KVS lek en oliepomp ontluchten

ger69

SP 98 - SF3
Hoi,

Ik heb een probleem dat er nogsteeds lucht zit in me leidingen van me oliepomp. Ik heb de dunne slang die van me oliepomp naar de carburateur gaat gevuld en daarna gemonteerd. Daarna heb ik met een kruiskop schroevendraaier dat oliepomp schroefje een slag open gedaan en gewacht totdat er olie uit kwam en toen dicht gedraaid. Ik dacht ik ben nu klaar maar ik zie dat er allereerst geen olie loopt tussen de olie tank en de oliepomp (je ziet een klein beetje olie in de slang zitten maar is nog lang niet bij de pomp). Daarnaast blijkt dus ook dat er allemaal lucht in de leidingen zit..

[ir]http://i.imgur.com/0GQty.jpg[/ir]

Iemand een idee? De scooter heeft ongeveer nu in het totaal 30 seconde aangeweest, dat omdat er koeilvloeistof lekt waar ik nu op kom :)

[ir]http://i.imgur.com/d6Fp0.jpg[/ir]

Allereerst, zit deze dunne slang zo goed gemonteerd? (ik heb gestart met dop van reservoir af om te ontluchten). Hij gaat dus van de cilinderkop naar de kant van de ontsteking waar hij een hoek maakt van 90 graden met de KVS slang.

Waarvoor dient dit en is het goed gemonteerd?

Daarnaast lekt hij ergens aangezien er KVS druppelt. Hij is namelijk aan de onderkant van de cilinder helemaal nat en de KVS druppelt op de uitlaat. Lijkt met sterk dat het de koppakking is, slangklem niet goed vast? Ook kwam ik er niet uit hoeveel KVS je in het reservoir moet doen aangezien dat nergens staat aangegeven! Koppakking is net nieuw en volgens goed gemonteerd als ik het moet geloven ;)

Alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Melf ik heb dit blok een aantal weken geleden voor hem opgebouwd, en ik weet zeker dat hij tussen spruitstuk/membraan membraan/carter geen valse lucht heeft, dat zit met voldoende vloeibare pakking dicht dus dat kan haast niet dat hij daarop lekt. Tenzij hij er zelf iets mee heeft gedaan.

Cilinder zit gemonteerd met 1 aluminium voetpakking welke ook dunnetjes met vp is ingesmeerd, en de kop zit dicht met nieuwe pakkingen die voor deze cilinder bedoeld zijn. Ook deze zijn lichtjes ingesmeerd met vp zodat ze bleven plakken.

Carters zijn ook met voldoende vp ingesmeerd toen ze tegen elkaar gingen. Lijkt mij dus heel sterk dat dit blokje ergens valse lucht trekt. Maar zeg nooit, nooit natuurlijk!
 
Ik heb zeker niet aan het membraan en / of spruitstuk gezeten. Alleen de carburateur erop gezet en luchtfilter aangesloten.

Ik weet ook bijna zeker dat het geen valse lucht dus ik zal je tip opvolgen om de carburateur eens goed te reinigen (en sowieso een iets grotere sproeier monteren).

Ik ga als het iets warme weer is even langs bij mijn dealer in de buurt om te controleren of de gasschuif, gasnaald en veer nog goed is en wanneer nodig vervang ik deze.

Tot die tijd ga ik er niet op rijden ;)
 
Hoe werkt dat? Als je die dunne slang hebt: cilinderkop - slang - plaatje met boutje - slang - ijzeren pijpje bij ontsteking kant

Moet waar nu die 2 slangen in dat ''plaatje met boutje'' zijn gestoken allebei aan weers kanten van de carburateur komen?
 
nee , dat plaatje komt aan de linkerkant van de carburateur , zo dat de slangetjes beide naar voren wijzen , de bout waarmee dit plaatje vast zit komt in het gat waar normaal links de luchtstelschroef zou zitten.

je hebt het erop zitten , waarom zou je het dan niet gebruiken? en bovendien kun je ook daardoor problemen krijgen! gas blijven hangen , slechter gaan lopen en zelfs afslaan maar ook meer...

daarom zeg ik het je keer op keer!
 
