beter dan de sproeier 80 maar had nog wel een beetje de zelfde problemen.
daarna een sproeier 76: deze loopt perfect zoals het hoort.

ben alleen een beetje bang dat ik nu misschien op een te kleine sproeier zit. heb er zelf niet heel veel verstand van maar 4 maten naar beneden lijkt me best flink? maarja als ik dan 2 maten groter doet loopt hij weer niet lekker.

had vanochtend ook even dat het gas bleef hangen op redelijk hoge toeren. kan dat komen door de kou en het bevriezen van de gasschuif? want de kabel liep wel gewoon soepel en na een minuutje liep hij weer normaal.
 
en het bevriezen van de gasschuif
Dat kan , je zou na een rit de bougie kleur kunnen checken . Met 80 was hij zwart , dus te rijk , kijk niet zo van 76 op dan . Maar checken , kan zeker geen kwaad . Maar hij blijft dus niet op de choke draaien , hij loopt versneld stationair , als hij koud is , en zakt na een min of 2/3 , terug naar normaal stationair ?
 
Dat kan , je zou na een rit de bougie kleur kunnen checken . Met 80 was hij zwart , dus te rijk , kijk niet zo van 76 op dan . Maar checken , kan zeker geen kwaad . Maar hij blijft dus niet op de choke draaien , hij loopt versneld stationair , als hij koud is , en zakt na een min of 2/3 , terug naar normaal stationair ?
ja, dat doet hij inderdaad. choke lijkt normaal te werken
Post automatically merged:

welke kleur hoort de bougie te zijn? ik lees op sommige plekken dat hij koffiebruin moet zijn maar lijkt me dat dat alleen voor 2takt is?
Moet doe bougie dan gewoon wit zijn?
 
Last edited:
Back
Top