Kymco Like gaat bijna dubbel zo snel na vervangen vsnaar en rollertjes

MrKymco

New Member
Hallo allemaal,

Heb reeds een tweedehands Kymco Like snorfiets gekocht en wegens achterstallig onderhoud wat onderdelen uit voorzorg willen vervangen. De scooter had nog originele Kymco vsnaar wat door Polini exemplaar is vervangen en de ook Polini 6,3 gr rollertjes. De bus (met verdikking) voor limitatie is teruggemonteerd. De snorfiets die voorheen 30 op teller reed rijd nu 45 op teller wat totaal niet mijn bedoeling was. Ik heb nog niet de kans gehad om de oude rollertjes te wegen. Op İnternet las ik dat Kymco/GY6 blok standaard wordt geleverd met 6,5 gram. Polini was het dichtstbijzijnde met 6,3. Vandaar die gekozen.

Waar zat ik ernaast. Hoor het graag. Groeten
 
Advertisement - register to remove this

Hallo Broos, zonet gekeken naar de CDI en de bekabeling. Niets is doorgeknipt en zit een originele Kymco CDI module. Zoals ik al eerder aangaf, het is echt gebeurd na het vervangen van v-snaar en rollertjes.

Ga van de week de oude rollertjes opnieuw erin inbouwen om te kijken of dat het is.

Wat ik van internet heb begrepen watbetreft de rollertjes en de gewichten is dat je met toerental en ingrijpen van vario kan spelen voor snelle optrek of iets lagere/hogere topsnelheid. Maar van 30 naar 45 op teller vind ik aan de hoge kant als je dat alleen met rollertjes kan bereiken. De variobus met verdikte uiteinde is ook teruggemonteerd.

Iets anders wat misschien kan meespelen is dat de nieuwe v-snaar van Polini wel wat breder is dan wat er uit is gekomen...
 
in kymco's zit geen varioring maar variobus met verdikt uiteinden, om hem te ontgrenzen zou je dus een gladde bus erin moeten doen. Kan wel dat er nog een extra ring op de bus zat.
 
Ik ben inderdaad niet zo een varioring tegengekomen, maar een verdikte variobus wat weer erop zit. De rollertjes die eruit zijn gemonteerd inmiddels gewogen, 6,42gr. Vervangen met 6,3gr. Dus het moet hem in de nieuwe dikkere Poloni v-snaar zitten.
 
Last edited:
Hoe hard gaat de scooter eigenlijk echt? Wat er op de teller staat is niet echt belangrijk, bijv mijn Sym gaat op de teller tegen de 65 maar met GPS zo'n 52.
 
De bromfiets variant heeft inderdaad 6.5 gram gewicht per rol.
De snorfiets variant zit normaliter op 8.5 gram (soms iets zwaarder) per rol.

Dit is best een significant verschil als men dit met zes vermenigvuldigt!
12 gram lichter in totaal....
Het lijkt me dus nogal onwaarschijnlijk dat de Like met lichtere rollen en een bredere v-naar ineens 15 km/u sneller/harder rijdt.
Het lijkt er dan ook op dat de snor CDI in een eerder stadium is vervangen voor een brom CDI.

Ook de glijbussen met een zgn. opstaande rand is er in 2 varianten.
De 25 en 45 km/u met uiteraard ook een 3e welke een volledig gladde bus betreft.

De v-snaar mag best ietsje breder zijn als de OEM variant.
Echter is het zo dat als deze te breed is de motor niet veel kracht heeft in het op en/of wegtrekken.
De scooter start dan als het ware in de verkeerde versnelling en heeft vrijwel geen vermogen onderin!
 
@Dubbeldrank Heb net met telefoon GPS de snelheid van de Kymco gemeten op een lang en rechte stuk fietspad. De meting tijdens meekijken was 37km/h. Achteraf op telefoon op pieksnelheid gekeken wat 45km/h aangaf. Nogmaals de scooter ging vooraf 30km/h op teller wat 25km/h op GPS was. Na vervangen van rollertjes en v-snaar is dit het resultaat. Ik hoop niet dat het een probleem gaat leveren bij een rollerbankcontrole (boete vanaf 35km/uur). Voorlopig rij ik zo en wacht ik af dat de vsnaar beetje inslaat en wat het dan doet...
 
Hallo Broos, zonet gekeken naar de CDI en de bekabeling. Niets is doorgeknipt en zit een originele Kymco CDI module. Zoals ik al eerder aangaf, het is echt gebeurd na het vervangen van v-snaar en rollertjes.
Zit er in de carterkap een sensor, zo ja, is de verbinding naar de cdi misschien verbroken toen je de carterkap eraf haalde.
 
ik heb dit verschil ook bereikt (bij mijn Kymco met geel kenteken wèl wenselijk) met alleen een nieuwe snaar, ik ging van 49 op de teller naar 54, wat nèt 50 echt is.
edit: hoe trekt ie nu op (slechter?) en/of heb je gekeken of die nieuwe snaar bij de vario helemaal onderin komt?
 
Hallo allemaal,

Het is een tijd geleden en ik wilde een update geven... Ik heb de afgelopen tijd intensief gebruik gemaakt van de snorfiets (voor woon werk). Op rechte stukken maximaal 33 km/uur op GPS. Dit zonder enige aanpassing. Dus de brede vsnaar van Polini zit erop. Ik denk dat ik het zo laat zitten en denk eerlijk gezegd niet dat dit op een rollerbank-controle tot WOK zou resulteren. In de tussentijd een nieuwe vsnaar orgineel van Kymco besteld maar die zal ik pas erop monteren tegen de tijd de huidige versleten is.

De huidige ebikes halen me al inmiddels van links en rechts in dus ik vind het prima zo en wil niet langzamer...
Daarom sluit ik deze topic hierbij. Bedankt allemaal voor het meedenken en reacties. Groeten..
 
Back
Top