Kymco agility 80cc gaat maar 65 gps

Bassievrucht

Active Member
Ik heb dus een kymco agility (12 inch) van iemand overgekocht, het is een 80cc "full" malossi (ik doe full tussen "" omdat die dus geen malossi vertanding heeft).

Nu het probleem: de scooter gaat maar 60 a 65, trekt goed vlot en rijd verder erg goed, maar ik vind de top snelheid wel wat laag.

Setup;
Standaard carb met sproeier 86 en luchtschroef op 2,5 slag
Standaard luchtfilter (lucht ingang ietsje opgeboord)
Malossi 80cc
Malossi 80cc kop
Malossi nokkenas voor 80cc
Malossi multivar
Malossi membraan (in carburateur denk?)
Turbokit uitlaat (db killer er nog in)
Ontgrensde cdi

Rollen, vario, vsnaar en koppeling zijn allemaal nog goed, trekveren moeten wel ietsje zwaarder, maar die zijn niet van invloed op topsnelheid.

Hij rijd ongeveer zo; trekt redelijk hard door naar de 40kmpu, begint dan overtoeren te maken tot ongeveer 50/55kmpu, daar lijken ze een soort te verdwijnen, maar kan dit niet met zekerheid zeggen. En dan gaat die dus door naar de top van 65 ongeveer.

Dus hierbij mijn vraag, zou dit niet veel harder kunnen gaan en weten jullie wat ik er nog aan kan doen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

maar je hebt 'm niet even opgemeten (en al weggegooid?)
nee dat heb ik niet gedaan, het enige wat ik je kan vertellen is dat ik ze boven elkaar hield en dat de nieuwe ongeveer 4mm breder was dan de oude, maar het was natuurlijk ook een ander merk. in ieder geval heb ik hem nu vervangen en komt die achter hoger in de poulie en de scooter trekt ook een stuk beter op, maar nu is de grote vraag waarom die nog steeds maar 60 a 65 gps gaat, met mijn hele oude 50cc zip haalde ik zelfs 70gps en 75gps met meewind. Ik kan mij echt niet voorstellen dat een 80cc full malossi maar 60/65 gps gaat. Dus wat zijn nog wat andere dingen die ik kan nakijken?

Dingen die ik al heb nagekeken/vervangen;
Rollen naar 8,5 gram
nieuwe vsnaar
Sproeier naar 86, menselschroef op 2.0 (reed ietsje lekkerder maar 0 verschil in top snelheid.)
De snaar klimt helemaal naar boven in de vario.

Ik snap het niet helemaal meer.
 
4 mm is veel!
je "hele oude zipje" was zeker een tweetakt? dat is appels met peren vergelijken.
maar heb je nog de originele aanzuigbuis vóór je luchtfilter zitten? die heeft onder je treeplank een bochtje met een opening van misschien 15 mm? dat is hardlopen terwijl je probeert te ademen door een rietje! (zit er zelf al aan te denken hoe ik die "open" zonder hem af/open te snijden, denk eraan er een stevige veer in te schroeven)
en van welk bouwjaar is het ding? je probeert toch niet een Euro4 door z'n begrenzing heen te douwen hè?
Edit: dùh, je schreef CDI..
 
Last edited:
4 mm is veel!
je "hele oude zipje" was zeker een tweetakt? dat is appels met peren vergelijken.
maar heb je nog de originele aanzuigbuis vóór je luchtfilter zitten? die heeft onder je treeplank een bochtje met een opening van misschien 15 mm? dat is hardlopen terwijl je probeert te ademen door een rietje! (zit er zelf al aan te denken hoe ik die "open" zonder hem af/open te snijden, denk eraan er een stevige veer in te schroeven)
en van welk bouwjaar is het ding? je probeert toch niet een Euro4 door z'n begrenzing heen te douwen hè?
Me zippie was wel een 4t (ik noemde m "hele oude" omdat t me eerste scooter was en heb er al heel veel gehad sinds toen), en nee de originele aanzuigbuis heb ik al niet meer, deze heb ik een stuk afgesneden zodat er in ieder geval minder troep in komt, maar dat die wel voldoende kan ademem. Bouwjaar van de scooter is 2007 dus deze heeft gewoon een carburateur die niet elektronisch geregeld is.
 
