Kymco Sento 50 (2010) giert onder belasting (opgelost)

Maurice88

New Member
Goedemiddag allemaal,

Mijn naam is Maurice en twee maanden geleden heb ik een Kymco Sento 50 (2010) aangeschaft voor woon/werk verkeer. Bij de aanschaf van de scooter merkte ik dat deze een gierend geluid maakt. Ik ging er vanuit dat dit relatief makkelijk was op te lossen, daarom heb ik het geaccepteerd. Het gieren van het geluid is alleen te horen onder belasting (dus als je erop zit en rijdt).

In middels heb ik zoals hieronder te lezen is al behoorlijk wat vernieuwd en had ik inmiddels beter een nieuwe kunnen kopen, maar het lukt mij niet om het geluid weg te krijgen.

Om een beter beeld van het probleem te krijgen, heb ik een filmfragment gemaakt, waarop het geluid te horen is. Hieronder de link daarvan.


- Tweedehandse scooter

- Onderhoud aan de scooter doe ik zelf

- Afgelopen maand heb ik het volgende aan de scooter vervangen
* Krukas (deze is compleet met lagers vervangen)
* Vario (compleet met rollen + geleiders etc.)
* V-snaar
* Complete koppeling (huis, trekveren etc.)
* Compleet nieuwe vertanding (schuin)
* In het vertandingshuis alle lagers, inclusief het lager waar de ingaande as in zit.
* Carter olie
* Motor olie

-Km-stand: 8569

-Bouwjaar scooter: 2010

Hopelijk kan iemand mij vertellen of het een ''normaal'' Kymco geluid is of dat er tocht iets aan de hand moet zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel tands is jouw ingaande as en is dat de originele? Welk postcodegebied woon je?
Andere gedachte; heb je de kunststoffen waaier op de juiste plaats bij het grote, primaire tandwiel zitten?
Groet,
 
Goedenavond, allereerst bedankt voor het reageren.

Ik zal eerst even reageren op het bericht van Harr.
Eerlijk gezegd durf niet te zeggen hoeveel tands de ingaande as is. Ik kan het helaas ook niet zo makkelijk meer natellen, omdat ik de oude reeds heb weggegooid. Ik heb bij Zandri.nl een nieuwe originele ingaande as besteld en gemonteerd in een nieuw lager.

Ik woon trouwens in Helmond.

Je hebt het over een kunststof waaier en voor alle zekerheid heb ik een screenshot toegevoegd of dat degene is, welke je bedoeld. De gene in de screenshot heb ik op de positie geplaatst zoals op de afbeelding is aangegeven.

1703959571528.png



Om nu even te reageren op het bericht van Raymen. On belast en zonder koppeling draait het allemaal als een zonnetje, maar zodra je erop gaat rijden komt het geluid pas naar voren.

Het achterwiellager is het lager wat om onderdeel ''6'' heen gaat en deze heb ik vervangen vorige maand.

Zou het misschien kunnen dat dit geluid, vanuit de fabriek al in deze scooters zit?

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en moeite.
 
Goede toelichting .
Het probleem bij enkel een nieuwe primaire as is dat deze niet is ingesleten op het tandwiel wat als ingesleten is op de oude as. Dit kan dan ook het geluid veroorzaken.
Wat voor lager heb je precies gebruikt als achterwiellager?
 
Hoi Raymen,

Dat wist ik eerlijk gezegd niet dat, dat ook voor het geluid zou kunnen zorgen. Wellicht moet ik dan toch voor alle zekerheid die andere as met tandwiel ook vervangen.

Op K-Parts heb ik een setje lagers gekocht (zie de screenshot hieronder) en de dichte lager die je ziet heb ik als wiellager gebruikt.

1703961908142.png
 
Oke top. Dat lager is de juiste.
Hij is dicht (2RS) zodat er geen vuil in kan komen.
Soms wordt er een C3 of C4 lager gebruikt als achterwiellager. Hier zit speling op waardoor het invloed zou kunnen hebben op de belasting van de vertanding.
In dit geval kan dat uitgesloten worden.
Ik denk eerlijk gezegd dat het door het enkele nieuwe tandwiel komt.

Tandwielen slijten altijd in elkaar. Net als een tandiel en ketting dat doet. Als het ingesleten tandwiel dan in de nieuwe vertanding valt loopt niet niet helemaal soepel. Het geluid wordt meer naarmate het toerental stijgt.
Dit geluid was niet voordat je de boel vervangen hebt denk ik?
 
Ah kijk, dan heb ik weer wat kunnen leren. Bedankt Raymen!

Het geluid was er wel al voordat ik de spullen heb vervangen, maar volgens mij was het wel meer aanwezig toen. Ik zal eens kijken om de rest ook te vervangen.

Nogmaals bedankt en ik denkt dat ik deze post wel kan sluiten.
 
Het kan natuurlijk ook zijn dat de tandwielen versleten zijn en je nu één deel gerepareerd hebt door het te vervangen. Je kan het opzich aan de tandwielen zien. Die worden “scherper”.
Succes!
 
Ik moet zeggen dat ik dat geluid niet heel alarmerend vind. Veel scooters maken zo'n soort geluid. Sommigen zelfs vanaf nieuw...
 
Back
Top