Sorry, ik snap niet precies wat je bedoelt met erop schroeven van het plaatje... Wat is links en wat bedoel je met naar voren wijzen van het plaatje?

Misschien een foto? :P

daarnaast, sproeier ook 1 a 2 maten groter?

[ir]http://i.imgur.com/87Erx.jpg[/ir]
 
Last edited:
[ir]http://img514.imageshack.us/img514/2968/carbyl7.jpg[/ir]

Dit gat? Dan draai je dus een schroef in een plaatje die op je carburateur zit. Dan loopt er toch geen vloeistof door de carburateur ?! Heb trouwens een Dellortho 17.5mm PHVA met elektrische choke mogelijkheid (waar nu handchoke inzit zoals je ziet).

kan ook geen enkel plaatje op internet vinden om als voorbeeld te gebruiken.
 
Last edited:
Dat snap ik onderhand maar ik snap op welke manier hij je carburateur dan wel verwarmd als je dat boutje in de linker kant draait van je carburateur....

Foto toevallig want ik begrijp je niet...
 
nee, geen foto van..

hij verwamd de boel via dat plaatje naar het boutje naar de carb. en zo blijft de carb op een redelijke temperatuur , maar het voorkomt wel dat je gasschuif vast gaat zitten , en de brommer slecht gaat lopen. het gebeurd namelijk vaak.

en als het erop kan/zit , waarom zou je niet?
 
Ke, aparte manier van verwarmen dan ... het plaatje geleidt de warmte naar de schroef en die weer naar de carburateur? Sounds strange maar we gaan het doen.

Trouwens, ik denk dat ik maar een nieuwe gaskabel. haal want geen zin om de volgende keer harder dan 20 km/h te rijden met gas wat blijft haken..

Ik zat te kijken bij de bouwtekeningen op easyparts maar het totaal plaatje best kostbaar. Je moet dus de gashendel naar de splitter en van de splitter en die van de splitter naar de gasschuif.

Geen andere website die dit voor een betere site als set aanbiedt? Kon niks vinden.
 
Zo'n origineel kabeltje mag inderdaad wat kosten maar is wel de beste kwaliteit. Ik heb immitatiekabels gezien waar geen teflon binnenzijde in zat, en splitters van slechte kwaliteit waarbij de kabels vlug los schieten. Beter gewoon 5 euro meer uitgeven en een originele kopen.

Ik heb nog wel een incomplete liggen van mijn zip, maar weet niet of dat past. Daarvan mist alleen het gedeelte van de splitter naar de carburateur. Maar weet niet of je die los kunt bestellen.
 
Ik heb niet zo'n splitter! Heb zegmaar de zelfde splitter als die de nieuwe model Runner heeft, de RST SP geloof ik heet die.

Ervaring trouwens met deze gaskabels en splitter? werkt het naar behoren of toch minder goed dan het originele spul? Deze kost namelijk een schijntje van wat het originele spul kost.
 
nee dat hoeft niet , dit zijn complete kabelsets , die je zo aan kunt sluiten.

het oude type moet iets worden afgesteld en is iets lastiger te monteren , maar het nieuwere type met een ander gashandvat hang je er zo in..

ik gebruik eigenlijk altijd complete kabels , deze zijn vaak beter dan de universele kabels ook , de universele kabels zijn vaak te stug , en lopen daardoor zwaarder omdat ze minder kunnen buigen ,daarnaast zal de gemiddelde universele kabel knikken en dan niet terug komen en dus zwaar gaan lopen , dat doet een gemiddelde kant en klare kabelset meestal niet.

en geen geklooi met op lengte maken e.d. ..
 
Back
Top