ah, ik zie nu in je openingspost "CDI" :blush:
heb je dat malossi membraan* al eens bekeken? (en de regelschuif die daar aan hangt, met de gasnaald/sproeiernaald die daar in hangt..)
* die ik nergens kan vinden en waarvan ik denk dat het een l*lverhaal is...
maakt ie bij die 65 km/u ook overtoeren? dan zou je nog iets met je vertanding of overbrenging kunnen.
als hij dáár normaal loopt, kom je gewoon vermogen tekort en zit het in de afstelling van de motor.. (ik vind het wel typisch dat je bij 40 km/u overtoeren maakt en daarna pas weer versnelt terwijl de toeren omlaag gaan. blijft je multivar niet ergens hangen? (driehoekjes op hun geleidebanen)
hoe staan je kleppen gesteld?
klopt de timing absoluut?
hoeveel compressie bouwt het geheel op?
 
ah, ik zie nu in je openingspost "CDI" :blush:
heb je dat malossi membraan* al eens bekeken? (en de regelschuif die daar aan hangt, met de gasnaald/sproeiernaald die daar in hangt..)
* die ik nergens kan vinden en waarvan ik denk dat het een l*lverhaal is...
maakt ie bij die 65 km/u ook overtoeren? dan zou je nog iets met je vertanding of overbrenging kunnen.
als hij dáár normaal loopt, kom je gewoon vermogen tekort en zit het in de afstelling van de motor.. (ik vind het wel typisch dat je bij 40 km/u overtoeren maakt en daarna pas weer versnelt terwijl de toeren omlaag gaan. blijft je multivar niet ergens hangen? (driehoekjes op hun geleidebanen)
hoe staan je kleppen gesteld?
klopt de timing absoluut?
hoeveel compressie bouwt het geheel op?
dat membraam zou ik wel is even kunnen bekijken, ik ben er zelf ook niet heel bekend mee namelijk, misschien bedoelde die wel het spruitstuk ofzo. In ieder geval iets om even na te vragen.
Kleppen zou ik niet durven te zeggen, laatste onderhouds beurt was wel een tijdje geleden dus die zouden nog wel is wat veranderd kunnen zijn.
Timing is als het goed is gewoon dikke prima, ik had van de gozer van wie ik de scooter kocht gehoord dat die was opgebouwd bij een scooterzaak, en de distributie ketting was toen ook vervangen enz.
Compressie is iets wat ik even zou moeten uitzoeken, dan moet ik even een compressie meter gaan halen.

Of die bij 65kmpu overtoeren maakt weet ik niet precies, dat zou natuurlijk nog wel is zo hard kunnen gaan dat het geluid gewoon eentonig word en daardoor heel slecht hoorbaar.

Multivar blijft zover ik weet niet hangen maar hoe zou ik dit kunnen controleren? ik heb de streeptest al geprobeerd op de vario en deze was gewoon mooi tot bovenin weggevaagd.
 
ik lijd aan licht gehoorverlies, maar het lijkt mij stug dat je een 80 cc niet meer hoort boven het windgeruis bij 65

is een heel verhaal maar kijk vooral naar de plaatjes..

waar staat je scooter (en je huis) misschien kan je ergens langskomen voor een compressietest (Zaandam)
dat is waar, zoals ik het nu hoor lijken de overtoeren wel te verdwijnen op de 65kmpu, dus de kans dit dit dus motor afstelling is is vrij hoog toch? Kan me niet voorstellen dat zo een ding maar 65 loopt met brom vertanding en ontgrenst + 80cc en allemaal zooi erin.

Multivar zal ik nog even bekijken zodra ik de kans krijg ervoor, nogal druk deze week.

Mijn scooter staat in zuid-holland, dus dat word me erg ver. En daarnaast moet ik toch nog een ander project opbouwen dus er is opzich niks mis met een compressie metertje aanschaffen.
 
Bassie ik heb hetzelfde met mijn agility. a9 nokkenas, 72cc, koso vario, sproeier 80 maar de top is 65 (gps) en buiten de 80 op de teller.

Waar woon je? Als je nog iets vindt ben ik namelijk ook wel benieuwd.
 
Weet je zeker dat je cdi onbegrensd is?
Ik heb namelijk ook een zelfde setup gezien met alleen een standaard cdi die ging ook 65, check dit even na voor de zekerheid want een ontgrenste 50cc kymco agility kan al 60kmh gps draaien.
 
Back
Top